Omgång 51: HV71 - Skellefteå AIK

Skellefteå AIK vs HV71


imageimage

Problemet med att ha varit på helspänn under en så lång tid tillbaka, är att när man nu närmar sig apex på säsongen, ja då är de starka orden, de mastiga formuleringarna kring ångest, nervositet och alla andra känslor, redan förbrukade. Det är tomt, man har redan uttryckt sig på ett sådant sätt att det egentligen inte finns mer att säga. Nu sitter man här som ett fån.

Alla känslor är mättade vilket medför att det är helt omöjligt att veta om det man tror om kvällens match är baserat på hopp eller logik. Folket vänder och vrider på olika teser, likt Claes af Geijerstam vänder vax, men utan att hitta ett gemensamt beat. Vi är den feed-back loop som genererar grav distorsion från en 70 centimeters baslåda i en Volvo 740. Hela våran uppenbarelse bara skakar och skorrar.

Nu är det mindre än tio timmar tills Crut läggs på den virtuella skivspelaren i Husqvarna Garden för sista gången under seriespelet 22/23. När det väl händer så hoppas jag att laget och fansen sjungit upp. För jag vill faktiskt inte höra HV-låten mer denna säsong. Det räcker nu. Jag är mättad.

Lindbom levererar

FORZA HV71!!

5 gillningar

Räknar med en tajt och jämn match ikväll. SAIK har vunnit eller förlorat med uddamålet i sju av de nio senaste. Övriga är tvåmålsvinster.

1 gillning

Denna säsongen har varit en misär, verkligen… mem helvete va man kommer sakna Diabolics matchtrådar. Bara de gör ju NÄSTAN att de är värt att förlänga säsongen några matcher.

2 gillningar

Idag blir det nog tyvärr förlust. Likt Luleå så tror jag inte att det finns en chans att vi rår på SAIK om Ortio inte är helt galen i kassen. Jag tvekar på att jag ens kommer klara av att se matchen idag. Nästan så att man borde se Timrå - Brynäs istället.

Edit:
Eller kan det vara så att man stirrar sig blind på tabellen och glömmer bort att HV mer eller mindre är ett nytt lag nu och att läget troligen hade sett annorlunda ut om tränarbytet hade skett tidigare? Kan vi rå på topplagen?

1 gillning

Tänk om både vi ocn brynäs tar 5 poäng på de sista två matcherna och Linköping förlorar sina.
Då blir det Linköping i kval på sämre målskillnad.
Drömma kan man ju iaf göra några timmar till, kanske till och med dagar :wink:

1 gillning

Vinn hv. Vinn!!!

Det enda som talar för HV idag är väl att inget egentligen gör det. Allt annat än 0 poäng vore en överraskning. Det är mitt mindset.

En nog så viktig match spelas denna afton i… Scandinavium…

Vinner IKO mot Frölunda är dom klara top 6 inför sista omgången…DET kan vara enormt viktigt.

1 gillning

Har möte fram till 19.30 ikväll, detta innebär att jag mest största sannolikhet kommer missa första perioden, känns rätt bra faktiskt. Vi brukar ju inte spela förens period 2 och 3.

2 gillningar

Tar vi 3 poäng och Brynäs 0 ikväll kan vi nästan spika in SHL nästa säsong.

1 gillning

Småland gör ett Hattrick i SHL idag.

Kronobergs, Kalmars och Jönköpings län ordnar tre segrar idag.

3 gillningar

Glaset halvtomt, negativ inställning eller kalla det vad ni vill. Ikväll räknar helt kallt med förlust och kommer troligen inte titta mer än möjligen korta ögonblick eller sista minuten vid tremålsledning. Allt för att skydda psyket.

Jag var så inställd på kval när vi hade en ocean av poäng upp till Brynäs. Sen fick man ju upp det där otäcka hoppet om att det faktiskt var möjligt att klara sig undan. Skulle kännas så enormt tungt att falla på målsnöret.

1 gillning

Tror både Brynäs och HV tar 0 poäng resterande två matcher

1 gillning

Vi har fyra raka hemma mot MIF, ÖHK, FBK och RBK. Låt det bli en femte raka

Jag har på känn att det blir en pinne idag. Man hittar tillbaka till att inte ge bort ett skit hockeyn. Nyckeln blir att gå hårdare än någonsin på 4-5 backar.

Men intressant att se hur förbannat bra Corsi AP, NS, AM linan har nästan varje match. Visst de startar ofta offensivt, men ändå grymt starkt.

Brynäs torskar mot Timrå.

Då är worst case scenario att det räcker med två pinnar mot OIK som kan bli klara för Topp-6 idag.

Ortio mot Söderström, vem vinner den matchen? Tänk om Ortios första nolla kunde komma ikväll. Jag går runt som i ett vakuum idag, kan inte tänka på något annat än kvällens drabbning. Läser man vad experterna skriver så har nog HV ett litet försprång, inte minst för målskillnaden.
Ikväll är det säsongens viktigaste hemmamatch, är spelarna inte påkopplade som det var senast, då förtjänar vi ett kval. usch va nervös jag är…

7 gillningar

Kräver bara en sak och det är att ALLA är på direkt pucken släpps och fortsätter i 60 minuter. Blir det förlust ja då är det så men då har vi iallafall fall försökt. En Brynässtart är fan inte acceptabelt. Det är hur vi spelar som leder till framgång, inte hur motståndarna spelar!

2 gillningar

Lindbom hintar om att det kan bli ngn förändring i kedjorna, vet Zico ngt? :slight_smile:

2 gillningar

Imponerande, ett landskap fördelat på tre län där alla har var sitt SHL-lag.

Usch, det är verkligen inte lätt när det roligaste och bästa man vet - att gå på hockey i HG och heja fram HV - blivit ett trauma. Inga dumma utvisningar i anfallszon av Matson ikväll, ingen idiotforchecking med tappad klubba som följd av Miele, inga indianare av Andrae och fullt fokus och jävlar anamma från alla nu! Jag skall göra mitt från läktaren i alla fall. Hoppas hoppas det blir sista biran för säsongen i Big Ice!

2 gillningar

Tror absolut att det blir några förändringar i kedjorna. Jag skrev efter förra matchen att Moelgaard verkar lite slut så han borde vilas. Och så blir det nog. Därmed verkar det som om Nättinen tar en centerplats.

Alla forwards deltog väldigt aktivt under träningen igår så det är inte helt lätt att läsa ut hur man formerar i kväll. Jag hoppas (och tror) att det blir så här:

Miele, Shore, Petersson
Matson, Vesel, Forsberg
Tedenby, Vigneault, Lenc
Hansson, Nättinen, Lindbäck

2 gillningar