Spelarbetyg 18/19

Okej säsongen är inte slut ännu men jag är redo att dela ut mina spelarbetyg för årets säsong.

Jag betygsätter med kedjepossitioner som betyg där bästa betyg är “Solklar första kedje spelare” i ett top SHL lag som siktar emot guld och bottenbetyget är “platsar knappt i allsvenskan”
Förövrigt så har jag höga krav på Hv71, vi har allt som krävs för att vi skulle kunna vara ett lag som har chans på SM guldet varje år. Vi har stabil ekonomi, grym ungdomsverksamhet, sjukt trogen publik, bra sponsorer. Att vi har en långsiktig plan att ta SM guld om några år tycker jag är 100% bullshit, vi har vad som krävs nu! (bortsett från en sjukt dålig sportchef enligt mig)

Här kommer mina betyg, bäst till sämst:

BETYG solklar första kedje spelare i ett top SHL Lag:
Ingen i dagens Hv, nej inte ens Lehtonen, Lehtonen har 22 poäng och +5, det är tyvärr inte solklar första kedje spelare klass för mig.

Andra kedje spelare i ett top SHL lag:
Önerud, Ljungh, Tedenby, Lehtonen, Wännström, N Andersson (Jag vet många kommer dissa mig för att Ljungh inte är högre, men han har +1…) Önerud är nära ett högre betyg och hade kanske kunnat fått det med bättre med spelare.

Tredje kedje spelare i ett top SHL lag:
Thuresson, Sundh, Figren, Berglund, Strömberg, Bengtsson,J Andersson.

Fjärde kedja spelare i ett top SHL lag:
Törngren, Johnsson, Fehervary

Allsvenskan:
Lauridsen (andra/tredje kedjan i allsvenskan)
Brännström (Andra kedjan allsvenskan)
Gustafsson ( tredje kedjan i allsvenskan)
Yterell (platsar knappt i Allsvenskan)

Målvakter: Gunnar, sjukligt hög högsta nivå, men riktigt låg lägsta nivå också. Inte tillräckligt stabil för att vara en guld målvakt
Felix, bättre lägsta nivå än Gunnarsson, men betyligt lägre högsta nivå, Verkligen inte en guld målvakt

Tränare: Lindbom var katastrof, maken till mer passiv och snäll tränare har jag aldrig sätt, noll känsla för att toppa laget och att anpassa taktik midgame.
Lillis, Bättre än Lindbom helt klart, men också ibland mycket passiv och för snäll, våga peta lata spelare och sluta ge vissa spelare evigt förtroende tex Gustafsson. Jag tror dock det är svårt att vara tränare i ett lag som Hv71, där man har så sjukt mycket mellanmjölk spelare att förvalta rätt.

Sportchef: Vad ska man säga här? Vilken värvning har Hult gjort bra? Lehtonen absolut, Ljungh absolut, sen då? Thuresson måste väl ändå ses som en flopp? kan gissa på att man betalar han mycket mer än vad han levererar, samma med N Andersson.
(obs jag vet dock inte deras löner detta är bara gissningar men tror både N Andersson och Thuresson har absoluta top shl löner och levererar definitivt inte därefter) Gunnarsson är otroligt ojämn, sen har han värvat otroligt mycket mellan/lätt mjölk i form av Thörngren, Johnsson, ect. Inför säsongen ger jag Hult ett G i betyg, det fanns ändå potential det måste jag ge honom. Med lite spetsvärvningar under säsongen hade det kunnat bli bra, men midseason ger jag Hult ett starkt ICKE godkänt, man får hem Sandberg “gratis” eftersom han hade kontrakt redan, och sen har Hult inte gjort ett skit och mest skyllt på att det inte finns något fast att de flesta andra lagen har hittat något. Nej totalt ger jag hult ett IG i betyg, får han vara kvar nästa säsong så är det ett solklart bevis på att vår kära klubb har en familje ledning som tyvärr kommer krossa vår klubb sönder och samman.

Slutkommentar: Vi har många bra hockeyspelare, men vi saknar spets så otroligt mycket, men jag förstår vad man tänkt när man byggt detta lag, man vill ha 4 jämna femmor och då blir spetsen lidande. Tyvärr så tycker jag vi nu har 100% bevis på att Hults ide med 4 jämna femmor TOTAL förstör våra chanser för special teams, vi har inte spets nog att vara grymma i BP och vi har VERKLIGEN inte spets att vara grymma nog i PP.

Floppar vi iår igen vilket jag tyvärr tror så kommer jag bokstavligen SPY om vi får höra ännu en “vi ska vända på varje sten och analysera” NEJ jag tar inte den kommentaren en enda gång till. Sluta snacka skit om långsiktighet och annan dynga, det går inte bygga långsiktigt i SHL längre, hittar man guldkorn som tex Borgman, Ejdsell, W Karlsson så sticker dom till NHL, KHL, NLA på 1 säsong max. Man kan ha en långsiktig tredje och fjärde femma kanske, eller bygga en stomme på spelare som givit upp chansen på “bättre” ligor som tex Önerud Tedenby, men då blir chansen för mellan mjölk tyvärr mycket stark. (nej Tedenby och Önerud kanske inte förtjänar att nämnas som mellan mjölk men några super spetsspelare är dem inte heller)

Nästa säsong så vill jag se lite spets, dock så ser ryktena inför nästa säsong oroliga ut. Hittills är det bara en massa bredd spelare som ryktas in till Hv, spelare för tredje/fjärde kedjan som kan blomma ut med mycket tur.
Holmström som hyllas som värvning har ALDRIG varit en poängspelare förutom 1 enda slutspel för SAIK, hans plus minus har aldrig varit imponerande heller. En ok ersättare till Bengtsson som max, för tredje kedjan typ

En överstruken Geting på samtliga!!

Säsongen är ju inte över.
Konstig tråd - men köper det tillsvidare.

Ser att du musen underbygger rejält. Bra där, uppskattas.

Ær ni seriøsa?

Många HV spelare har ju øverpresterat, nya rekord i poængskørd, utvecklat sig, och ni ger dom en øverkryssad geting?

Vad har ni før førvæntningar.

Hoppas ni landar från eran tripp till (uranus) gissar det ær dær ni gømmer huvet.

Efter matchen imorgon kommer jag med en liten lista øver poæng produktion, utveckling och vad jag anser rættvisa spelarbetyg.

Har gått genom massor av statistik från førra året, och tidigare topp noteringar før spelare som sticker ut i båda leden.

Några av er kommer nog få en rejæl kæftsmæll från verkligheten.

Helt meningslöst att betygsätta nu. Som sagt. Säsongen är inte över.

Slutbetyg går inte ge förrän efter sista matchen. Men man kan se vissa tendenser…

David Gustavsson är sett till hela säsongen en stor besvikelse. Men han är samtidigt en av de som visar positiv utveckling på senare tid.
Brännström har tom varit riktigt bra i flera matcher.
Tyvärr så duger jag inte riktigt till att bedömma Törngrens betydelse för den kedjan. Det finns en lite chans att han faktiskt bidrar mer än vad jag lyckas förstå. Annars har han överlag varit ungefär vad jag förväntade mig.

Jag tycker det är starkt av Ljung att kämpa sig in i lägen för att kunna styra puckar i mål. Det är inte riktigt det spelet jag hade förväntat mig. Starkt av honom att ta rollen som behövs. Men det känns samtidigt som att något är fel i kedjekompositionen när han hamnar där lite för ofta.
Önnerud förväntar jag mig släpper handbromsen och dominerar resten av säsongen. Jag vet inte riktigt vad jag skall sätta fingret på men det känns som det finns mer som inte kommer fram. Lite frustrerat och krampaktigt. Men som sagt, nu släpper det.

Övriga C/FW kommenterar jag inte idag. Tar det senare.
På backsidan dominerar Lehtonen. Jag tycker att han gärna får hänga med i än fler offensiva situationer. Men då måste han ha back-up som går lita på…
Nisse spelar enligt min mening med mycket mindre marginal än han mår bra av. Här hade jag förväntat mig klart mer. Framförallt i PP.
Ytterell och Lauridsen tycker jag borde bänkas oftare. Båda två försöker som jag ser det spela smartare än de klarar av. Det är helt OK att inte alltid lyckas när man pinchar ner och försöker få fast pucken i anfalls zon. Men då skall det vara 120% tempo hem.
De spelar också allt för ofta för dåliga eller lite sena pass till medspelare och sätter dem på så vis i klistret.
Berglund har inte varit helt lyckad på slutet. Tor dock på uppryckning igen. Jag tycker inte han varit kass sett över säsongen.

Nu hann jag inte mer just nu…