Hemmamatch mot Rödhökarna stundar för HV71.Ett HV
som kommer från en tråkig hemmaförlust i sudden mot FBK.
Axel Holmström gör troligtvis comeback efter en knäskada på
försäsongen.
En ödesvecka för HV, två matcher mot lagen precis ovan. 6p här och det kan innebära lite trygghet annars blir det nog väldigt jobbigt att ta sig ur botten man hamnat i.
Malmö är svåra, de har en bra defensiv så är viktig att göra första målet så det inte blir en match som passar dem.
Vinst idag. Alnefelt (som väl blir förstemålvakt några veckor framöver) håller nollan och backarna håller rent mot ett hårt kämpade men lite trubbigt Redhawks. En typisk 2-1-match där Önerud gör mål ur ingen situation alls och Sandberg d.ä. vinner alla tekningar i försvarszon och bp.
Finns absolut ingenting som talar för vinst idag. Självförtroende är naggat rejält.
Det är kanske då det blir vinst vilket är ett måste. Torsk här så tror jag säsongen kommer bli den tuffaste i Hv71 historia.
Nu gäller det att gubbarna tar sig samman som grupp och alla vinnarskallar med karaktär visar upp det när det som mest behövs.
Jag ser inte många vinnarskallar på isen om jag ska vara ärlig. En vinnarskalle som jag ser på det är riktigt fly förbannad efter en förlust och visar lite attityd på isen!
Tror det vänder inför varje match men har liksom let gett upp hoppet så det blir torsk idag också.
Jag har mer än gärna fel!!!
Är rädd att Alsenfelt står på huvudet ikväll och räddar Malmö…tror HV kommer ha mycket puck, men att de riktigt farliga avsluten kommer lysa med sin frånvaro.
Är det inte lite märkligt att som oftast så gör motståndarna alltid bra matcher mot Hv71?
Vad beror det på?
Är vi dåliga på att placera skotten?
Är vi dåliga på att skymma målisen?
Senaste matchen så vet jag inte hur många skott vi tar som sitter rakt i magen!
Ännu har ingen lyckats med att skjuta igenom en målvakt och det kommer inte att hända heller!
Skjut med mer marginaler, bättre att skjuta utanför med större chans för mål än lägga den i magplattan.
Jag kollade lite stats idag, eftersom känslan är att den här säsongen har spårat ur på ett sånt sätt att det blir svårt att reparera om det inte vänder idag och att det vänder fullständigt. Som vi alla vet så tyder inget på det dock.
Sedan man införde att säsongen består av 52 matcher så har ca 50p (+/-1p) räckt för att undvika negativt kval förutom en gång, då det krävdes minst 61p.
Om HV ska slippa att hamna på negativ kvalplats med någon form av hälsosam marginal så bör man ta ca 70p.
Det innebär att fr o m nu så måste HV ta följande antal poäng per återstående omgång för att nå slutpoäng:
Ja herregud vilken ångestfylld match. Min känsla är att man kommer sprattla till och vinna med i princip obefintlig marginal trots en dålig laginsats. Förhoppningsvis är det nog för att gjuta lite mod i laget framöver.