Omgång 9: Almtuna IS - HV71

[size=150]Almtuna IS - HV71[/size]

HV reser till Uppsala på fredagen och match mot Almtuna.
Efter en härlig 5-0 seger mot Södertälje på onsdagen så får
det gärna bli tre nya poäng i Uppsala.

Stillman inför match: hv71.se/article/mkzlakv10-3 … ot-almtuna

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Vilka ska till Gränbyhallen imorgon? Hojta till så ses vi på en öl före, under och efter matchen! Kom ihåg att hallen är INTE stor. Den rymmer endast 2862 personer :laughing:

Gränbyhallen, läs Upplands Bilforum Arena som den numer heter. Världens jävla fulaste namn på en arena.
Ibland får man skämmas för att bo här, särskilt när det kommer till sporten. Vi är Sveriges 4:e största stad efter Malmö, Götet och Sthlm. Ändå har vi inte lyckats med nått sportsligt, bortsett från Sirius, men inte ens där är det godkänt. Visst det finns en del duktiga spelare som är fostrade i grannkommunen, tänker främst på bröderna Linus & Rasmus Sandin från Gimo och Robert Hägg från Alunda. Men Uppsala har inte fostrat många direkt, vilket är indirekt konstigt med tanke på att vi bor ca 200.000 personer här (2021)

Jönköping har väl runt ca 100.000 invånare, alltså hälften så mycket, men ändå lyckats bättre inom både hockeyn och fotbollen.
Aja, nog om det!

Ni som hade tänkt komma, kör försiktigt och ta det lugnt vid Gränby. Alltid massor av poliskontroller.

Dags att besöka staden man är född och uppvuxen i. Och kliva in i sin gamla hemmaarena. Sjukt på något sätt. Jag har alltid tänkt att enda chansen att se HV i Uppsala skulle vara att Almtuna skulle få lite ordning på grejerna med ny arena och gå upp i SHL. Inte att HV skulle åka ur. Aja, kan man ens köpa en bärs i Skrotbil Arena eller vad den nu heter?

Jag tänker att Upplands Bilforum Arena har bra mycket finare klang än arenan ett stenkast från er; Monitor ERP Arena. Att det är så krångligt att säga gör iofs att varumärket fastnar i medvetandet :laughing: Men det är som du säger Uppsala är ett stort konstigt tomrum på sport. Idag blir det vinst, även om Almtuna ju har överraskat positivt i inledningen. Dags att sätta en peng på 1-7? Önerud gör hat-trick idag.

almtuna.com/artikel/nk30akv1 … infor-hv71

Almtuna lyfter verkligen sina spelare inför matchen:
"Det är lite av kampen mellan David och Goliat när lagen möts. Det är milsvid skillnad i ekonomiska resurser och när HV71 shoppar spelare så har de kunnat titta på översta hyllan för Hockeyallsvenskans nivå medan Almtuna får titta på nedre hyllan och i fyndlådan. "

Skönt att veta att om man spelar i Almtuna är man antingen medioker eller ett fynd.

Vidare verkar det vara lite oklart vilket år HV bildades:
“När det gäller special teams så är Almtuna effektiva i powerplay samtidigt som HV72 hittills varit kliniska i boxplay där man inte har släppt in något mål hittills.”

Samt hur bra HV egentligen är i PP:
“HV71 har inlett med godkända 255 i powerplay medan Almtuna måste få till det bättre än hittills i boxplay.”

Webbredaktören Peter Tjern borde nog korrläst sitt inlägg innan han postade det.

Re deras matchanalys: lika hög klass på den som allt annat i denna liga… #sverigesundermåligasteliga

Själv kommer jag aldrig sluta säga Metallåtervinning Arena. Det har fastnat :laughing: Säger som Klabbe. Man hoppades få se HV komma på besök till en SHL-stad. Men, men. Ser ändå framemot kvällens match.

Den är ju helt obetalbar :laughing: Gissar på att de letade där även efter en webbredaktör.

Har tyvärr sjukstuga här hemma så kan inte komma ifrån ikväll. Men gärna nästa match HV71 kommer på besök.
Man har väl fått skämmas över Gräbyhallen i minst 15 år. Inte ens kaffet brukar vara speciellt gott :laughing:

Finns ändå något charmigt med Metallåtervinn… Gränby is… Upplands Bilforum arena. Det är ju liksom en tidsresa tillbaka till när hockeyn inte handlade om allt krimskrams som idag är förknippat med “arenaupplevelsen”.

Det är liksom en korv med bröd, kalla läktare (kall rumpa) och halvkass sikt. Ett studiebesök i hur hockeyn var förr. Jag ser framemot den nya arenan, men finns ändå nåt fint, kalla mig sentimental, med att den nya generationen får uppleva hockey så som man själv en gång gjorde när man var liten :smiley:

Och ja, det serveras öl även i Uppsala. Men jäklar vad tid det tog för dem att få tillstånd.

:smiley: Blev inget fynd där vad det verkar. :laughing:

Århundradets match för Almtuna ikväll. De kommer minnas den här dagen då stora starka HV fullkomligt kommer att mosa dem.

De har t o m shotsbrickor man kan köpa för 149:- st (6 st 4cl) sen förra året. Lite likt gamla alkishaket “Amore” i Jönköping där man kunde beställa in shotsbricka på 90 talet. Kanske har de kvar det än idag? Tror det haket går under namnet “Tusen och en natt” eller nått liknande idag. Låg i alla fall på Trädgårdsgatan 9 i Jönköping när jag bodde där mellan 1987-1999.

inget annat än en bekväm vinst med 2-3 mål idag är godkänt

Saxat från UNT.se hemsida

“När det gäller special teams så är Almtuna effektiva i powerplay samtidigt som HV72 hittills varit kliniska i boxplay där man inte har släppt in något mål hittills”

Vi heter visst HV72 :laughing: Kul att de har koll på vilket lag de möter :open_mouth:

Du är tvåa på pucken :wink:

Trodde aldrig att detta skulle ske under min livstid, sjukt kul ändå att få se HV i min hemstad!
Jag tror på en utskåpning, men skulle föredra en jämn tillställning så jag inte blir utfryst av de Uppsalapatrioter till sällskap jag är med. :laughing:

Ha en bra kväll!

Tålamod och ödmjukhet är nycklarna ikväll.

Har man det kommer det bli tufft för Almtuna

Laget mot Almtuna:

Sånt kvittar för mig, vill se stabilt spel att de offrar sig bra pp och bp. Sen om de blir 1-0 till Hv så är ja nöjd.