Säsongen har börjat, således drar vi igång denna tråd.
Här diskuterar vi placeringar, utveckling över tid, poängsnitt för att undvika kval och hoppas naturligtvis på kurvor över looser-kluster.
Kör hårt. Kvalet är i vår.
Säsongen har börjat, således drar vi igång denna tråd.
Här diskuterar vi placeringar, utveckling över tid, poängsnitt för att undvika kval och hoppas naturligtvis på kurvor över looser-kluster.
Kör hårt. Kvalet är i vår.
Ny säsong ny skit. Inget spelsystem och 100% upp till spelarna igen, om de vill vinna eller ej alltså.
Verkar vara oenighet igen omkring detta.
Vi vågar inte sparka HC men säkert lägger vi skulden på någon annan, fx mig.
Vi kvalar i vår, det ser vi redan. AB är 100% fel det har vi.vetat över ett år. Måtte det inte vara mot Modo eller Södertälje då är vi körda.
Idioti. Skäms att hålla på HV.
Igen? Finns det ett spelsystem i dina ögon där spelarnas egen vilja inte är avgörande?
Förstår att din grej är att dissa, men blev ändå nyfiken på hur du tänker.
Jag tyckte mycket var bättre igår än hur det som oftast såg ut förra säsongen.
Ett par problem
Mycket ser bra ut. Men med det sagt, trött på hedersamma förluster. En förlust är en förlust och 0 poäng är 0 poäng. 3or måste in. Får hoppas vi kan ta lakers i nästa match.
Poäng är det enda som räknas. Tänker inte sitta och lura mig själv att det ser bättre ut än det brukar. Örebro är tippat i botten och dom slog oss. Det var inget rån direkt 3-3 hade väl varit rättvist men så funkar inte sport.
Det fina är att det vi behöver bli bättre på ändå är sådant som går att fixa. Det går inte att fixa att laget är för långsamt, tekniskt oskickligt och saknar spel-intelligens vilket jag upplevde nånstans ändå var grundproblemet ifjol.
Nu var det en jäkla fart och fläkt, bra spel nerifrån, tar oss lätt in i zon och är påhittiga vilket bådar gott. Tyvärr räcker inte det helt. Hurvida Blomman o co har förmågan att fixa det andra får vi se. Vi spelar lite valpigt och special teams kan bli betydligt bättre t.ex.
LOOSERKLUSTRET · Omgång 1 · Inte så mycket att se annat än en HV-gul plupp.
Alla kurvor syns inte för att både 20/21 och 24/25 startade med en identisk poängsvit (med 4 nollor i rad).
Är fortfarande positiv efter gårdagens match. Blev tyvärr inga poäng. Tycker ändå att laget är en rejäl uppgradering från föregående år. Har svårt att se att det inte kommer att leda till fler poäng och där med en högre placering än föregående år. Hoppas Lehtinen hade en dålig dag.
Om man gör det väldigt enkelt kan man spela hockey på två sätt, antingen på motståndarens misstag eller genom att själv styra spelet.
Fjolåret spelades på motståndarnas misstag. Dumpande chanspuckar, kontringar och PP som till stor del var en följd av motståndarens misstag i att ta utvisningar. Målen som gjordes efter att ha styrt och fått tryck i anfallszon 5 mot 5 var lätträknade.
Detta året är ambitionen en annan, våra vinster ska vinnas av egen kraft. Tar vi bort de egna utvisningarna hade vi besegrat Örebro i premiären. Då hade också stämningen här på forumet varit en annan.
Spelet igår såg väl okej ut, och skapligt lovande sett till hur man vill spela, i ~två perioder. En bättre första omgång än på många år, men likväl samma uteblivna poängskörd. Om det finns lite att bygga på är det bäst de börjar vinna omgående, så inte ett stukat självförtroende drar ner spelet.
Eftersom vi saknar spelare som naturligt går på mål måste några kliva in i den rollen. Många av våra forwards är små knattar så fart och tajming blir avgörande för att kunna vinna kampen om puck.
Det är inte en slump att vi är svaga framför mål. Det kan bli många hedersamma förluster om vi inte är villiga att betala i blod och utslagna tänder för att göra mål. Om man tänker tillbaka på en ung Tedenby var nyckeln att han gick på mål i hög fart och blev svårstoppad. Är du liten så måste energin och massan komma från snabbheten. Du får aldrig stanna upp.
Vi har ett lag som är som gjort för lång zontid och många skottförsök.
Noll poäng efter en omgång, ännu ingen fara men vi kommer sannolikt se trenden inom 10 omgångar. SHL är ändå rätt fantastisk, ett lag kan komma toksist på till och med noll poäng efter 52 omgångar, men ändå vinna fyra matcher i kvalet och spela kvar i SHL nästa säsong.
Förstår inte frågan! Vad vill du säga?
Varför skulle vi inte kunna göra det? Saker händer. Sämre lag tar poäng mot bättre lag. Bättre lag har sämre dagar och vinner inte bara för att dem möter lag från nedre regionen i tabellen.
Örebro vann inte över oss för att dom var ett mycket bättre lag. Dom vann mestadels pga deras 1:a femma
Sist jag kollade fick man faktiskt räkna förstafemman till laget.
Handlar väl om att Örebro hade ett av seriens vassaste PP förra året, och den formen har konserverats.
Har nu köpt tre månader tv4 hockey med studentrabatt, så nu börjar tre månader av självplågeri
, dock lite mindre av den sorten än senaste säsongerna hoppas jag
.
Jo, men var vi verkligen ett bättre lag än MoDo pga att vi hade ett bättre PP? (Och en storspelande Dichow)
Hur många poäng bör HV MINST ta denna vecka?
Växjö Borta
Brynäs Hemma
Malmö Borta
Jag skulle nog vilja säga att vi hade det, ett lag som vann över ett annat lag som inte vann. Det är i alla fall den måttstocken som var viktig.
Jag tycker det blir mäkta konstigt att påstå att HV är ett bättre lag än Örebro om man räknar bort förstafemman i deras lag. Må vara helt korrekt, men förstår nog bara inte jämförelsen. Att andra lag satsar betydligt mer på enskild spets än jämna femmor gör inte oss till ett bättre lag än dem när vi förlorar mot dem.
Nu vann vi statsmatchen, så fortsätter vi ösa på i matcherna ska resultaten också kunna komma hem.