Spaningar från träningar

Så typiskt HV att behandla spelare med hjärta för klubben på det sättet. Man kan säga vad man vill om Foppa, men han har levererat varje säsong i HV oavsett om det är SHL eller Hockeyallsvenskan! Lindbom verkar inte gilla honom. Låna ut honom och ge han speltid. Nästa säsong har vi ny tränare som ser med nya ögon på honom. Slarva inte bort spets och behåll brunkare…

3 gillningar

Dessvärre har ju Foppas formsvacka hållit i sig sedan början av december 2022. 4+2, den här säsongen, trots att han i typ hälften av matcherna spelat med top 6 spelare. Det är inte tillräckligt bra, helt enkelt.

7 gillningar

Hur vet vi att det med Foppa sköts dåligt? Han har inte varit bra och av tidigare inlägg inte sett sugen ut på träningar heller. Tycker verkligen inte HV pissar på nån.

1 gillning

Håller med, och i vissa fall känns det som att vi dels inte vill åka ur ligan, men samtidigt låta sentimentala skäl styra laguppställning. Fredrik Forsberg är en Pavel Brendl-typ med stort HV-härta och en fantastisk personlighet vad det verkar. Han var den första som stannade efter degraderingen och gjorde hat-trick i game 6. Men han är inte en spelare som gör att vi är ett SHL-lag 2025. Jag hoppas att han får skjuta upp Brynäs i SHL och lyckas där.

Foppa har en extrem uppsida, vilket inte Tedenby, Tikka, Lindbäck, Hansson osv inte har. Skicka nån av dom istället och jobba med Foppa istället. Hade det varit att han var sämst i HV med ingen uppsida så fattar jag.

Börja med att byta Tedenby med Foppa i PP. Kostar inget och kan bara bli bättre.

7 gillningar

Ingen hemlighet att jag är svag för en sådan som Foppa. Han har spetsegenskap i form av ett skytte som håller högsta nivå. Tyvärr har han brister som inte väger upp för hans målskytte så som det sett ut denna säsongen.

Jag tycker däremot att detta också är ett underbetyg till lagbygget och till alla som under säsongen jobbet med vårt a-lag. En spelare med Foppas skills hade kunnat nyttjas så mycket bättre än vad som varit fallet. Hans absoluta styrkor gör sig rättvisa i framförallt PP. Där har han i min mening inte fått 100% förtroende, åtminstone inte sedan Lindbom tog över (likt förra säsongen). En spelare som Tedenby anno 2024 skadar ett PP, men tycks vara ”untouchable” istället för att ge Forsberg chansen att på nytt spela in sig i samma PP, där han har sin absoluta styrka.

Som sagt, han har inte nyttjas rätt utifrån de styrkor han besitter och innan säsongen lovordades hans framsteg i fystester, defensiva spel och helt plötsligt skulle vi se en Foppa som var nytta över hela banan. Att gå ut med detta är återigen ett bevis på den verklighetsfrånvända bild som finns kring laget, för att inte tala om den återkommande enorma avsaknad av ödmjukhet som präglar vår klubb trots allt prat om just ödmjukhet.

Foppa är sin egen lyckas smed och har sannerligen stått för en rentav dålig säsong, men likväl har vi haft ett lagbygge som inte klarat av det svängrum som en spelare likt Foppa behöver och inte heller har lagledningen lyckats spela igång honom eller vända hans trend. Det är ett grovt underbetyg till samtliga parter.

Med detta sagt hoppas jag inte man nått vägs ände, dels för att Forsberg mycket väl kan stå för en rejäl uppryckning i rätt omgivning i en konkurrerande SHL-klubb som fattat hur man kan nyttja en spelare som har skyttet som nästan sin enda dimension, men också för att en spelare som Forsberg inte skulle tveka på att göra en vända till i allsvenskan och i hög grad vara med och påverka att tiden i allsvenskan blir temporär.

Vad jag hört har Lindbom inte skött detta snyggt och mer eller mindre petat bort honom nästan från första stund han klev in i omklädningsrummet. Han har heller inte fått någon träningstid med KB, vilket jag är helt oförstående till.

17 gillningar

Ok där dog allt mitt förtroende för Lindbom, varför behandla en spelare skit för lixom,. så sjukt oproffsigt. Speciellt en Hv hjälte som Foppa, men man ska aldrig behandla någon skit, det skadar Hvs rykte med

Tack för ett bra inlägg. Jag håller med om det mesta du nämner. Jag har också en särskild förkärlek för spelartyper som Foppa. Det är dock besvikande att höra om situationen med Lindbom; det sänker definitivt min uppfattning om honom, även om jag inte hade så höga tankar om hans tränarförmåga till att börja med.

Jag har pratat med Nubben, och han informerade mig om att Foppa brottas med ett ledbandsproblem i knät och kommer därför att vila under denna träningsvecka. På sätt och vis var det en lättnad att höra, för jag skulle verkligen ha svårt att se honom spela för ett annat SHL-lag.

2 gillningar

Är Foppa den enda du bryr dig om i HV71?
Mer än hur det går för laget / föreningen?

Bra inlägg.
Även om Foppa har stort eget ansvar så belyser detta bara ännu mer hur mycket favoriter Lindbom har, och är man en favorit så är det i princip omöjligt att bli petad pga dålig form, och de som han inte gillar (Foppa) har i princip en omöjlig uppgift att spela sig in i laget via bra träningar.

Vi kan inte ha en så låst och oflexibel coach som är helt oförmögen att coacha ett lag utifrån form och situation.

3 gillningar

Nej, det är absolut inte så att Foppa är den enda jag bryr mig om i HV71. Jag bryr mig djupt om hela laget och föreningens framgång. Men jag har en särskild förkärlek för spelartyper som Foppa. Jag anser att han besitter en särskild talang som är unik, samt med en stor potential för utveckling. Min ambition är att se honom växa från att göra 15-20 mål per säsong till 20-30 mål. För att detta ska vara möjligt krävs det en kompetent ledning som kan stödja och utveckla våra spelare. Jag är trött på att se att denna potential inte tas tillvara på, på grund av brister i föreningens ledning.

3 gillningar

Någon som var på träningen idag?

Dagens träning…Utöver Seppälä saknades Önerud. Det lilla jag såg av matchen igår, så verkade Simon ha problem. Bakslag? Övriga var med på isen.

Det ser ut att bli stora förändringar i backparen. Så här tydde jag uppställningen.

Fransson, Kaski
Nardella, Sjöholm
Hallquist, Strålman
Maalahti, Landén

Borgström, Shore, Petersson
Brännström, Moelgaard, Stål-Lyrenäs
Tedenby, Nättinen, Lenc/Lindbäck
Hansson, Tikka, Forsberg

Stakkestad helt utanför formationsträningen.

Som det verkar går alltså Hallquist in på trebackpar och endera Maalahti eller Landén som sjunde.

Man funderar nog fortfarande lite på hur man ska formera kedja 3 o 4.

3 gillningar

Begåvat av tränarstaben att ha Foppa i en checkingline… varför åtminstone inte byta plats med Tedenby, så att han kan få en möjlighet till att göra mål iallafall.

Sissons är nog tänkt att spela med Strålman får man tro

3 gillningar

Tycker ändå nättinen såg hyfsat pigg ut för att vara första matchen på så länge. Visserligen stängde jag av i frustration efter 4-1 så vet ej hur han såg ut efter det… Hoppas han klarar av o spela en hel match.

Spännande med lite rotation på backsidan, frågan är var Sissons går in om det är på Hallquists plats kanske?

Tack för era idoga rapporter!

2 gillningar

Som jag skrev, man har nog inte spikat line 3 o 4. Och Önerud kan kanske fortfarande vara en möjlighet. I såna fall lär det väl bli läktaren för Forsberg.

ser så fruktansvärt idiotiskt ut, Foppa Nättinen lenc