HV har ju sett till hösten fått ett väldigt fördelaktigt spelschema. Man inledde exempelvis med sex hemma på de åtta första omgångarna. Och det fördelaktiga spelschemat fortsätter.
Efter halva serien kommer man ha spelat 15 av 26 matcher på hemmaplan.
Här var nog HV:s chans att skapa sig lite andrum. För när vi går in i andra halvan kommer det bli betydligt tuffare.
Eftersom vi vet att sannolikheten för seger ökar när man spelar hemma så kan vi ju konstatera att det i alla fall inte kommer bli enklare från omgång 27 och framåt.
HV har trots fördelaktigt spelschema inte lyckats skaffa sig andrum ner till kval. Tvärtom. Man ligger under strecket och kommer in best case bara vara några poäng ovanför när serien vänder.
HV har alltså sakat extremt många chanser redan, och det kommer bara bli färre chanser. Därför vore det naturligt att bryta med Blomman nu. För förr eller senare kommer vi sannolikt, utifrån nuvarande förutsättningar med nuvarande tränarstab åka dit så det sjunger om det.
Mitt tips är: Vi blir avsågade i början av det nya året då vi inleder med tre borta (Leksand, Luleå och Skellefteå).
Om inte då så kommer det dröja till omgång 43 och framåt. Vi avslutar nämligen säsongen med 7 av 10 matcher på bortaplan. Har vi inte har hunnit sparka Blomman innan dess. Ja, då tror jag det är kört. Då åker vi ur.
Jaha. Då kan vi ytterligare en gång räkna hem ett kval. Man klarar helt enkelt inte av att ta chansen när den ges. Blomman kan helt enkelt inte få laget att prestera. Varken om det gäller något eller inte. Fy fan vad bedrövligt och förutsägbart på en och samma gång.
Blomman är semst. Det enda jag är glad för är att han kommer lämna HV någon gång. Oavsett vilken liga HV befinner sig i då så kommer jag skåla i champagne den dagen. Samma sak med Liljander. Men den dagen hoppas jag redan har kommit och gått.
Vet inte om champagne är passande där. Frågan är hur mycket han ev hunnit rasera innan dess? Vi kanske är likgiltiga där och då så vi knappt höjer på ögonbrynen.
De som fortfarande inbillar sig att underliggande data ser bra ut får lägga ner det.
Hela fyra av 23 matcher så har HV klart vunnit “XG matchen”, relativt lika i ca 8 matcher och klar torsk i resterande.
Räknar snällt med 1.5 poäng i de jämna, då landar vi på hela 24 poäng i “XG tabellen”
Räknar man med snittpoäng a 1.1/match vilket är mer korrekt så landar vi på 21 poäng.
Vi har de poäng vi förtjänat, varken mer eller mindre.
Det var vid den här tiden ifjol (well ett par omgångar tidigare) som Gliffen klev in i handlingarna samtidigt som Borgström lekte PP gud och poängen trillade in i 10 raka omgångar samt en liten serie på fyra matcher med bra poängskörd strax efter det. Sen kom verkligheten ikapp oss.
Gliffen kan ju vara på G in, men att PP helt plötsligt ska bli bäst i SHL är väl hyfsat osannolikt va?
Sannolikheten för att vi är duktigt avhängda till Jul är väl betydligt högre….
Jag är uppgiven. Jag ser ingen lösning. Även om man vidtar åtgärder så känns det hopplöst.
Det första man ska testa är väl att kicka blomman. Jag kanske är negativ. Men tror inte att det löser något. Det kanske är lika bra att åka ner i HA. Och strunta i en quick fix nu eller senare i HA. Göra om och göra rätt. Vi kan lika gärna harva ett par säsonger i HA än att premiera på en kvalplats i SHL.
Jag känner också bara en enorm uppgivenhet. HV71 gör misstag efter misstag, och det känns som felsteg staplas på varandra. Ärligt talat vet jag inte ens var man ska börja längre, problemen sträcker sig från toppen av organisationen hela vägen ner.
LOSERKLUSTRET · omgång 24 · Kamrater. Då var vi där igen. Team AB slår bottenrekord för föreningen den sjunde (!) gången denna säsong. Men frukta ej: oavsett resultat nästa match så kommer ytterligare rekord slås. Det är nämligen fem (5) poäng upp nu till tidigare bottenrekord.