Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Allt är bättre en Hult…
Men Nubben känns inte alls bra i magen.

Jag trodde nog att HV71 skulle rekryterat någon annan.

Till viss del rätt billiga argument imo. Hur vet man att han har passerat sin peak? Han har som du säger näst intill endast hållit till i Timrå o har haft en rätt begränsad budget. Du skriver att “Där och då visade Nubben med all tydlighet att han inte kan hantera en större budget, utan fungerar som bäst när han har små medel att jobba med”. Så bara för att det inte funkar en gång (ens första gång) har man visat att man inte klarar av det? Han är 54 år, så att döma ut honom på grund av sin ålder tycker jag också är fel. Han har garanterat ett större kontaktnät o andra skills än många andra sportchefer.

Vem tycker du annars HV ska ta in i den positionen vi befinner oss i? Det är inte alls säkert vi är ett SHL-lag nästa säsong, och att satsa på en helt grön sportchef inför ett andra år i allsvenskan är inget jag vill göra. Han är ju också väldigt uppskattad av spelare, ledare och supportrar i Timrå, och det är väl inget man bara ska snacka bort.

Sen att han tycker att “Timrå behöver en ny ledare som kan ta dem in i framtiden” ser jag inte heller som något konstigt, hur många år har inte gjort där uppe. Det är väl som vilket jobb som helst, att man känner att båda skulle må bäst utav ett miljöombyte?

Jag säger inte heller att det är garanti på framgång, för det är det inte. Men jag tycker det är ett bra beslut för HV utifrån den positionen som vi faktiskt sitter i. Hade tyckt att Georgsson varit mer osäkert då han aldrig jobbat med större budget eller i en stor organisation.

Billiga argument om något är väl när man inte kommer med några fakta som talar för ens sak, utan istället spekulerar helt fritt?

Nej, vi vet inte om Nubben i en framtid kommer vinna 3 SM-guld. Däremot vet vi att han presterat sina bästa resultat mellan 03 och 05, och så en liten uppstickare 08 och 09. När skulle du säga att hans peak är? Om vi utgår från fakta? Och hur tycker du hans resultatkurva sett ut sedan dess?

Och vad gäller Frölundatiden. Det är ett av de mest misslyckade hockeyprojekten i modern tid. Nubben och Dahlén värvades in som ett par frälsare. Resultatet? Semifinal, kvartsfinal och missat slutspel. På tre år gjorde Nubben storsatsande Frölunda till ett bottenlag, och det tog flera år innan de var tillbaka i toppen igen. Tre års devalvering av en storklubb. Det är Hult-nivå på den.

Så. Jag grundar mina antaganden på fakta. Du har… en känsla?

Sen. Vad gäller allsvenskan håller jag med dig. Där kan Nubben funka. Men så het är han inte att vi måste lova honom kontrakt oavsett serie vi spelar i.

Jag grundar det bland annat på den faktan att han är otroligt uppskattad, liten budget, stort kontaktnät osv osv. Man skulle kunna argumentera för att hans peak som sportchef är nu de senaste säsongerna? Han har lyckats ta upp Timrå i SHL, värvat riktigt bra spets o sen dessutom klarat den första säsongen tillbaka i SHL. Eller vad har du för krav på Timrå och deras resultat, SM-guld? Nu ryktas det också om mängder spetsspelare som han lyckats låsa upp till nästa säsong.

Sen att ditt primära argument till att han inte är något att ha är frölundatiden, där du beskriver det som “mest misslyckade hockeyprojekten i modern tid” är mycket krydd. Han tog de till en semi o en kvart, de missade slutspelet även 06/07.

Nubben alltså? Har vi inte högra ambitioner än så?

Han kanske kan värva hit Jonathan Dahlén.

Weirdo. Skön omskrivning ang. hans tid i Frölunda. Ambitionerna var betydligt högre än så. Och det fanns ju uppenbarligen en anledning till att Dahlén fick sparken och Nubben valde att avgå ett år innan hans fyraårskontrakt gick ut. Det var en stor missräkning, ett stort misslyckande.

För det är absolut inte kryddat från min sida. Det var där och då en supersatsning som Frölunda gjorde. Det var skyhöga förväntningar. De hade sjukt stor plånbok. De gjorde den ena “supervärvningen” efter den andra. Det gick åt helvete. Och sämre för varje år.

Nubben må vara omtyckt. Det är Hult också. Det är ju just det som lyfts fram ang. Hult när vi ska försöka hitta något positivt. Att spelarna gillar honom… Det håller inte, med tanke på Hults dåliga resultat, som argument för att Nubben skulle vara “rätt sportchef”.

Det är naturligtvis inte heller en peak i karriären att åka upp och ner ur SHL som en jojo. Det fattar ju du också. Dessutom. Han hade grymt flyt som fick Jonathan Dahlén till laget. Det händer en gång var tionde år att en spelare av den kalibern väljer hockeyallsvenskan.

Sen det där med liten budget. Hör du inte själv att det är ett argument för att han INTE ska vara i HV. Han misslyckades kapitalt när han hade alla pengar i världen. Nu ska han till en ny klubb där han kommer ha helt andra förutsättningar jämfört med SHL-jumbon Timrå.

Visst, vi vet inte hur resultatet kommer att bli. Det kan bli superlyckat. Men så ser ju livet ut. Det kan bli bra eller anus med det mesta. Men precis allt med Nubbens historik talar för att han inte är rätt sportchef för HV – i SHL, bör väl tilläggas.

Nedan hittar du lite artikellänkar från hans Frölundatid.

aftonbladet.se/sportbladet/ … g-att-mota
expressen.se/sport/hockey/s … askostart/
aftonbladet.se/sportbladet/ … n-frolunda

Juste? Om du hade varit Andrae, vad hade du gjort? Det är ju det bästa han kan göra om han skall tänka på sig själv. 10 klubbar vill ha honom(om det stämmer). Om HV går upp så får han den bästa lönen om han har en medel begåvad agent. Om Hv inte går upp så kan han välja och vraka mellan alla 10. Vad är så ädelt med detta?

Är inte lika negativ. Om vi ser till kontaktnät så är han rätt man. Jag tror att Stillman och Samuelsson kommer vara rätt så mycket “hands on” i rekryteringarna, så man vill han någon som kan plocka frukten i Norberg. Kan bli bra!

Var det Nubben som valde att ta in Dahlén som tränare? För vi ställde rätt bra lag på isen med Dahlén i båset, det gick sådär, så det känns ändå ganska relevant för hur stor del av misslyckandet i Frölunda som kan tillskrivas Nubben.

Med det sagt är jag också långt ifrån övertygad om att Nubben är rätt person.

“nådde sin peak” :smiley: De är ingen längdhoppare på 25 år vi skall värva :smiley: Han borde väl snarare ha större nätverk och dessutom vara klokare i detta skedet.

Positiv till Nubben!

Är också relativt positiv till Nubben.

Lite förvånad över Nubben till HV men passar ju bra in då vi sagt att vi vill ha en rutinerad sportchef med ett brett kontaktnät och då passar Nubben väldigt bra in på den beskrivningen.

Ganska övertygad om att Stillman är högst delaktig i detta val isf då han har bra koll på branschen och de var kollegor tidigare. Stillman har ju en bra relation till Ulf Dahlén dessutom och kan få bra referenser därifrån. Så är nog ett genomtänkt beslut utifrån kravspecen.

Jag är ganska säker på att Nubben är exakt vad HV är ute efter och de vet vad de får, ingen chansning på något sätt. Sen om det är rätt tänkt och rätt val för HV får framtiden utvisa men är iaf en bra start när du du får det du vill ha och också vet exakt vad du får.

Sen är ju inte HV längre en dominerande förening utan kommer att bli tvungna att använda pengarna på ett mycket bättre sätt än under Hultepoken och då är ju Nubben rätt person. I Frölunda så var ju resurserna i särklass för svensk hockey vid den tiden och det gick ju inte bra. I HV handlar det mer om jämbördiga spelarbudgetar ihop med tiotal andra SHL klubbar. Ja, jag vet att vi inte är i SHL ännu.

Som andra skrivit, det blir ju hur som helst mycket bättre än tidigare oavsett vem det blir. Litar på Lindbom, Wilander och Stillman.

Jag vågar inte uttala mig särskilt starkt kring nubben. Visst, en “gammal” lösning, men samtidigt är det som nämnts inte en person som skall komma in och göra allt själv. Det är hela den sportsliga ledningen som måste spela som ett piano. Där kanske det är så att de funnit, eller kommer att finna varandra.

Att vi hade aldeles för många i vår ledning som inte spelade piano under Hult/Agne/Rahm-tiden är väl numera extremt väl etablerat. Jag tror på kombon Stillman/Wilander/Lindbom. Till dem kommer nu, troligen nubben, och Tommy sedan tidigare. Hade någon erbjudit mig denna “femma” för ett år sedan, hade jag sålt huset och barnen för att få det att ske.

Sen kan jag, person till person, tycka att varken Tommy eller Nubben luktar “ny bil”, men som sagt, det är kollektivet som skall leverera, inte individerna. Därav fungerade till och med HV hyffsat under Hults sista tid.

Jag tror att vi kan undvika att åka ur SHL med ovan, än så länge 20% hypotetiska, 80% bekräftade, ledar-kedja. Det duger för mig just nu.

Det är viktigt med kontaktnät och att kunna locka hit “stora namn”. Men det viktigaste är att kunna bygga ett lag. “Svin” som gör skitjobbet varje kväll, defensiva backar som står upp, en målvakt som tar allt och lite till. Där tycker jag Hult misslyckades. Han satsade för mycket på spets enligt mig.

expressen.se/sport/hockey/s … ngen-2223/

Nubben kan redan nu ha fixat kontrakt med E Pettersson, Lander, Dahlen, Wedin, Hanzl. Rattie vill också förlänga. Timrå blir bra nästa år…

Fel tråd kanske men är ju tillgänglig för Hv71.
Växjö ute och Åhman är ju som bekant tillgänglig för Hv71 då!

Hur tänker man här tro?

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Seriösa rykten 23/24: Diskussioner