Säsongen 25/26

Man behöver göra såhär varje kväll. Detta är verkligheten, hårt arbete, av alla i 60 min. Inställning med klass. Inse faktum. Greppa tag i det, analysera det och ta vid.

Inte tycka synd om sig själv, gnälla på saker, vända och vrida på sanningen som i tisdags och sluta med bortförklaringar. Det är skillnaden på att lyckas och misslyckas.

Det är en bra kväll. So far. Jag är glad men inte övertygad.

7 gillningar

Sen dedär 6 förlusterna som satte HV i skiten har man alltså 1.45 i poängsnitt. Fortsätter man så kan det ge HV 68 poäng och ett säkrat kontrakt. Men kommer det hålla? Troligen inte…

1 gillning

2-3p mot Timrå så sprider sig ett lugn i organisationen. Värva blir inte så viktigt längre.
Det går ju bra nu.
Fy vad jag är rädd för det scenariot.

5 gillningar

Så är det, folk är reaktiva.
Det verkar inte finnas någon riktig kompetens i föreningen. Man litar blint på folk (björn + anton) utan att veta varför, man kan inte styra verksamheten ty för dålig hockey-kunskap, men någonstans så måste beslut tas när det inte går som man hoppats (hoppats, inte planerat).

3 gillningar

Så är det. Jag vill inte framstå som allt för pessimistisk, men vi hade 1,11 i snitt efter de första 6 matcherna fram tills de två senaste segrarna vilket skulle leda till en totalpoäng på 51 poäng. Så mängden matcher utan de 6 första är såpass liten att det fluktuerar mycket. Med det sagt, man hoppas såklart att detta är starten på en liten vändning, men om man tar antalet grundseriematcher vi haft AB (69) så snittar vi 1,06 poäng per match. Så jag håller med dig, det kommer troligtvis inte hålla.

4 gillningar

Jag är glad över de två segrarna, framförallt eftersom de kom mot mina absoluta hatlag. Matchtråden mot Djuuu var en fröjd att läsa och många av spelarna uppträdde mer harmoniskt när målen trillade in.

Nu gäller det att inte bli för naiva.

Vi är fortfarande ett bottenlag med sämsta tränaren någonsin.
Vi behöver fortfarande värva så kallad spättz.
Det räcker med ett par förluster samtidigt som fel lag vinner, då sitter vi i skiten igen.

9 gillningar

Ja det är sannerligen inte tid att slå sig för bröstet och hälla upp whiskyn.
En vinst till och vi får lite andrum under uppe… eller vafan skriver jag? Även vid vinst i nästa match kommer man ha ångest för att denna uppryckning evaporerar under uppehållet…

“nej, varför kom uppehållet just nuuuu, när vi fått upp ångan… tänk om de blir kalla under uppehållet…”

Alla positiva tankar kan (och bör) enkelt omvändas till dystopiska.

2 gillningar

Uppehåll eller inte, vi är så sköra. Det är så nära att det blir omvänd matchbild imorgon.

1 gillning

Man får hålla i huvudet att vi mött LHC (som ligger sist, vi haltade till oss en seger) och Djurgården som vi tydligen har lätt för (enda laget vi haft en stabil seger mot på hela säsongen). Timrå blir en värdemätare - har något faktiskt ändrat sig?

5 gillningar

Med tanke på hur Borgman agerade på isen igår … kan det vara så att han fått nog av duttandet i spelartruppen och gått in och tagit kommandot och därmed fått med sig ett gäng krigare? (Kanske sådant vi får svart på på lördag)

11 gillningar

Det känns som att laget har betydligt lättare poäng när spelare är skadade och de som är inne på isen tar beslut om att avvika från playbooken och spela mer varierat. Samma som förra året. Att inte alltid hålla sig till ett enkelspårigt system. Det var märkligt att se hur AB helt utan ödmjukhet satte LHC-vinsten som resultat av systemet, när jag mer såg att mer frihet utanför systemet gav bättre resultat - och att själva vinsten handlade om tur från Fru Fortuna som inte skulle inträffa om man försökte 5000 gånger till från exakt samma utgångsposition.

Men senaste presskonferensen var mer rimlig. Jag hoppas att även vår HC ser betydelsen av att inte med hårda ord trycka in kreativa spelare i system som bevisat inte fungerar särskilt bra, utan låta dem gå utanför också.

(Och nu menar jag inte att systemet heller är helkasst, det har nog sina poänger.)

Det känns som att just backarna kollektivt, med Borgman och Hatakka i spetsen, knutit näven och verkligen steppat upp. Både i det fysiska spelet men även rent mentalt vad gäller inställningen.

5 gillningar

Tänkoch dröm att gå på uppbehåll med en vinst i bagaget på lördag också!? fyfan vad skönt det skulle varit!

Varför har inte HV sparkat blomman än?

den enda som kan sparka honom är styrelsen, de verkar ha gett honom respit denna vecka och nu vinner vi så där har du nog anledningen.

1 gillning

Frågan är hur det påverkar både blomman och styrelsen, lånad tid eller vändningen. Oavsett behövs en konkret plan framåt i tränarfrågan.

Inte kan de väl vara så dumma att enskilda vinster eller förluster avgör?

Iofs förlängde de kontraktet baserat på mikroskopisk data…

1 gillning

de är hockey-illiterater, så varför inte?

Som jag ser det fick man ytterligare en gratis 3-poängare mot främst en urkass målvakt. Är tveksam till att denna match visar på ett trendbrott.

Helt osannolik tur att få Hävelid i målet vid båda matcherna. Om den turen håller i sig skulle jag tro att vi blir kvar i SHL oavsett lagets prestation och duglighet.

1 gillning

Fast Hävleid var inte anledningen till att vi vann igår.

8 gillningar