Lite grann som en TV-serie, hur kommer nästa avsnitt se ut?
Nu vill jag inte peka finger på Leise eller någon annan enskild individ.
Visst ställer jag mig frågande till “egensnickrade” stat modeller osv.
Det är i mina ögon inte där det stora problemet ligger. Det är gruppen.
Alla individer i den har gått all in på en sak. Verkligen all in.
De tror på sin plan osv. Till 100%.
Fine.
Men det som saknas är en motvallskärring som ställer kritiska frågor och blir tagen på allvar.
Just det som saknas i den där gruppen tror jag.
Rätt sjukt. Man kan tycka 6 poäng av 9 möjliga på tre bortamatcher är en godkänd vecka.
Men zoomar man ut så har det egentligen inte gett oss någonting. Med tanke på den start vi hade, med tanke på att vi inför den här veckan torskat tre raka så var full pott egentligen ett måste.
För vad har de här sex poängen egentligen gjort åt vår situation?
Poängmässigt har vi inte tagit ett steg närmare säker mark. Precis som för en vecka sedan är det fyra poäng upp till plats 12.
Det vi tagit in på lag 12 är TRE plusmål. Det var vad den här veckan, som styrelsen, Blomman och alla andra innanför HV:s väggar säkerligen sitter och myser över, gav oss.
Läget är alltså poängmässigt exakt detsamma som för en vecka sedan. Tyckte man det var en god idé att göra sig av med Blomman då bör man således tycka det är en lika god idé nu.
Att hävda att det bara är fyra poäng upp till säker mark och play in (här tog vi faktiskt in två poäng till lag 10) är att lura sig själv. Å ena sidan kan det tyckas som en fördel att det är fler lag indragna i bottenstriden och att det är så jämnt i botten. Å andra sidan innebär det att det är fler lag som måste falla igenom. Det är fler lag som inte får ta poäng.
Vilket den här veckan är ett exempel på. När HV faktiskt lyckas snitta två poäng per match en vecka, ja, då gör Brynäs, Malmö och Leksand det också.
F-n vad jag önskar att vi hade styrande som kunde läsa av en tabell.
Det där tror jag är en bra poäng, ibland kan det vara så att man har kört fast sig i ett system som inte fungerar eller som kan bli bättre. Det kanske inte betyder att hela systemet är fel, det kan finnas delar som är bra som man kan ha kvar men att helheten måste bort. En annan sak kan vara att det finns en viss prestige i att man har satsat på något och lagt ner mycket tid på det så när det visar sig att det inte funkar vill man inte lämna det för något annat, vad tror du om det?
Äggsakt!
Ja HV saknar den tionde mannen. Nu har man bara nio.
Ett huvudspår från HV:s ledning verkar vara att dela in allt i mindre delar. Perioder för sig, målvaktsspel för sig, PP och PK för sig, de första sex matcherna för sig, de sista tre matcherna för sig och så vidare. I motgång är detta givetvis ett sätt att hitta detaljer som ändå varit bra och ha något att bygga på, jag förstår själva intentionen.
Problemet är bara att laget saknar förmågan att lägga ihop delarna till en helhet, alltså taktiken att fokusera på detaljer verkar efter 18 matcher inte ge en bättre helhet. Vad gör man då? En väg är att dela in helheten i ännu mindre delar, en annan att sluta upp med detta och helt fokusera på helheten tills den bär frukt.
Vad är då helheten? Jo, att vinna hockeymatcher. För läkaren är helheten att göra lyckade operationer, för brandmannen att släcka bränder och för målaren att måla huset i rätt färg. Det finns liksom inga detaljer som skulle kunna trumfa helheten i dessa fall. Läkaren misslyckades med operationen och patienten dog, men vissa delar var ändå bra. Brandmannen kämpade trots allt och var energisk sista kvarten, huset gick dock inte att rädda. Målaren var verkligen pigg på förmiddagen men tappade all kraft och inspiration på eftermiddagen och började måla med fel färg.
Min amatörmässiga slutsats är att HV:s ledning börjat i fel ände och missar helheten i jakten på alla detaljer. Man har fel fokus helt enkelt. Vår huvudtränares reaktioner efter seger respektive förluster säger det mesta.
För vad har de här sex poängen egentligen gjort åt vår situation?
Vi kanske inte tog stora kliv uppåt, men utan dem vore det 10p till strecket och 9p för o lämna jumboplatse, så i min värld gjorde de stor nytta.
Problemet ser jag snarare som att vi behöver fortsätta i samma takt.
Det är ju så. Det visste vi efter de första 6 förlustern: vi sitter i skiten. 6 av 9 poäng på en bortaturne är inte “bra”… det är nödvändigt. Det är verkligheten, den sura magens verklighet.
Jaja, även med noll poäng får man spela kval. Så nödvändigt är bara att vinna 4 matcher i den serien.
Poängstreaks nu håller oss bara på halster, för att sedan ändå tappas ned i den bottenlösa högen av grillkol och samsas med ett annat lag som också hittat dit.
Sparka Blomqvist måste man givetvis göra, men så har det varit ganska länge nu. Är Stillman den som ska göra det? Man kan nog inte utesluta att han fått order att vara restriktiv, och inte göra några utsvängningar från den Liljanderska linjen. Och i vilket fall, om nu Liljander och Blomqvist är polare, så är väl Stillman och Blomqvist det ännu mer. Gamla tränar kollegor, att Blomqvist ville ta med sig honom är anledningen till att han är tillbaka i HV71 osv.
Risken är att det fortsätter vara alldeles för mycket silkesvantar. Tiden för blåställ är kommen sen 4-5 säsonger tillbaka.
Tror inte att någon sparkas. Så illa är det.
Tror inte det kommer hända ett smack denna veckan
Jag tror till 100 % (till någon motbevisar det) att det var tvärtom: att det var Stille som ringdes av JL som bad honom att komma som assisterande till honom i båset, men Stille inte var sugen på det, utan i stället rekommenderade AB.
Min konspirationsteori är alltså att den offentliga storyn var att AB ställt som villkor att han promt ville ha Stille med sig för att han skulle bli ass i HV - vilket är så abnormt mycket mer osannolikt än att Johan “anlita-gamla-hv-hjärtan-på-alla-poster” Lindbom ville ha Stille.
Jag menar, har en nyrekryterad ass plockad från en lägre division kunnat ställa sådana krav vid något annat tillfälle?
(Så min poäng är alltså att jag har oerhört svårt att se Stillman frivilligt skulle sparka AB).
Var det inte Nubben och AD som scoutade AB på sin ökända roadtrip till Stockholm?
En stark resa med hymlaren och gaparen.
Så är nog berättelsen ofta berättad iallafall.
Sen vet jag inte om detta någonsin bekräftades. Någons om minns, har en referens?
Ja. Men man gör ju inte en random resa till Stockholm utan att initial kontakt är tagen.
Eller ska vi på allvar tro att de åkte 30 mil på slump för att råka välja det lag Stillman var med i och den assisterande coachen de ville ha råkade kräva att Stillman skulle följa med och de råkade godkänna det?
Det känns inte orimligt att den initiala kontakten togs genom JL eller någon annan i klubben med kontakt med Stillman.
Jag fick höra från någon som känner någon att starka röster i föreningen ville ha tillbaka Stillman. Resultatet blev en paketlösning där Blomman blev utsedd till assisterande (rollen som HC var det aldrig tal om). Vad som hände sen vet jag inte men det har nåt med ALI och dom olika sportcheferna som kom och lämnade. Den som var eller blev utsedd till HC tackade nej eller dylikt. Säger inte att det är så men det är vad jag hörde.
Förstod aldrig varför man inte fick på Lindbom? Verkar som att han inte trivdes som HC