Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Jag kommer aldrig att ta en diskussion om Sam med dig:)

hahahhah, det är ok :brown_heart:

1 gillning

Precis, backar som Kaski är toppen! Bra i båda zoner som det ser ut. Martinsson presterar ju inte i nån zon. Helt enig om Hjalmarsson och Sjöholm. Super bra backar. Hjalmarsson har dessutom vissa uppspel som håller riktigt hög klass.

1 gillning

Fast du jämför ju nu enbart med poäng. Tänk bort poängen om du nu inte vill jämföra baserat på just poäng. Vad gör Bödker bra? Vad gör Sam bra? Båda långsamma, slöa och intetsägande. En dröm att spela mot sega gubbar som dessa och som dessutom tuggar en hel del istid. Sam kan stå parkerad framför mål och skymma månne, men i övrigt?
Inga andra lag ville ha dom och då får de fortsatt förtroende hos oss och det skrämmer åtminstone mig.

Förstår inte ett smack att man försvarar Boedker och sams insatser. Dom är ju katastrofdåliga!!
Tänk istället om vi hade haft 2 bättre spelare på deras position.

Men jag kanske är helt ute o cyklar vad vet jag.

Båda blandar och ger. Själv tror jag att båda har sina bästa matcher framför sig. Dessutom…fakta är att Vigneault är femte bästa poänggörare (9 p) och Bödker sjätte bästa poänggörare (8p) bland forwards! 8:a och 9:a totalt med backar inräknade. Båda har -1 i plus/minus. Miele t ex har 13 p och -8. Så jag vill påstå att dom är långt ifrån katastrofdåliga.

1 gillning

Tror som sagt folk blandar in sina egna förväntningar i bedömandet av spelare. Låga förväntningar på bröderna Davidsson gör att man ger dem godkänt, fast de inte bidrar. Tvärtom har de nog kostat oss en del poäng med tanke på alla rena målchanser de inte förvaltat, både i år och ifjol. Höga förväntningar på Boedker och Sam gör att man går hårdare åt dem och tycker det är rimligt att man skickar iväg dem. Men som du skriver Zico. HV befinner sig inte i ett läge där man har råd att göra sig av med sin 5:e, respektive 6:e bästa poängspelare.

Och vad bidrar Sam och Boedker med förutom fler poäng än bröderna Davidsson. Ja, Sam har uppenbarligen bättre spelförståelse, han är den enda som ser det som naturligt att ta plats framför mål. Boedker är kanske ingen stjärna, men man ser att han besitter ett högt hockey-IQ. Han kämpar och sliter, precis som bröderna, så arbetsmoralen är det inget fel på.

Nu blir det lite att jag leker djävulens advokat. För är jag nöjd med Boedker och Sam? Näe. Ser jag en plats för dem i nästa års trupp? Näe. Men har hellre kvar dessa två än två brunkare som floppat i varenda klubb de spelat i sedan de gjorde succé i Djurgården. Men som jag redan sagt. I den bästa av världar hade man gjort sig av med halva truppen. Nu går det tyvärr inte, så då är jag mer än nöjd över att man i alla fall börjat någonstans och tagit bort de två som haft absolut minst positiv inverkan på lagets prestation.

4 gillningar

Nu har jag ju förvisso inte anlitat dig :wink: men jag tycker nog man kan skicka Sam omedelbums. Ser ingen som helst “spelförståelse” hos den mannen. Kanske för att betonghandlederna omöjliggör att få pucken dit denna “spelförståelse” öppnar för?

Men, jag får väl leta lite…

1 gillning

Större spelförståelse än bröderna Davidsson som mest tutar och kör och skjuter hål i luften :wink:

De kom i alla fall till lägen och uppenbarligen var det fler lag som ville anlita bröderna, vilket inte var fallet med varken Sam eller Bödker. När Sam kommer till lägen är de redan förbi och hockey-iq:n som Bödker en gång otvivelaktigt haft lyser med sin frånvaro. Sedan vad gäller poäng tror jag man hade kunnat få än mer utväxling om man fördelat den speltid man gett Bödker och Sam till valfri annan person. Bertov fick ju uträttat minst lika mycket som Fw exempelvis. Så poäng får ses i proportion till roll, speltid och tid i offensiv zon osv, för annars blir de skevt.
Känner mig också lite som djävulens advokat då det känns som jag försvarar två spelare i tid och otid som underpresterat. Tycker det är bra att de fått gå och detta öppnar upp för förändringar på riktigt utan att några som lämnas utanför med dåliga miner plus den ekonomiska aspekten därtill dessutom, men som sagt så gäller det nu att försöka på något vis få utväxling av de som ingen annan klubb ville ha. Tror definitivt vi kan få ut mycket mer av Bödker och Sam än Davidssons, men så länge vi inte få de så är de snarare en belastning i systemet som tar speltid av andra som kunde fått mer utväxling av samma speltid och förutsättningar. Det är vad man står inför nu.

3 gillningar

Tycker brödernas stora problem var att dom skulle spela ihop hela tiden och med en brunkare som tredjelänk. Som sagt, dom kom till lägen och skapade en hel del, men hade oftast inte förmågan att sätta dit pucken. Jag tror personligen att någon som Petersson eller Foppa hade kunnat dra en hel del nytta av att spela med en av dom, eller båda två, men det får vi inte veta nu.

Och vill förtydliga att jag definitivt kan få ut mycket mer av Sam, Bödker mfl, men det gäller också att man gör det. Frågan är hur mycket speltid man ska satsa, till förmån för någon annan.

På nyligen upplagd live från A6 önskar Freijd nytt kontrakt på Foppa varpå Foppa svarar att vi får se vad tomten/Nubben kommer med till jul. Vi får se vad som händer typ.

1 gillning

:astonished:

1 gillning

Tidig förlägning av Foppa vore viktigt. Schweiziska klubbar vore dumma om de inte högg på honom. I Schweiz får du lite mer tid på dig överlag, jag tror Foppa hade dominerat där. Så viktigt en förlägning kommer in innan Schweizarna är och hugger.

Borde finnas en “skakar på huvudet” i listen där man kan visa vad man tycker.
Han är jättebra Fredrik och han glädjer mig varje gång han gör mål. Men ingen man bygger ett lag kring.

Bröderna Davidsson gjorde inte speciellt många poäng men de har inte snittat mycket sämre än många andra i det serievinnande lag vi var på förhand. -6 och -1. Några poäng gjorde de framåt. Det de gjorde var att trötta ut motståndarna i vår offensiva zon, tyvärr kunde inte bytet av femman generera mål fastän motståndarnas backar var helt slut.

Handen på HV så tyckte jag att det var de konstigaste extensions som HV gjort någonsin med Davidssons. förutom att signa Martinsson igen.

Kanske Almqvist mognat och inser att han agerade korkat.
Nu är han lite för gammal för att inte inse att, Men jag kan förlåta honom, kanske.

Jag vill dock ha kvar Bödker. När han förstår att han kan lita på Hjalmarsson, då spelar han ut.
Johannesson (Dalen) måste lånas in. Mycket stor potential. Någon skrev om Johannesson tidigare men det har blivit lite rörigt nu med nytt ansikte på denna sida.

@Aslin_o_Liv,

Grejen med Foppa i år är väll just att han varit producerande på egen hand. Han har inte spelat med en rutinerad SHL center. Dessutom tycker jag han gjort det bättre över hela banan. Han är liksom inte Pavel Brendl light längre.

Jag skulle kunna tänka mig att en Lina med typ Brännström, Abols och Foppa skulle kunna vara väldigt produktiv.

För mig har Foppa för bra skott för SHL. Nu när han även börjar bli bättre över hela banan så tror jag han spelar i landslaget nästa år med likvärdig utveckling.

Men forum är till för att ha olika åsikter :slight_smile:

2 gillningar

Frampassad har han ju blivit vid de flesta om inte vid alla mål. Jag tror han fått minst en pass vid alla mål men det skriver jag inte i sten. Då räknas inte straffmål:) Jag tycker även jag han är jättebra, det tror jag jag skrev. Kanske och förhoppningsfull över hans framtida plats i landslaget.

Som jag skrev tidigare så är det mest diskussionen kring Almqvist jag är intresserad. Martinsson ut Almqvist in. Jag är beredd att förlåta om vi får stanna kvar i SHL. Martinsson borde ha minst sex assist på puckar som gått bakom vår målvakt till slut.

Men som du skriver. Lufta behöver man.

Angående Almqvist.
Jag är INTE beredd att förlåta, bara för vi får stanna i SHL. Mitt moraltänk är större än att jag tycker det är okej att en spelare som MEDVETET valde att spela i Ryssland trots alla hemskheter som landets ledare ligger bakom.

Värvar HV hem pengakåta KHL-spelare med kass moral kommer många supportrar försvinna, och det tror inte jag någon SHL-klubb vågar chansa på.

Jag är en av dem som faktiskt överväger att sluta följa HV om detta skulle inträffa. Då ser jag hellre att man får kämpa i botten av SHL något år till, så länge man gör rätt för sig.

11 gillningar

Sillyrummet just nu:

Bild på Måns… och Westerlund… vad sägs? Någon?