Special teams 17/18

Ber om ursäkt till dig Groucho och det gör jag öppet.

Pisk på rumpan tills nedsläpp, från övriga mod.

Jag får be om ursäkt Kurre ifall jag uttryckte mig lite illa efter ett par pilsner. Menade verkligen inte att kränka dig. Jag får hålla med Robin Figren om att folk är vädlgit lättkränkta nuförtiden.

Blev bara mest fundersam över att du förespråkar en helt ok gnuggare och lagspelare i PP framför en spelare som Wärn som är Europeisk toppklass som netman. Han gjorde 17 poäng i KHL ifjol på 32 matcher. Det poängsnittet är i linje med vad vår förstacenter Ullström presterat under sin KHL karriär. Ha då i åtanke att Wärn har haft en liknande roll i KHL som Sundh haft i HV.

Jag tycker väldigt bra om Sundh som spelare och han är ovärderlig i BP och som lagspelare. Men i PP så räcker det ju inte riktigt till.

Näe Sundh i all ära, han är fantastisk men i PP…näe då finns det nog 10 bättre alternativ i Hv…minst

Ursäkta men europeisk toppklass? Va grundar du detta på? De man sett av honom hittills håller knappt shl klass.
Möjligt att han håller toppklass i khl där dom spelar ett helt annat spel men som så många andra som kommer från khl så kommer han nog få svårt att anpassa sig till det fartfyllda spel som spelas i Sverige.

Såg nu att du skrev europeisk toppklass som netman. Men NÖ de vet jag inte heller om jag håller med om.
Därav håller jag sundh högre då han är van vid spelet i shl. Tills motsatsen bevisas.

Älskar Oscar Sundh men det känns som att Wärn (och Ytterell för den delen) har värvats specifikt för att ge mer spets till vårat alldeles för bleka PP. Om det var nåt jag saknade förra säsongen så var det en stor, elak jävel som gjorde livet surt för motståndarmålvakten och de närmast sörjande. Sundh är ovärderlig men i PP vill jag ha Wärn framför mål.

Vore otroligt intressant om HVTV ville göra en intervju med Lindbom om hur han vill att PP ska spelas!
Fanns det dålig med linjer förra så ser jag absolut inga linjer i år om hur Hv vill spela detta i år!
Aldrig har jag sett något som tyder på att bygga för ett avslut utan det går på lösa boliner o får se vad det blir.

Parkera Wärn eller varför inte Persson framför målvakt och ta skott från blå för nu släpper vi till mer chanser bakåt än vad vid skapar framåt!
Idag mot LHC så ser man ett LHC som inte behöver många sekunder innan man kommer till farliga avslut, vi har ingen framför kassen
som skymmer målvakt o petar in eventuell retur. Vi har ingen som vi söker speciellt för att få motståndarna att lägga lite mer skydd på han för att öppna luckor åt andra.

Jag tycker man kan ifrågasätta vilka spelare man ger istid i PP. Iskalla spelare får många minuter och producerar nada! Lite hönan och ägget kanske men kanske finns här förklaringen till årets svaga PP.

Tittar man på spelarstatistik över spelade minuter PP så ser man att bland forwards ligger Stenlund, Thörnberg och Figren med i topp 5 med runt 2.2 min PP per match (Länk) Ingen av dessa har haft något stämm i spel 5v5 men framförallt har dessa tre spelare producerat hela 1 assist tillsammans på all den PP tiden. Det är på tok underkänt.

Jag vet inte om dessa herrar bara har sjuk otur men jag tycker kanske man måste fundera på att spela andra spelare i PP. Wännström, Ullström och Ejdsell är dom som levererat i spelformen hittils. Kanske ska man testa Tedenby, Gustafsson och Sweat i en andra uppställning. Eller Wärn framför mål kanske.

In med Persson framför mål och Thörnberg vid blå och låt han bomba!
Pilut är grymt duktig men han är inte en back för skott från blå!

Är det någon på forumet som vet vem det är som har ansvaret för PP?
Har fått svar om att det inte är Lindbom men som det sett ut i två år så är det väl ändå hans yttersta ansvar att delegera ansvaret och
han kan ju inte vara nöjd med det jobb som den ansvariga har gjort med den spelformen?

Kanske dax för någon annnan att ta över det ansvaret isåfall!

definitivt behövs det ju en stor jävla förändring, varit brutalt sämst i 2 år nu

bp var ju kung förra året men mindre bra i år

men pp är ju…bedrövligt

Men när det kommer till pp så tror jag grund problemet ligger i att den som ansvarar för det behövs bytas ut kombinerat med att vi faktiskt har väldigt ont av kreativa spelare. Vi har många bra allround spelare men väldigt tunn offensiv kreativ spets som kan överaska och vara kreativ i pp.

Keskinen om HV71 PP!

  • HV har lite svårt i spel i powerplay. Sedan tycker jag att spelarna håller i pucken lite för länge. Man behöver passa lite tidigare, säger han till JP.

Har nog alla sett utan Hv tränarna verkar det som.

Tycker Lindbom och co ska lyssna på Esa. Han vet vad han snackar om.

Word. Alldeles før långsamt puck tempo.

Ja sen skulle jag vilja lägga in som en bonus när vi ändå pratar om passar.

Passa överhuvud taget kan jag tycka!

Vi kommer in innanför blå linjen, vad gör vi, pang ner i sargen och hoppas den ska stuttsa rätt nånstans.
Sen dessutom så stannar vi kvar vid sargerna, även när vi transporterar puck och ska ta emot puck så är vi
vid sargen.

Tänk dig själv att du är försvarare, Hv kommer och anfaller, Thörnberg kommer med pucken brevid sargen, vart ska Thörnberg ta vägen nu ? åka till höger kan han inte för 10cm till höger är sargen, så mr Thörnberg måste antingen passa eller åka till vänster.
ALDRIG förstått varför man måste åka vid sargen man får ju inga möjligheter för att fina sina moståndare då.

aldrig heller förstått varför man ska dumpa ner puck i sarg, visst i brist på andra alternativ kan det väl vara smart men då har man alltså nästan aldrig någon att passa då eftersom man dumpar sarg oftare än vad man passar ?

Hej HV-vänner! Trodde aldrig jag skulle bli medlem på detta forum men känner att jag måste få vädra mina synpunkter kring laget i våra hjärtan.

Nu till ämnet.

Special teams, och i detta fall syftar jag på PP, är ju som bekant en sorglig historia.

Stör mig alltid enormt på att man inte byter plats på Elliot och Pilut i PP så man kan skapa större hot från blå genom direktskott. Blir ju avsevärt sämre vinklar och skottmöjligheter när man står med klubban mot sargen. I en uppspelsfas kan jag absolut förstå om man vill ha klubban mot sargen för att stoppa lösa puckar men när PP är etablerat måste rotation ske! Vet att vi inte har många slagskottsbackar men Larry och Elliot är väl två som iallafall har potential att klara av det…

Enda anledningen till att man håller på som nu måste ju vara att man anser att det, som jag var inne på, är lättare för backarna att stoppa puckarna vid sargen? Elller är jag ute o cyklar? Ett bra PP bygger på att vara hot från många olika positioner och jag anser att det med råge överträffar några eventuella pucktapp vid sargen…

Märkligt sammanträffande. Har sett alla matcher i år men inte varit aktiv på forumet. Letade precis upp denna tråd för att ventilera en grej och såg att du skrivit exakt det jag tänkte skriva. Känns som man nästan inte skjutit några direktskott i pp på hela säsongen. Förstår att det finns fördelar med att ha klubborna mot sargen också då man lättare kan ta emot pass från spelare i hörnen, men med tanke på att pp inte fungerat tycker jag det är märkligt att man inte testar något annat. Det blir istället många uteblivna skott samt skott i blocket vilket ofta resulterar i att man tappar ut pucken eller i värsta fall åker på en kontring.

Ja märkligt och korkat av tränarna, de är ju därför Right backar är så eftertraktade för att man just använder dem till ditektskott i PP. Bladen inåt banan. Och nu har vi riktigt bra i Elliot och pilut och så använder man dessa tvärtom. Korkat.