Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Hoppas de har siktet väl inställt o de träffar bullseye :slight_smile:

Om både Joensuu och thörnberg kommer in så innebär det att Laine måste lämna (ok, men ändå lite vemodigt), vår andrecenter heter Simon Önerud (katastrof), samt att tedenby/ridderwall får spela i fjärdekedjan (dyr fjärdekedja), vet inte om jag tycker det är så bra.

Thörnberg - Christ - Brithen
Joensuu - Önerud - Ridderwall
Törngren - Bengtsson - Sandberg
Tedenby - Stenlund - Melin/Ahl

Spaawn, du underskattar Önerud, han kommer tillföra mycket. Dock så är jag väl inte säker om han är tänkt som 2a center?

Eller ha Brithen som andra center.

Thörnberg - Christ - Tedenby
Joensuu - Brithen- Ridderwall
Önerud- Bengtsson - Sandberg
Törngren- Johan Johnsson- Erik Andersson

Ahl och Stenlund kommer nog lånas ut tror jag. Johnsson och Andersson i fjärdekedjan om de ska tillbaka. Och testa med Tedenby i första formationen eller andra. I alla fall till att börja med och se om det går att väcka mer liv i honom.

Men jag tror inte att vi kommer ro hem både både Thörnberg och Joensuu. Även om det skulle vara angenämt. Laine kan jag tänka mej att ha kvar trots allt, men vet inte vad som kommer ske då.

Kanske underskattar jag Önerud, men jag tycker att även andrakedjan måste kunna hota i PP, dvs man behöver en spelskicklig spelare som kan styra och ställa.

Hoppas Leksand åker ur imorgon så kanske det finns chans att få Ryno trots allt som andrecenter, men hur man än vänder på det så måste Laine bort om Thörnberg plus en till ska in, dessutom innebär det att någon av tedenby/ridderwall/Önerud måste spela i fjärdekedjan, och jag tror inte Önerud är tänkt att göra det eftersom det var en av de stora anledningarna till att han lämnade sist.

Känns också osannolikt att succé-kedjan med sandberg - bengtsson - törngren kommer brytas och måste åtminstone rankas som tredjekedja nästa år.

Jag tror inte att Silly Season blir så stjärnspäckad som vissa andra här inne. Tedenby kommer inte spela med Christensen. Däremot kommer han spela med Önerud, och jag skulle sätta in Ridderwall som tredje länk. Sen tror jag inte att man får in två spelare som Thörnberg och Joenssu, eller ens någon av dem. En av dem eller någon med motsvarande kvalitet kommer in i förstakedjan. Stenlund, Johnsson, Andersson, Melin och Ahl kämpar om platserna i fjärdeformationen.

Thörnberg/Joensuu/Annan - Christensen - Brithén
Tedenby - Önerud - Ridderwall
Melin - Johan Johnsson- Erik Andersson

Skönt med någon som drar ner förväntningarna lite, även om detta är drömmarnas tråd. Vi har blivit besvikna i flera år nu, så varför tro på både Joensuu och Thörnberg? Dessutom tycker jag det låter vansinnigt dumt att lägga allt krut på två ytterforwards likt den här säsongen, när det var så tydligt att det saknades en fullgod andrecenter. Vi bör nog heller inte tro att Önerud lyckas axla den rollen bättre än PC!

Jag ser Önerud som en ny Falk. Han lär lira i 3e Kedjan ihop med Tedenby och PC. Det blir en otroligt hårt jobbande tredjelina som är hyfsat tacklingssäker och som kan stänka dit en puck här och där. Kan ta stort ansvar i boxplay.
Likaså blir fjärdekedjan otroligt hårt jobbande även den med Törngren, Bengtsson, Sandberg. Också tacklingsstark och kan stänka dit lite puckar. Även här duktiga i boxen.
Det ger oss följande:

Ny - Christensen - Brithén
Ridderwall - Ny - Ny
Tedenby - Önerud - Carlsson
Extra: Erik Andersson, Melin (tror jag lämnar), Stenlund, Ahl

Nu tror jag iof att den här uppställningen blir för dyr för HV, men åtminstone två nya toppforwards måste in.

Tedenby och PC är väl inte så tacklingssäkra? =)

Kommer snacket om Ryno dra igång igen tro?

Har Ryno ngn klausul i sitt kontrakt, för han skrev väl på ett nytt för inte längesedan alls?

Nästan helt hundra på att alla kontrakten rivs vid degradering.

Jag hoppas man har lite högre ambitioner än Ryno om han nu är tänkt som andracenter.

Visst 38 poäng på 49 matcher, men -20 i +/- låter inget vidare. Han är ändå center och borde vara bättre defensiv. Sen verkar han inte en spelare som använder sina kilon på rätt sätt heller.

Rynos kontrakt annullerades i och med degraderingen. Alltså finns han tillgänglig att förhandla med.
Vi kommer inte kunna signa både Jesse J och Thörnberg. Thörnberg kommer inte komma hem denna säsong, var så säkra.
Angående en fjärdekedja, tycker jag det skulle kännas som ett väldans slöseri att ha spelare som just i detta nu är med och levererar ordentligt i Tre Kronor i en fjärdekedja. Anton Bengtsson målskytt (likaså Ridderwall) och Samdberg utsedd till matchens lirare. Ne, 3:e kedjeformationen är väl det minsta vi kan ge dom ändå!?

Jag får inte in mer än en spelare till i kedjorna. Önerud kommer knappast hem för fjärdekedjan, och årets tredjekedja lär som du skriver inte vilja flytta ner ett snäpp. Och så finns Tedenby och Ridderwall redan, och det är inga spelare som går att ha så långt ner.

Dessutom verkar de ju förhandla med Laine och Carlsson.

Det är inte skrivet i sten att vi måste köra ett system med en fjärdekedja som bara får 5-8 minuter per match. Kanske planerar de att rulla mer jämt på kedjorna? Något jag tror är möjligt med tanke på AJ:s uttalande om att man var slitna efter kvartsfinalsuttåget. Men även att man vill ge unga framtidsspelare som Bengtsson, Sandberg och Törngren större roller?

Andreas Martinsen är precis den spelare jag vill ha in i laget. En stor tacklingsduglig spelare, bra skott och numera även målfarlig. Känner förmodligen Ridderwall då de båda spelat i Düsseldorf under samma säsong. Bra ålder dessutom. Snälla firman Hult, Davidsson!

eliteprospects.com/player.php?player=11958

Kanske inte spetsförvärvet (ännu :wink: ) men på sikt är jag säker, har sett killen…

Vill bara tillägga att hans tidigare säsonger kanske inte är så imponerande, tänk då att han spelade som ung i ett bottengäng (idag en toppklubb, mycket tack vare Andreas och Riddarn för den delen). PS. Föresten en relativt snabb spelare oxå.

Ryno har inte kontrakt för nästa säsong. Tror det är ganska troligt att han spelar i HV nästa säsong. Man var långt gångna i förhandlingarna senast och HV söker en andracenter. Önerud är inte tänkt att centra en andraformation.

1, Han lirade i Leksand. Poängen är i underkant och +/- får man ta lite för vad det är. Så många olika faktorer som spelar in.
2, På vilket sätt använder han inte sina kilon rätt? Han är fantastiskt bra på att använda sin kropp till att täcka puck.