Procentchans att hålla oss kvar

Inför gårdagen kunde t.o.m. negativa jag känna att det var över 50 proc men nu är man dessvärre nere i djupet igen…

Har man inte bättre inställning inför en match mot Brynäs igår så vet jag inte hur man ska klara av ett kvalspel om det blir så! Malmö har insett kval länge och har kunnat börja bygga något som ska hålla i bäst av 7! Vi kommer kriga ända in till sista omgång. Därefter kommer vi behöva sätta något som ska få ihop gruppen i bäst av 7! Klar fördel Malmö oavsett motstånd samt att Malmö har flera spelare av slutspelskaraktärer där kriga är en viktig ingrediens. Vi har en kille i Lindbäck som sliter röven av sig byte efter byta men som petas så fort han skrivit nytt kontrakt! Sen att spela en Önerud som inte spelat hockey på ett år i en viktig match som mot Brynäs! Återigen en förening för inbördes beundran och att hemmapojkar går före i ledet!

Nä detta måste klaras av under de sista omgångarna annars är vi nog i Allsvenskan igen!

Jag är fortfarande positiv. Gårdagens match får bli en väckarklocka. Det räcker trots allt att vi spelar lika (inom rimliga gränser) med Brynäs för att klara strecket. Jag tror vi tar tre poäng mot ett stukat SAIK samtidigt som Timrå slår Brynäs efter full tid. Då är saken klar.

2 gillningar

Man kan ju undra… LHC Växjö borta och sen leksand hemma. Vore ju så märkligt om alla stjärnor stod rätt och det hände.

Om man börjar med att bara se på om HV kan slippa kvalet.

Jag får det till 62% chans just nu att slippa kvala mot Malmö. (om man antar att lagen i sista omgångarna presterar så som de gjort i snitt under säsongen)

Men om Brynäs till exempel tar 1 poäng mer än HV nästa omgång faller det till 30% (så små marginaler är det)

I de matcher som återstår är både HV och Brynäs underdogs (mindre än 50% att ta poäng i respektive match) och det troligaste är därför 0 poäng i respektive match.

Men ett enda resultat kan ändra förutsättningarna kraftigt.

Tänker inte försöka förklara eller försvara hur jag räknat. (har mina egna metoder)

Andra kan göra sin analys :slight_smile:

2 gillningar

Intressant!
Vad säger din analys om det skulle visa sig bli kval mot Malmö?

Ja det baserar sig ju mest på hur lagen gått i snitt under säsongen.

Får återkomma om det.

Men det är rätt intressant att HV haft ganska lätt mot just bottenlagen Malmö och Brynäs.
17 av 24 poäng.

9 av 12 mot malmö

så favorit baserat på historik, men med statistik får man vara försiktig.

Idag tex såg Nottingham ut som ett bra odds rent statistiskt när jag tittade på oddset, men sen förstod jag varför oddset satts som det gjorts, för Nottingham saknade MASSOR av spelare .

Just så är det ju med statistik/historik - att det kan ske saker som gör att gamla förhållanden inte längre är aktuella - det är mer ett hjälpmedel , ett verktyg bland andra än nåt man ska ta som en sanning.

(PS inte intresserad av engelsk fotboll egentligen :slight_smile: )

Allmänt om Malmö:

jag känner lite att HV har en bred trupp och hoppas det kan ge utslag.

Malmös fördel är nog att de har fler kämpa-typer som tar kampen.

HV med lite fler lirare och fart så borde kunna utnyttja det , tyvärr lite sporadiskt när lirarna bjuder upp till spel :slight_smile:

PS När HV spelat mot Malmö har det känts som HV haft farten på sin sida och Malmö lite trögare och tyngre/tuffare, vet inte om andra tycker lika om det, Sen blir man ju livrädd för skador som påverkar också.

3 gillningar

Snart är det slut på spekulationer, denna veckan skall det avgöras, det är fakta!

4 gillningar

Av rena terapiskäl…

Slh HV71 spelar kval: 60%
Slh HV71 vinner playout: 55%
Slh HV71 spelar SHL nästa säsong: 60% • 55% + 40% = 73%

Känns hyfsat.

1 gillning

Haha! Fin OEE uträkning du gjort :wink:. Den procentsatsen är ju världsklass.

Tack! Egentligen ska man använda sig av bayesiansk sannolikhetsberäkning som hanterar hur empiriska observationer förändrar vår kunskap om ett osäkert/okänt fenomen.

HVs senaste matcher, ev desperation sista omgångarna och hur klubben uppträdde våren -21 i kombination med hur SAIK och OIK bedöms bete sig precis innan finalspelet och allvaret börjar på riktigt. Och hur MIF bedöms uppträda initialt i ett playout.

Påminner starkt om bayesiansk sökteori när man gissar vart ett förlist fartyg på havet kan ha drivit. Inte helt olikt HV71.

Ursäkta lite OT…

1 gillning

nejdå, inte OT, “förlista fartyg” är en klockren beskrivning av vår förening.

Själv kan jag inte vara logisk just när det gäller HV - blir alltid extremt skrockfull och satsar därför oftast MOT HV - tycker att det verkar “hjälpa” - totalt ovetenskapligt :slight_smile:

1 gillning

99% nu dårå!! :facepunch:

7 gillningar

Synar det och säger 99,9 procent.

6 gillningar

100%!
Stäng tråden!

5 gillningar

Vem trodde annat? :sweat_smile:

Ingen av dom många brynäsare jag jobbar med i Gävle :innocent:

4 gillningar