Haha, riktigt cool historia. Som Diabolics säger så är ju spelarna människor de också och kan vara nyfikna på andra och tycka att det är kul att byta några ord. Skulle gärna velat veta vad han frågade om HV .
Vi drar vidare norrut från Karlstad och landar då i…
Leksand
Styrkor:
Det måste nog ändå tillskrivas kontinuiteten, speciellt bland fw:s. De borde känna varandra bra vid det här laget. Leksands taktik har tydligt varit att hålla truppen intakt i allra högsta grad. Det har man lyckats väl med.
Svagheter: Trots ”minimalt” med förändringar så har laget ändå försvagats från ifjol. En i mina ögon klart svagare mv-sida och backsida har man nu. Kan bli en tuffare säsong än på länge för detta gäng. Anton Lindholm och Olle Alsing är inga inte lätta att ersätta och tycker inte heller man lyckats med det. Filip Larssons succé ifjol lär Armalis ha svårt att ens vara i närheten av.
Utropstecken: Samspelta framåt och importerna Véronneau, Cehlarik och Hrivik tillsammans med backen Caito är alla riktigt bra SHL-spelare.
Frågetecken: Massor av frågetecken. Ingen Björn i båset. Ingen skarp förstamålis och en riktig chansning som back-up. En svagare backsida och en identisk Fw-sida (bortsett Ashton). Vad vill Leksand? Soppatorsken är nära…
Finns några mer svårbedömda lag. LIF är ett av dem. Min take på LIF. Laget är försvagat utifrån sätt. Här måste Challe få ihop gruppen och fylla luckorna för att det ska bli en bra säsong. En bra säsong i mina ögon för LIF:s räkning är väl att hamna i play-in. Mer än så, ja då blir jag överraskad.
Jag har under flera år haft intrycket att Leksand har för många stjärnor som inte är tillräckligt stabila lagspelare. De är riktigt bra spelare när de är hela, i form och på humör. Men däremellan är det mycket djupa dalar i hur laget spelar. Blir aldrig riktigt klok på laget. Tveksam om kontinuiteten hjälper dem i detta.
Då är det klart att Mattias Norlinder spelar i MoDo nästa säsong. Rätt full backsida har de nu så jag tippar att om inte Paul LaDue och/eller Tobias Winberg går in och är bra ganska snabbt spelar de nog inte klart säsongen i MoDo.
Jag har dragit på det länge, men de får forumets stund i rampljuset en kort stund. Njut av er tid Silver…. Förlåt LHC….
Styrkor: En hygglig mix av olika sorters spelare blandat med lite nytt som en förstacenter i Shore, en Kovacs, en Heljanko, en Rissanen m.m.
Svagheter: Silver är silver…
Utropstecken: Shore och Rattie kan bli fint framåt. Gillar även att man har värvat in lite mer attityd. En personlig favorit är Ehn som jag tycker är klart underskattad.
Frågetecken: Ingen Högberg. Går han ens att ersätta? Tuff uppgift, men Heljanko är ett värdigt försök.
Vad säger alla om Linköpings lagbygge och chanser?
Vore intressant att höra vår LHC-vän @Cleverfield här
Jag som Linköpingsbo tippar på flopp. Med hjärtat förstås. Det känns lite plottrigt i truppen, och Högga kan inte längre Vägga mot HV så det blir härligt att se bortavinst i Saaben när HV kommer hit. Men visst, förmodligen topp 8.
Tror Shore kan ge en hel del stabilitet i ett lag som haft ett försvar som varit sådär.
Rattie, Little, Russel är 30+ och alla ett år äldre. De lär inte bli bättre.
Högberg var outstanding förra säsongen, men målvaktsvärvningen de gjort är stabil.
Skulle inte förvåna mig om det blir ungefär samma placering i år som förra året, dvs. plats 6.
Det tar emot, men har man börjat recensera så får man löpa linan ut. Min take. Kan Östman kanalisera förra årets triumf, ja det får man faktiskt kalla det. Ja då kan det åtminstone bli en stabilare och jämnare säsong överlag där man kanske kan utmana mer i kvarten. Nu va dem väl rätt nära ändå men de mötte bästa målvaken. Gäller väl att att få ihop gruppen och nyttja kapaciteten bland toppar och lite mer truppspelare. Jag hoppas ju att Högberg kommer vara saknad, matematik är enkelt. Så till nästa lag.
Jag tror att de kan ta sig förbi kvartsfinal om Heljanko håller bra klass, annars inte. Så bra var Högberg. Heljanko har ju aldrig spelat utanför Finland tidigare, men vi får se. I övrigt tycker jag att truppen verkar väldigt bra. Kul att se att Rattie trivs så bra att han inte ville ha någon klausul i kontraktet förutom NHL.
På pappret har vi den bästa truppen på 10, ja kanske till och med 15 år… Hela staden brinner för hockeyn igen, men med det så kommer ökade krav. Historiskt har vi haft det ganska så jobbigt när vi haft stora förväntningar på oss, men med de förstärkningar vi har gjort så vore det ologiskt att förvänta sig att vi skulle göra en sämre säsong i år jämfört med i fjol.
Det enda kännbara tappet är på målvaktssidan. På alla andra positioner så har en bättre spelare kommit in. Backen Erik Norén från Kalmar ska ni hålla ett öga på, kan bli årets utropstecken. Förhoppningen är att han blir vår Joel Persson.
Angående Högberg, så såg försvarsspelet alltid bättre ut när Myrenberg stod av någon märklig anledning. Om det bara var en tillfällighet eller om förvaret förlitade sig för mycket på att Högberg skulle ta allt låter jag vara osagt. Heljanko är jag personligen tveksam till av det lilla jag sett. Väldigt liten och fladdrig. Kan utvecklas till en mardröm. Som tur är har vi en helt okej andramålvakt i Myrenberg som kan hålla ställningarna om finnen floppar.
Det verkar som att vi spelmässigt har tagit vid där vi avslutade förra säsongen. Man lade om spelsystemet till förra året så vi börjar på en mycket högre nivå i år, vilket också har märkts på försäsongen. Försvarsspelet ser redan väldigt mycket bättre ut och i anfallsspelet är det fart och grit blandat med fint och snabbt passningsspel.
Vi kommer vara ett grisigt lag i vinter. Det kommer göra ont att möta oss. Flera spelare som spelar på gränsen, vilket är något vi har saknat.
Jag har en otäck känsla att Shore kommer att göra succe i LHC, mådde dåligt när budskapet kom att han lämnade. Men å andra sidan mådde jag bra när Mikko Luoma lämnade LHC och kom till oss, då slog vi dom i SM-finalen.
Någon som kan säga vilka stjärnspelarna som ryktas till SHL är?
Laleggia klubblös och verkar ha svårt att hitta jobb i Schweiz. Kossila söker men SHL är mindre troligt just nu pga skattemässiga skäl.
Ibland är det bra att ha Nubben trots allt
Jag tycker hockeyfebern är på låg nivå i år i tätorten på en slätt. Men det är ett par veckor kvar. Kanske läge att fira sista lördagen i september i Saaben med en göttig bortavinst. Har varit lite för många ”fan va svårt att leda med 3 mål på bortaplan”-matcher som slutat med LHC-vinst i den arenan när jag varit där*
- ser bara hockey med HV på ena sidan , så vet inte om det är mer utbrett än så med elaka LHC-vändningar hemma
Ta tillbaka LaLeggia vetja
Tror vi vände sex stycken 3-0-underlägen förra säsongen, så ni behöver inte känna er unika i det avseendet.
Du rör dig säkert bara i fel kretsar för visst märker jag av att hockeytempen har vridits upp flera snäpp i Stora Stolta. Biljetterna går åt!
Mycket intressanta tankar, men nu får tiden i rampljuset vara över och väl förbi. Vi blickar norrut: Lule
Styrkor: Bulan lyckas ofta få ut mycket av sina spelare och det lär behövas även i år då laget har förhöjda förväntningar på sig. Man har tydliga toppar både bland backar och forwards men tror största styrkan i laget är att man har en hög lägstanivå i allt man gör från förste till siste spelare.
Svagheter: Tappet av Tyrväinen och hans attityd lär bli kännbart. Laget har inte någon supermålis längre då Lassi stagnerat och Ward inte lyckats täcka upp där fullt ut, men en stark defensiv rent allmänt gör det ofta till en ganska angenäm uppgift att vakta kassen i Luleå. Tycker största svagheten ligger i att man kanske inte har den riktiga spetsen på centersidan då jag är tveksam till de nya finnarna och framförallt amerikanen O’Neill
Utropstecken: Man behåller många viktiga spelare men det största nyförvärvet är Bromé. Ska bli väldigt intressant att se honom i denna omgivning och med den hockey Bulan står för.
Frågetecken: 3 nya finnar oprövade i ligan och en amerikan som ska avsluta karriären i Sverige plus Albin Lundin som söker sin plats i Hockeysverige. Känns lite segt och trött på förhand. Kanske slår det väl ut, men känns som man kunnat lyfta upp någon mer junis istället för att plocka in så många utifrån. Hedqvist född 05 tämligen ensam i truppen när det kommer till ungdomlig entusiasm vilket får ses som ett stort underbetyg.
Vad tycker ni andra om Team Minecraft?
Hm Bulans bygge. Den är svår och tråkig, lite som Bulan själv. Nåväl min take.
Jag tycker att dem är tunga, dvs att dem är stabila och en svår nöt att bryta mer. Svagheten skulle jag vilja säga är spetsen för att kunna gå längre i ett slutspel. Förvisso en final i närtid. Men då klaffade mycket. Får lite vibbar av ZAIK, just utifrån tyngden. Men skillnaden är att ZAIK har fler spelare som kan avgöra matcher.
Lule har sin nyckelspelare som behöver göra det extra. För jag tror att det här laget är för övre halvan. Men dem har inte det där enligt mig.