SHL 2016/2017

Seriestarten närmar sig med stormsteg och Skellefteå har precis landat Joni Ortio från Calgary Flames vilket gör deras lag mer eller mindre komplett. Flera lag ser spännande ut, och jag tror på en ganska jämn serie där lag 1-4 kommer sticka ut lite. Så här slutar säsong 16/17:

  1. Skellefteå
  2. Växjö
  3. Linköping
  4. Frölunda
  5. Luleå
  6. Färjestad
  7. Djurgården
  8. Örebro
  9. HV71
  10. Brynäs
  11. Malmö
  12. Rögle
  13. Karlskrona
  14. Leksand

Så här slutar säsong 16/17:

  1. HV71
  2. ointressant
  3. ointressant
  4. ointressant
  5. ointressant
  6. ointressant
  7. ointressant
  8. ointressant
  9. ointressant
  10. ointressant
  11. ointressant
  12. ointressant
  13. ointressant
  14. LHC

:laughing: :laughing:

Att tippa just HV71 känns väldigt svårt i dagsläget. Dels beror det på om vi får in en till center eller inte, dels beror det på hur pass bra vår tränarstab visar sig vara. Top 6 känns dock inte omöjligt!

  1. Växjö
  2. Frölunda
  3. Linköping
  4. Skellefteå
  5. Luleå
    6. HV71
  6. Brynäs
  7. Malmö
  8. Färjestad
    10. Örebro
  9. Djurgården
    12. Rögle
  10. Karlskrona
  11. Leksand

Växjö ser ut att vara i en klass för sig. Klart starkast på papperet men har även gjort en riktigt stark försäsong. Lite oroväckande att tilltänkte målkungen Olli Palola som ska ersätta Rickard Gynge fortsätter på den inslagna vägen ifrån KHL-sejouren och inte producerar. Pontus Netterberg har imponerat i CHL och står på 3+4 efter fyra spelade matcher. Gjorde även två mål mot oss. Han kan bli säsongens utropstecken.

Bakom Växjö finns ett antal lag som utmanar. Skellefteås trupp ser stark ut som vanligt men jag tycker allt oftare mig se att SAIK har svårt att tända till. Nu har ytterligare två “mätta” spelare i Lindström och Möller värvats hem. Jag tror inte det är ett vinnande koncept och tror att både Frölunda och Linköping placerar sig före i tabellen samt att SAIK åker i kvarten. LHC har en sjukt stark forwardsuppsättning med ett gäng spelare som kan utmana i toppen av poängligan.

Jag har funderat länge och väl och känslan är att HV grejar en topp 6 placering. En lugn sommar, mer rutinerad tränar stab, spelare som är mindre benägna att dra på sig långa avstängningar, skadefria spelare som Laine och Brithén samt att killar som Almquist och Arla kommer att vara bättre förberedda den här säsongen är alla saker som tyder på att den här säsongen har alla förutsättningar att bli bättre än den förra.
Arla och Thörna har redan visat att dom är en dödlig duo. Inte minst i PP där vi kommer att vinna många matcher. Thörnberg hade en klen inledning på förra säsongen och kom upp i nivå först mot slutet. Med Arla vid sin sida har han alla möjligheter att producera. Martin Thörnberg är min favorit till att vinna poängligan 2016/17.

Största hotet mot om sjätteplatsen är Brynäs som har blivit av med Anton Rödin men istället fått in ett gäng intressanta spelare, inte minst Ryan Gunderson som jag tidigt utsedde till årets värvning. Kan tycka att Brynäs ser något bättre ut på papperet än HV men med den skadehistorik laget har tror jag ändå att HV blir något starkare.
Även Malmö kan hota om dom får allt att stämma. Truppen ser stark ut. Färjestad, Örebro, Djurgården och Rögle ser överlag svagare ut och kommer nog inte att nå kvartsfinal.

Leksand gjorde en fantastisk resa i fjol men är ett allsvenskt lag i SHL. Allt annat än sist är en lika stor bedrift som den i fjol.

Svenska mästare: Växjö
Vinnare av poäng- och skytteligan: Martin Thörnberg, HV71
Årets flipp: Pontus Netterberg, Växjö
Årets flopp: Johan Ryno, Färjestad (som trejdas till Leksand under säsongen)

1 Växjö
2 Saik
3 LHC
4 Frölunda
5 Brynäs
6 Fbk
7 Dif
8 Luleå
9 Örebro
10 Hv
11 Malmö
12 Rögle
13 khk
14 Leksand

  1. Skellefteå
  2. Växjö
  3. Linköping
  4. Frölunda
  5. Luleå
  6. Färjestad

  1. Djurgården
  2. HV71
  3. Brynäs
  4. Örebro

  1. Malmö
  2. Rögle

  1. Karlskrona
  2. Leksand

Ser inga lag som kan matcha varken Skellefteå, Växjö eller Linköpings trupper på pappret, möjligen Frölunda men dessa tre kommer ligga i toppen. Karlskrona och Leksand i botten, i övrig lite svårare att förutspå. Tror vi kommer få slåss via playin igen för att nå slutspel även om en topp6 placering inte är helt omöjlig.

Självklart måste man ju lägga ett tips trots väldigt dålig koll på hur andra lag har värvat. HV slutar fyra. Anledningen till det är att man inte ska underskatta en god stämning i truppen.

  1. Skellefteå
  2. Växjö
  3. Frölunda
  4. HV71
  5. Luleå
  6. Linköping
  7. Djurgården
  8. Brynäs
  9. Färjestad
  10. Örebro
  11. Malmö
  12. Rögle
  13. Karlskrona
  14. Leksand

HV går till semi (slår ut Luleå i kvarten) och möter där Växjö som man förlorar mot. Den andra semin blir mellan Skellefteå och Linköping.
HV går till semifinal men åker ut mot Växjö som till slut tar hem alltihop efter finalseger mot Skellefteå.

Skellefteå
Växjö
Frölunda
Linköping
Hv71
Djurgården
Luleå
Färjestad
Örebro
Brynäs
Malmö
Rögle
Karlskrona
Leksand

Svårt att gissa tabell, men känns om man går igenom trupp för trupp att det kommer bli en riktigt jämn serie. Topp fyra är de som gör upp om seriesegern och där finns SAIK, Växjö, Frölunda och LHC.

Placeringarna 5-7 är svårare, men där tror jag på HV71, DIF och Luleå. Dessa fyra lag tycker jag alla kan vara med långt fram i slutspelet och slåss mot de fyra “favoriterna”.

8-10, där har vi FBK, Örebro och Brynäs. Dessa kommer vara tätt följda av Malmö och Rögle som är med och slåss på riktigt om play-in platser.

Leksand blir slagpåsen, Karlskrona kommer nog ta lite mer poäng än ifjol, men kommer få slåss med Leksand i den “givna” botten.

Tror Rögle och Malmö kan överraska många och kommer vara svåra att knäcka för många lag. Tror också att om det är några lag som “sviker” så kan det mycket väl vara LHC, som kommer sakna sina försvarsgeneraler Junland och Rahimi och har ett mycket offensivt balanserat lag, samt en ojämn målvakt. Det kan också vara Luleå, som är oerhört beroende av duktige Lassinantti.

Vi vinner hela skiten!

Ingen idé att tippa :wink:

Som vanligt så är det typ omöjligt att förutse hur det kommer gå …men här är mitt tips iaf:

1: Växjö
2: Frölunda
3: HV71
4: Linköping
5: Skellefteå
6: Luleå

7: Brynäs
8: Rögle
9: Färjestad
10: Malmö

11: Djurgården
12: Örebro

13: Karlskrona
14: Leksand

1: HV71
2: LHC
3: Växjö
4: Brynäs
5: Djurgården
6: SAIK

7: Frölunda
8: Färjestad
9: Luleå
10: Malmö

11: Örebro
12: Rögle

13: Karlskrona
14:Leksand

HV71 LHC Växjö tycker jag har väldigt spännande lag och kan mycket väl inleda en ny era. LHC - HV71 i final som på gamla goda tiden.

Brynäs, Djurgården och kanske Malmö kommer bli luriga lag i år som mycket väl kan överraska.
SAIK och Frölunda har haft sina år och i år känns deras lag inte så spännande, lite gammalt och tråkigt på nåt sätt. Dom kommer nog ändå kunna bita sig fast i toppen men inte lika klart som innan. Bristen på Hans Wallson tror jag blir kännbar i Skellefteå.

Färjestad och Luleå har nog snålat lite för mycket i sina trupper i år och hamnar därefter i tabellen.

Att HV hamnar 1:a kanske är att ta i, (det får visa sig) men topp 4 tror jag definitivt nu med Christensen i truppen.

Anssi Salmela klar för LHC. 5 SHL klubbar på 3 år det måste vara rekord?
Han har ju dessutom hunnit en vända till Kina bra jobbat!
hockeysverige.se/2016/11/11/ … -till-shl/

Jag är (nästan) nöjd med min träffbild!!!

expressen.se/sport/kronikore … nygrens-c/

Fyfan för FBK och fyfan för Nygren så jävla skönt att slänga ut Sveriges äckligaste lag ur slutspelet, hoppas de åker ur nästa år och att vi slipper se aset Nygren i svensk hockey nått mer.

Kul också att de är ute och festar dagen efter de åkt ut, nivån på det är ju sanslöst

Nu har ju leffe carlsson också blivit sparkad.

LHC utslaget, och verkar inte bættre æn att halva laget førsvinner.

Så inget nytt dær, byter ut halva laget varje år.

Ja rejäl gungning i den klubben just nu! Riktigt skönt att höra, fan vad man ska fira när dessa vider, vars fans hånar Liv och vars spelare är rasister, åker ur SHL! Satan vad man hatar FBK, Sveriges i särklass äckligaste lag!

Gøtt mos! SAIK ær ute ur leken.

BIF mot FHC kommer bli en lika tung holmgång, FHC børjar se trøtta ut. :smiling_imp:

Fyra storlag väck och vem trodde detta. I Rangordning - Träsko(självklart), Silver och Väcksjö. Pajala Sunrise blev en fin bonus.

Underbart och sover extra bra tills fredag - sen max 3-4 timmar.