Silly season 18/19: Spelardrömmar

[size=150]DREAM AWAY! :wink: [/size]

Kom ihåg att motivera varför ni vill se just denna spelaren. Vad kan han tillföra och vad för plats/roll ska denne fylla i lagbygget. Detta är av yttersta vikt för att skapa en klimat för diskussioner!

Inför nästa säsong känns det som att forwardssidan kommer vara relativt intakt, medan backsidan är det som behöver stärkas. Drömmer därför fram en lista med mer eller mindre realistiska alternativ. Varsågod Hult, bara att kopiera och börja ringa.

Simon Önerud, F
eliteprospects.com/player.php?player=4513
Behöver ingen närmare förklaring. Har haft en skadedrabbad säsong i KHL och när han väl har spelat har han inte övertygat på den nivån. Vi håller tummarna för att Simon tar ett beslut som gör oss glada nästa säsong.

André Petersson, F
eliteprospects.com/player.php?player=7039
Har varit runt en del de senaste åren i NHL, AHL och KHL. En sniper av rang som vore ovärderlig i offensiv zon och i PP. Dessutom en HV-kille. Har dock själv sagt att han gärna spelar utomlands ett par år till.

Filip Sandberg, F
eliteprospects.com/player.php?player=33931
Som tredjelänk i den fruktade bumbibjörnskedjan såg Sandberg till att med sitt hårda arbete spela HV till guld förra säsongen. Denna säsongen har han gnetat runt i San José Sharks AHL-lag Barracuda, utan att imponera något nämnvärt. Här får vi en fin allroundspelare som jobbar lika hårt i alla spelmoment och kedjor.

Dmytro Timashov, F
eliteprospects.com/player.php?player=115161
En explosion på skridskor med näsa för mål. Håller till i AHL där han inte fått chansen att spela med de stora grabbarna. Tänk er att spela den här killen med Sandberg och Tedenby. Ser framför mig hur Welch och Rahimi faller som käglor för att de inte hinner med.

Emil Johansson, B
eliteprospects.com/player.php?player=79498
En ung modern back som tidigare spelat i klubben, men som inför säsongen 16/17 lite överraskande valde att gå till Djurgården i stället.
Harvar nu runt i AHL utan att imponera. Dags för Emil att komma hem.

Marc-André Gragnani, B
eliteprospects.com/player.php?player=9356
Ingen silly utan att hans namn dyker upp. En offensiv back som levererar stadigt med poäng. Håller fortfarande mycket hög nivå, och lär inte gå utan anbud från KHL och NLA. En drömspelare med betoning på dröm.

Erik Gustafsson, B
eliteprospects.com/player.php?player=5545
Hans namn har redan nämnts som ett drömnamn inför nästa säsong, och jag förstår varför. Den stabila tvåvägsbacken har själv sagt att han vill hem till Sverige, och har egentligen ingen direkt koppling till något SHL-lag då han tidigare spelat för Timrå. Lär vara huggsexa om hans signatur. HV borde ha råd med honom och jag tror nog att vi kan ha bra chans att få hans signatur.

Tim Erixon, B
eliteprospects.com/player.php?player=6051
Hans namn har varit upp på Johan Hults radar tidigare. Har försökt slå sig in i NHL sedan 2011 utan att lyckas. En smart tvåvägsback som spelar enkelt och har offensiva kvalitéer.

Kul tråd!
Har funderat en hel del på detta och listar några av spelarna jag gärna skulle vilja se i HV!

Jesse Virtanen (eliteprospects.com/player.php?player=38090)
Väldigt duktig offensivt, finns ett brinnande behov av denna typen av backar i vårt lag. Skulle vara otroligt viktig som del i första backpar!

Erik Gustavsson (eliteprospects.com/player.php?player=5545)
Vår bästa back under OS, ser honom som väldigt komplett, skulle kunna bära ett andra backpar.

Martin Fehérváry (eliteprospects.com/player.php?player=274991)
Behöver väl ingen närmare presentation. Stort framtidslöfte som verkligen kan slå igenom nästa sässe!

Juuso Ikonen (eliteprospects.com/player.php?player=45981)
Fantastisk högstanivå. Han behöver spela med en stark center så han kan tillåtas fokusera mkt på offensiven, då är han ruggigt bra. Skulle kunna göra en hel del poäng hos oss om han får rätt medspelare runt sig.

Gustav Possler (eliteprospects.com/player.php?player=26019)
Har väl inte riktigt kommit till sin rätt i DIF men minns honom väl från tiden i Modo. Sett massa matcher där då jag har flera kompisar som är supportrar. Har en enorm potential, kunde från och till fullständigt dominera matcher där uppe.

Joel Kellman (eliteprospects.com/player.php?player=33719)
Otroligt bra i ett otroligt dåligt KHK. En man för en position som andrecenter hos oss. Bra pproduktion och känns som en ödmjuk spelare som kommer till jobbet varje dag. Plus för att han har en historia i föreningen med.

Finns många jag drömmer om men där är iaf ett axplock. Svårt att veta redan nu hur många forwards vi kommer behöva men känslan är att de inte blir så många. Kanske ett par kontrakt som bryts.

Mattias Guter ifrån KHK som säkerligen kommer åka ur vore kanske ett fynd ?
En sån där spelare som bara kan bli förbannad och göra ett par mål själv under en match, sällsynt egenskap i dagens hv

Vi har ju sett ett antal Junisar få prova på lite spel redan i år. Jag är av uppfattningen att även om man inte bör förlita sig på att juniorer bär ett lag så är det ett enormt plus, för att inte säga nödvändigt, att man har tillräckligt stor press underifrån i form av spelare som slåss för och blir lyckliga över även den minsta speltid.
Är det någon som har lite koll på vad vi kan förvänta oss på/från Junior sidan till nästa år?
En ny William/Lias? En ny Pilut?

hockeysverige.se/2018/02/27/ … son-lulea/

Där kan vi nog glömma han

suck

Tänkte man kunde få önska lite.

Först de viktigaste.

HULT UT. Direkt. Gärna ikväll.

MV

1 Gunnarsson
2 Sandström
3 Åhman

Backar

1 Kristofer Berglund
2 Christoffer Persson
3
4
5
6
7
8

Forwards

1 Simon Önerud
2 Filip Sandberg
3 André Petersson
4 Mattias Tedenby
5 Oscar Sundh
6 Pierre Engvall
7
8
9
10
11
12
13
14
15

Börja där, klipp resten av kontrakten, låt det kosta några miljoner. Börja om.

Edit: Ångrade mig då jag va onödigt hård. C.Persson bör få vara kvar med.

Finns det någon chans att det kommer brytas några kontrakt efter denna säsong?

Tänker då på Ytterell och Wärn men framförallt Figren. Tre spelare som inte levt upp till kraven man hade inför säsongen utan varit rätt bleka. Ytterell kan jag ändå känna har en roll att fylla som hemvävd utfyllnadsspelare med kvalitéer i powerplay. De andra två kan gott ersättas av minst lika bra spelare, gärna från närområdet och någorlunda unga, till en billigare peng. Tänk Strandberg och Netterberg eller liknande spelare.

Tycker att det satsas för kortsiktigt på breddspelarna, ett bra exempel är Wärn och Figren. Eftersom ligan befinner sig i den position som den gör för tillfället som talangproducent åt NHL i första hand och KHL/Schweiz i andra hand är det dessa spelare som utgör stommen i laget numera. En Anton Bengtsson, Oskar Sundh som troligen inte kommer attrahera något intresse från utländska ligor, som har ett “HV-hjärta” och är nöjda med den rollen de har i laget. En ny Sundh hade inte suttit fel, en spelare utifrån som blir fansfavorit och vill stanna en längre tid. Jag hade gärna sett Holzapfel bli en sådan, tycker han hade potentialen till det. 3/4-center med mycket tid i ett boxplay och spela mot motståndarnas bästa kedja.Spetsen får man ta in på 1-2 säsonger, tre i bästa fall om det är en egen/ung talang, exempel på det i år Ejdsell, Elliot, Pilut, Stenlund.

Undantaget är om man lyckas få hemvändare att komma tillbaka tidigt som Ullström, Almqvist och Tedenby. Utmaningen är sedan att få de att stanna en längre tid utan ett nytt försök i NHL/KHL/Schweiz samt hålla deras motivation uppe. Lyckas detta har man plötsligt en stor stomme att jobba med och man blir därmed mindre sårbar för om någon skulle lämna. Så hade iaf jag jobbat om jag vore sportchef :unamused:

Blev ett spretigt och långt inlägg som kanske inte riktigt följer topic och om den bör flyttas så gör det, jag fick lite flow och skrev på :smiley:

På forwardsidan drömmer jag likt många andra om
Andre, Simon, Philip, Sebastian Strandberg (3e/4e kedjan)
Joel Kellman som ersättare till Stenlund.
Mattias Guter
Markus Ljung som andra center
Alla dessa grabbar är fortfarande i bra ålder och har nog god chans att vilja vinna lite mer.
Sen ser jag gärna att man gör sig av med Ullström även om vi då kommer ha center brist, Tycker Ullström har bevisat i år att hans bästa tid är över och att hungern inte finns kvar. Ser också gärna att man avslutar Figrens och Wärns kontrakt i förtid behöver nog inte förklara varför. Drömmer om en riktigt bra första center i Christensen klass. Och några vassa målgörare som kan spetsa till vårt PP.

På backsidan hade jag gärna sätt att Emil Johansson kom hem och lirade typ i tredje backpar.
Ser gärna att man avslutar Yterells kontrakt i förtid.
Sen vill jag sjukt gärna se några bra PP backar med bra pass och framförallt skott, vi är så lätt lästa i PP idag.

På målvaktsidan så är jag skeptisk till Gunnarsson/Sandström som målvakts par.
Känns inte som ett top4 lags målvakter alls, kan Gunnarsson hitta en jämnhet som i Malmö så kanske.

Sen för att vara extra bitter så har jag dåligt förtroende för både Hult/Davidsson men även för Lindbom…
Åker vi ut i 8dels så tycker jag man kan förvänta sig att något händer på denna fronten, jag menar inte att kicka Lindbom
men är han verkligen första tränare material ? han coachar sjukt passivt och PP har inte fungerat sedan han kom hit.
Hult/Daviddson har bevisat att man kan värva inför en säsong (Även om jag vet att det var vår scout som låg backom Ejdsell Engwall Borgman mfl) men har också bevisat att under en säsong så är man troligen sämst i SHL.

Oklart om detta går under drömmar eller seriösa rykten, men väljer att lägga det här.

Timrå går ju riktigt bra just nu… Klara för direktkval till SHL mot Karlskrona.
Med i laget finns ju en HV-bekant (Utöver Jonte Dahlén och Didrik Strömberg)… Johan Johnsson! 27p på 54 matcher i år för honom, och HV ryktas vara intresserade av honom om Timrå inte tar steget upp… Men även Brynäs verkar vara där o rycka. De har tydligen erbjudit honom kontrakt. Timrå självklart också intresserade, men har inte erbjudit förlängning ännu.

eliteprospects.com/player.php?player=16813

Ganska lustigt skrivet, tycker jag. Du vill se bra PP-backar, men vill samtidigt att man avslutar kontraktet med Ytterell??? Vad är hans styrka om inte det är hans skott från blå, i synnerhet i PP? När han är hel och frisk är han grym i den positionen, så enligt mig vore det ytterst korkat att kicka Ytterell.

För att understryka detta…under den korta tid Ytterell spelade, hade HV ett PP som låg över 25%, inte kanske beroende på att Ytterell gjorde en massa mål utan för att han hela tiden utgjorde ett rejält hot med sitt skott, som gjorde att motståndarna satte extra bevakning på Ytterell och därmed gav de andra fyra spelarna i PP lite mer utrymme. Det är i alla fall min tolkning.

Yterell är en kompisvärvning utan dess like. Ska man behålla Ytterell så ska man spela honom endast i PP. Och låta han vidareutveckla sitt skott. Han kommer aldrig att lära sig defensiven eller bli något som liknar en ok back på SHL nivå.

Men känner man att man har råd med att köra Ytterell i PP så go ahead. Men strunta då i att spela honom 5 mot 5. Lika bra att skola om honom till vinge i så fall och låta han köra back i PP.

Helt ärligt magnus b…vad menar du, egentligen, med den första mening. Är Hult eller Davidsson gamla kompisar till Ytterell? Eller menar du på fullt allvar att man värvar Ytterell bara för, och endast därför, att han råkar vara svåger till Mattias Tedenby? Du brukar ju ändå framstå som seriös med hyfsat bra inlägg, men det här känns som ett riktigt bottennapp från din sida. Och från det ena till det andra; tycker du Ytterell gavs en reeell möjlighet att visa sin potential i HV-dressen? Säga vad man vill om Hult och Davidsson men kompisvärvning…hm…löjligt.

Vad jag har hört så skulle troligtvis inte Ytterell spela i HV ifall det inte var för vänskapen med Teden. Så basically vad som ska ha hänt är följande: Ytterell vill hem till Småland och helst Jönköping pga att förenkla hans liv (närmare familj), detta säger han till sin agent (inget fel här heller). Teden ger självklart goda vitsord beträffande personen Yterell, (inget fel här, han verkar vara förbannat trevlig). Så då är frågan denna: hade man plockat in Ytterell utan Teden? Jag är ytterst tveksam. Han faller utanför ramen för J&Js värvningsstrategi. Som mest fokuserar på unga spelare på uppåtgående eller mer etablerade namn för topp-6. Här har vi en spelare med begränsad uppsida (redan 26 år gammal) som inte visat väldigt mycket (6/7:e back i Leksand).

Ryktet att det ska ha gått till så här kan vara felaktigt. Men jag har fått ryktet från en väldigt god källa.

Jag var faktiskt försiktigt positiv till Ytterell när han kom. Hoppades på att han skulle bli en Hershley light. Det jag sett är dock en alltför bristande defensiv för att kunna spela i 5 mot 5 i ett topplag i SHL.

I ett topplag så ja, då kanske han inte går in på sex backar. Men i ett botten lag (som ju faktiskt hv är) och den backsida hv har nu, så hade han lätt tagit en plats bland topp sex. Hade gärna haft med ytterell i kvällens match.

Sen om de gått till som du skriver Magnus b. Ja då är de rent ut sagt bedrövligt. O då borde Hult o Davidsson avgå med omedelbar verkan.

Det som syntes första 11 matcherna var ett bra skott definitivt ett hot i pp precis som du nämnde.
Men även stora problem med tempo,närkampsspelet och positionering.
Jag tycker det är den märkligaste värvningen sen Obyrne och funderar seriöst på hur scoutingen gått till. Allt detta syndes tydligt även i Leksand.
Det jag såg de matcher han spelade var han inte i närheten av den klass som behövs. Om jag inte minns fel var det väl 2-3 av matcherna här då han fick begränsad med speltid/blev bänkad i slutet av period 2/hela period 3.
Med det sagt står jag gärna med dumstruten på nästa säsong när Ytterell avgjort SM finalen med att skott ingen han ens reagera på :slight_smile:

För att avsluta detta: det du säger är alltså att HV har inga planer på att värva Ytterell, men Ytterell vill till Jönköping och då ringer hans agent till Hult och erbjuder Ytterell. Hult vill fortfarande inte, men tänker sen till… men fa fan, han är ju ändå släkt med Tedenby och vi vill ju hålla Tedenby på gott humör så vi tar in Ytterell ändå. Förvisso missar vi en back vi hellre velat haft, men skit i det, bara Tedenby blir nöjd. För mig är detta scenario så osannolikt så det finns inte.

Sen, som sagt, fick Ytterell verkligen chansen att visa något på de 10-11 matcher han hann spela? Sen säger inte jag att han är en superback, men jag kommer ändå att tänka på en liknande spelare, Patrik Hersley, som länge var ganska medioker som spelare, och som endast levde på sitt skott. Men vid 27-28 års ålder blev denne hårdskjutande back både landslagsback och KHL-spelare. Så jag tror det vore oklokt att bryta kontraktet. Och avslutningsvis, det där med Leksand. Ytterell var väl den som i allra högsta grad var delaktig, och näst intill, ensam pangade upp Leksand i SHL för två år sen.

Jag tycker du vänder en aning på vad jag skrev här. Ytterell erbjuder sina tjänster till HV. HV frågar Teden. Hult köper.
Och som jag sa tidigare, jag tror inte att Yterell var på HVs radar innan detta. Värvningen passar inte in i filosofin.

Vad jag vet till ganska stor säkerhet. Ytterell erbjöd via sin agent sina tjänster till HV, Yttrell ville verkligen till HV. Teden gick i god för honom som person. Hult köpte. Sen kan vi diskutera kausailteten här, under flera timmar. Var detta en Yttrell/Teden initierad transfer eller var det en Hult initierad transfer?

Nog med OT i tråden nu, den ska handla om spelardrömmar.