Säsongen 25/26

Vilka är de starka rösterna?

Jag har fått intrycket att inofficiella personer har inflytande i föreningen. Vilka är dessa personer?

Betvivlar att t ex JL skulle vara en av dem med tanke på hur han behandlats av klubben.

Snubblade över Simons inlägg på X

32% av alla mål har mao gjorts på Hävelid.
På 18 matcher snittar HV 2.28 mål per match. Inte uberkasst.
Men räknar vi bort Hävelid målen så blir det 1.75 mål per match. Inge vidare och speglar kanske verkligheten bättre än de “dopade” 2.28…

GE MIG EN CENTER!!!

3 gillningar

Ge mig en förstakedja.

3 gillningar

Ge mig någon som kan få spelarna i mental balans så att de kan göra det de egentligen kan.

1 gillning

Ge mig mina valium

2 gillningar

Det har jag ingen aning om. Men jag misstänker det är personer med stort inflytande i föreningen. Sen om dom är aktiva personer i styrelsen, föreningslivet eller föredettingar har jag noll koll på. Pågått en diskussion i flera år att HV71 tappat sin identitet där flera framgångsrika personer/ spelare sagt adjö till föreningen för gott. Räddningen kanske var Stillman. Oavsett vad så försvann HV71s storhetstid för flera år sedan och snart har vi inte många namn kvar med anknytning till staden och föreningen.

Ang JL så kunde HV71s identitet blivit starkare genom att ge ordföranden rollen till Lindbom istället för ALI.

1 gillning

Jag vidhåller att Lindbom inte bör jobba med frågor högre upp än coaching inom elithockey. Under hans ledarskap fortsatte klubbens dödsspiral nedåt i alarmerande hög hastighet.

• Han anlitade Nubben och lät honom löpa amok med resurserna.
  • Vill man vara konspiratorisk kan man fundera på om Montén egentligen bara var en sorts indirekt och profillös coach som var anlitad att coacha efter JL:s önskemål snarare än en egen utarbetad spelidé.
  • I stället för att ordna en ny coach efter Monténs rekordsnabba sorti (men som ändå hade ett bättre poängsnitt när han fick sparken än vad AB:s poängsnitt var vid samma tillfälle, sug på den) så var JL jäääädrigt snabb att överge rodret till klubbskutan som “enda alternativ” och “hjältemodigt” ta coach-rollen i stället för att … jag vet inte … sköta sitt jobb som Klubbdirektör och anlita en ny coach tillsammans med Nubben.
  • Under JL:s tid var alltså HV under några månader både direktörs-lös och med en SC som (så som jag förstått det) inte fick hantera anställningar.

Det är m a o ingen person som osar omdöme. Klubbhjärta – ja. Omdöme – nej.

3 gillningar

Du kommer få en i Allsvenskan HV klarar inte av att bygga en för SHL.

2 gillningar

Jag är rätt negativt inställd till HVs möjligheter i en eventuell degradering till Hockeyallsvenskan. Vad är det som säger att man inte kommer att få harva där nere som Djurgården eller AIK?

Denna gången blir det ingen fallskärm, hade vi gått upp senast om man tagit bort 5 mkr från budgeten?

Jag tror inte det.

Kommer uppslutningen från supportrar och sponsrar att vara lika stark?

Jag tror inte det.

Dessutom. Kan man vara sämst i SHL med störst budget kan man också vara sämst i HA med störst budget.

2 gillningar

Vill inte låta bitter, men tror det är RIP med Hv om de åker ner igen, då blir vi JSÖDRA 2.0 och hamnar i frittfall. Tror INTE publik eller sponsorer kommer vara förstående och stöttande IGEN, en första gång kan vara en olika, en andra gång blir bara pinsamt

3 gillningar

Ja, finns nog en överhängande risk. Och de första som kommer sluta gå på matcher är de som just nu köper föreningens snack om kontinuitet. Kvar är de som suckat och stönat om förändring när förändring krävs.

2 gillningar

Om det vet vi inget. Men skulle det bli så, då har vi nått peak ironi.

Självklart skall vi gräva i detta när det väl händer.

2 gillningar

I see what you did there …

4 gillningar

Läser dagens Helsingborgs Dagblad med Fredrik Olofsson i Rögle som blivit uttagen i Tre Kronor.

På frågan om hans främsta utmaning framöver svarar han målskyttet och utvecklar:

”Det är det som är grejen: när jag har lägen ska jag tro att jag ska göra mål. Det har varit samma sak med tekningar i min karriär, när jag går in och vet vad jag ska göra och är bestämd vinner jag den. Men när jag går in och tänker ”passning först” är det lätt att man inte ser något nät.”

Hmm, undra hur många som tänker ”passning först” i HV?

4 gillningar

Det ena behöver inte vara mer rätt än det andra. Man ska skjuta när man har läge, passa om kompisen har betydligt bättre läge. Det handlar om en positiv visualisation, där man ser sig själv lyckas med det som är avsikten, t.ex. göra mål, eller sätta passningen på kompisens blad.
Om vi istället ser spelare skjuta mer där de har bra passningsläge och denne inte gör mål kommer vi istället bli förbannade för att denne inte passade istället.

3 gillningar

sen är jag nyfiken på skillsträningen, hur många står likt Eric Christensen och nöter hundratals skott om dagen för att hitta sitt sikte ? Tror ju inte tex Tedenby/Brännström/OSL ect har stått där mer än 2 timmar samlat över hela sin karriär

1 gillning

Nu gjorde du en bokstavlig tolkning av min avslutande fråga, den är ju ställd i just den kontext som du beskriver, ett mindset.

Men jag kan ju istället formulera frågan: Hur många ser sig själva lyckas i årets HV eftersom Olofsson också lyfter telningar som exempel?

Tekningar har varit uselt hela säsongen tyvärr. Tror man lägger lite för lite vikt på det. Självklart bättre att börja med puck.
Generellt tror jag att det är svårare att visualisera positivism i motgång. Men det är väl där vår mentale coach kommer in, eller borde göra i alla fall.

2 gillningar

“Winter is coming….” or long F :face_with_symbols_over_mouth: ing gone…..

1 gillning

Som vissa andra har poängterat har det troligtvis med att vi knappt har några äkta centrar, Tack BL!