Omgång 9: Växjö Lakers HC - HV71


OMGÅNG 9 | Vida Arena | 2012-10-04 | 19:00 | | webbradio |

Dags för säsongens första Smålandsderby!
Växjö kommer senast ifrån 4 raka förluster och HV71, två raka vinster med sig.

- Läget i Växjö Lakers:
[i]* Bästa poängplockare: Liam Reddox (3+1)

  • 0 mål / 33 PP-lägen.
  • Har tagit 2p av 12 möjliga hemma.[/i]

- Läget i HV71:
[i]* Bästa poängplockare: Rhett Rakshshani (3+5)

  • 24% i PP.
  • Har tagit 8p av 12 möjliga borta.
    [/i]
    - Notera:
    Den meriterade forwarden Miikka Männikkö säsongsdebuterar ikväll för Växjö där vi också hittar Hv-bekante Noah Welch

Dags att få se Växjö med den misslyckande miljonvärvningen Rosén

Hoppas på en riktig utskåpning imorgon kväll :imp: Som en sann HV supporter boendes i Växjö är det blandade minnen ifrån Vida förra året. Första matchen var riktigt skön 2-4 (0-4 i sista perioden) och knäckt Växjö-publik :laughing: , andra matchen var desto jobbigare att gå hem ifrån en övertidsförlust, straffar var det bestämt!? Hoppas verkligen Lakers plockas ner på jorden för gott… Ja kanske inte så dom åker ur, vore för tragiskt och inte få njuta av dessa ögonblick, av en kross…

Våga knappast på mig att tippa några siffror, bara det blir HV-vinst. Får vara vilken grishockey som helst!!

Räkna med fullsatt i Vida Arena (slutsålt) och att vi får med oss åtminstone hela kortsidan i våra ramsor! Väl mött på borta-stå! :smiley:

Tror HV71 kommer vända på trenden i år och visa vilket lag som verkligen är bäst i Småland. Växjö tycker jag förlitade sig mycket på Gerber som ja, storspelade mot HV71, förra året. Nu har man en humörsmålvakt i Norrena som är väldigt ojämn, ena dagen är han en världsmålvakt som stoppar allt, andra dagen släpper han in allt. Tror HV71 kommer vinna detta imorgon med 3-2 eller 4-3 kanske.

Målskyttarna tror jag blir:
#23 Sebastian Strandberg
#13 Oscar Sundh
#71 William Karlsson
(ev. 4e målskytt)
#9 Jason Krog

Som bekant var det Växjö som vann ‘slaget om småland’ förra säsongen och med det har de 3 raka segrar mot HV71.
Växjö har förlorat de 4 senaste matcherna och varav de 3 senaste har de gjort färre än 2 mål. Detta tycker jag talar lite för HV71 som har en lysande målvakt mellan stolparna i Wesslau(oklart om han står imorgon dock?).

Hoppas och hoppas återigen att HV visar vem som styr och ställer i Småland.
Förra året så var det blaha mot Växjö. Vem minns inte Ilkka Heikkinens flera mål mot oss.
Tror att skillnaden i år kan vara målvakten.
Står Wesslau så är han lika bra som Andreas och Daniel var tillsammans minst. Och Gerber som man släppte är bättre än Norrena.

Jag tror på HV men tror det blir tajt.
3-2 till HV.

Tror på borta seger för hv! 2-5!

Målskyttar:
P.Carlsson! (Han har nu poäng, och fler kommer det att bli, nu har det lossnat!)
J.Krog!
R.Rakhshani x2
O.Sundh

Det låter bra tycker jag.Men jag tror att Rakhshani “bara” gör 1 mål och överlåter det andra till Kapten :smiley:

Skönt att slippa VLH spela för straffläggning som sedan innebär 20st Iggulden-straffar.

Växjö har inte varit bra hemma och därför hoppas jag HV vinner me 0-5.
Målar: William Karlsson och Strandberg inleder målskyttet, Rhett sätter 2 kassar igen på bortaplan, Fasth gör en soloåkning och stänker dit en oxå.

5-0 till HV71.Snöret,P Carlsson, Rhett, Nilson och Petrasek.

Man får hålla med alla tidigare talare om att årets båda lag har bytt målvakter.
Temperaturen på Växjö är iskall och HV har en hyfsat stabil och jämn formkurva som pekar uppåt.
:smiley:
Detta kommer att innebära en enkel seger för HV; siffrorna skrivs till 5-2.
Fullständig statistik går att finna på hockeyligan:
estat.hockeyligan.se/c/LGamePre. … meId=38141

Tror det blir en tuffare match än många andra tror.
Det är derby och jag tror Växjö taggar mer än vad Hv gör inför Smålands derbyt.

Växjö tightar till bakåt och går på kontringar vilket Hv backarna inte har farten för.
Men får vi grepp om dom direkt så kan det samtidigt rinna iväg till vår fördel.

Hoppas givetvis på en kross och att man får sitta i lugn och ro och njuta av klapp klapp hockey a la Rysshockeyn!

Men som sagt tror på en tight match som slutar med 3-2 vinst till Hv efter straffar.
Målen: Fasth, Ledin avgörande straff Krog!

Tror det blir en tuffare match än många andra tror.
Det är derby och jag tror Växjö taggar mer än vad Hv gör inför Smålands derbyt.

Växjö tightar till bakåt och går på kontringar vilket Hv backarna inte har farten för.
Men får vi grepp om dom direkt så kan det samtidigt rinna iväg till vår fördel.

Hoppas givetvis på en kross och att man får sitta i lugn och ro och njuta av klapp klapp hockey a la Rysshockeyn!

Men som sagt tror på en tight match som slutar med 3-2 vinst till Hv efter straffar.
Målen: Fasth, Ledin avgörande straff Krog!

EDIT

Jag träffade Fälth innan idag på ICA (praktiserar där) och han såg kry ut. Tror att han kommer att spela ikväll.
Stötte även på Gunnarsson i morse (är granne med han) och han mådde bra och var väldigt taggad inför kvällens match. Frågade dock inte om han skulle stå ikväll.

Nu till mina tankar kring säsongens första smålandsderby.
Jag tror att det kommer att bli en väldigt tuff match. Växjö har i och för sig fyra raka förluster men de har även tre raka vinster emot HV71. Växjö spelade ju otroligt defensivt emot HV71 förra säsongen och jag tror inte att Janne har ändrat på den taktiken.
Tippar 3-1 seger till HV71. Målskyttar: Oscar Fantenberg, Jason Krog och Marcus Nilson.

enligt jnytt så har Elias Fälth fortfarande känningar i knät och spelar tidigast på Lördag läste jag precis, Hm, i tisdags sa man ju att han spelar ikväll, kanske bättre då att man säger att man inte vet när han är tillbaka. Intressant att kvällens motståndare jagade Rakshani tidigt men som väl är spelar han ju i vårt HÅVE.

4-0 (men sett till matchen kunde det lika väl ha blivit 8-0) hamnar siffrorna på till HVs favör.

Målskyttar blir:
Ledin
Liket
Krog
W.Karlsson

Kaptenen får med sig ett andraass
Krog stänker efter ett sidledspass
Liket går på skott i en 2mot1:a och stänker in den lågt
W.Karlsson dominerar ett byte och gör allting rätt, sen ser det ut att ha varit förgäves innan han får chans att pressa in en retur medan ett par spelare i femman redan åkt för att byta.

Fernholm får två ass
Kristiansen gör en grym match, sen tvingas han ta en 5+20 för lite kramkalas sju minuter in i tredje perioden.
Krog har en tekningsstatistik på runt 75-80%
Rhett avlossar fyra skott
Pettan åker ut två gånger, en efter att ha tvingats haka ner Redox i en frilägeskontring

Wesslan spikar igen utan att ens behöva stå på huvudet och inkasserar en sån klassisk artonskottsnolla som man tänker “kul, men man hade ju viljat att det åtminstone skulle ha blivit tjugofem/tjugosex skott… fan arton, det förbättrar ju knappt den totala räddningsprocenten”.

Ledin tappar hjälmen två gånger
Sundh tappar hjälmen en gång

Växjö tar en time out redan efter fyra minuter in i andra perioden och signalerar ett “Vafan lyssnade ni inte på mig i periodpausen för… se nu vad jag tvingats göra!! Slösa bort en TO:a redan! Fan vad less”

Nu jävlar bara kör vi!

HV har revansch att utkräva från förra säsongens förlustmatcher mot Växjö. Tål inte en enda förlust mot lillebror denna säsong. HV ska köra skiten ur lillebror ikväll.

3-0 i underkant till HV.
Fasth gör 1+1
Rhett gör 1+1
Krog gör 0+2
Pettan gör 1+1

Från början har det sagts tidigast torsdagsmatchen, antagligen spelar han på lördag men han fanns med på matchvärmingen idag… Så vi får se

jag tror detta bli rmycket tuffare än vad folk fattar, HV har inte lätt på lag som VL och jag som växjöbo får väl hänga med huvudet om de förlorar för på jobbet säger de att “alla som räknas är ju derbyna” hehe men det kan jag väl bjuda på om HV tar guld :smiley: