Spelarbetyg Guldsäsongen 16/17 - de var bäst i HV71

Guldet är hemma sedan länge och nya truppen börjar sätta sig. Är kanske lite sent att komma med betyg nu i juli, men såg att jag fått ett PM med önskemål om en sådan här tråd. Så bättre sent än aldrig. Här får du din djävel :wink:

Vad ger ni för betyg? Håller ni med eller tänker ni annorlunda?

5 Världklass
4 Mycket bra
3 Bra
2 Godkänd
1 Underkänd

Linus Söderström 5
Utan Söderström i mål hade det inte blivit något guld för HV71. Så bra, och framför allt betydelsefull var han. Överglänste sin målvakskollega från dag ett, men först några veckor innan slutspelet blev han given som etta. Den största målvaktstalangen jag sett i HV. En blivande världsmålvakt.

Fredrik Pettersson-Wentzell 2
Haft en rätt svag säsong, och har anmärkningsvärt många förluster på kontot för att spela i ett topplag. Precis som i tidigare lag har han aldrig tagit det där sista klivet. Som andremålvakt gör han det dock utmärkt.

Mikko Lehtonen 4
Få poäng, men gud vad dominant han var över hela banan. Käkade en massa istid, och även om det aldrig riktigt lossnade framåt var han otroligt nyttig.

Dylan Reese 4
Visade fin form innan skadan, men var kanske inte så dominant som man önskat i slutspelet. Levererade trots allt bra med poäng. Nu med en SHL-säsong i ryggen har han potential att bli en femma. Förutsatt han får vara hel.

Andreas Borgman 4
Överträffade alla förväntningar och stod för en fantastisk debutsäsong. Här vill nog många sätta en femma. Och det var han också stundtals under säsongen. Men efter landslagsspel växte tuppkammen och han satte sig ofta i en del svåra situationer. Fantastisk back, men inte helt torr bakom öronen.

Adam Almqvist 3
Har fått oförtjänt mycket kritik. Fick kanske en för stor roll, men samtidigt en av de poängbästa backarna. Spelare med stort HV-hjärta som kommer vara saknad.

Lawrence Pilut 4
Blir bara bättre och bättre. Tagit kliv för varje säsong och i år tog han ytterligare ett. En backkugge som är bra både framåt och bakåt.

Kristoffer Berglund 4
Någon kanske tycker det är märkligt att sätta samma betyg på Berglund som spelare som Borgman, Reese och Lehtonen. Men helt ärligt, gjorde Berglund en dålig match i år? Kan knappt komma på ett dåligt byte. Den i särklass jämnaste backen. Börjar dessutom producera en del poäng, vilket bådar gott för framtiden.

Christoffer Persson 4
Blev den backgigant som många hoppats på. Lagpappa som gör det mesta rätt i egen zon. Lär ha ett A på bröstet nästa säsong.

Erik Brännström 3
Fantastisk talang som spelar så klokt, så klokt. Liten till växten men spelar som en vuxen man. Rätt eller fel att han petades i slutspelet, det låter jag vara osagt. Guld blev det ju. Men nog hade man velat se Brännström mer på isen.

Niklas Hansson 1
Vad hände? Efter skadan ifjol klappade Hansson igenom totalt. Egentligen inte ens nära att ta en tröja i år, och borde även ha fått kliva åt sidan till förmån för Brännström. Den enda som inte höll SHL-klass i år.

Simon Önerud 5
Fullständigt makalös säsong där Önerud tog ett jättekliv mot att få se sin tröja hissad i taket. Bäst poängsnitt i laget och gigant i slutspelet. Att han inledde och avslutade målskyttet i finalserien säger väl allt. Guld värd. Bokstavligen.

Martin Thörnberg 4
Stundtals hackkyckling hos vissa. Förstår absolut ingenting. Thörnberg återfinns alltid i toppen när interna mål- och poängligan ska summeras. Är inte bara viktig för sitt målsinne. Killen har ett sådant enormt HV-hjärta att han är beredd att offra en pungkula för laget. Bokstavligen.

David Ullström 4
Olyckligt med skadan. Men när han kom igång visade han verkligen vilken tillgång han kommer att bli. På få de få matcher han gjorde spelade han en avgörande roll i HV:s framgång.

Erik Christensen 2
Nej, det ville sig inte riktigt den här säsongen heller. Med facit i hand blev det kanske en eller två säsonger för mycket. Men han har fortfarande näsa för att hitta mål, och bidrog på så sätt.

Chris Abbott 2
Katastrof i grundserien som får symboliseras av hans självmål. Drog dessutom på sig en onödig skada i slagsmål som höll på att kosta honom säsongen. Men. Abbott bet ihop och gjorde det han alltid gör - lyfter sig i slutspelet. Sett till poängskörd och inställning över två år får han ändå ses som en godkänd värvning.

Kevin Stenlund 4
Hand upp alla som trodde att Stenlund, när han skickades till Västervik i början av säsongen, skulle axla förstacenterrollen i den avgörande finalmatchen? Inte jag i alla fall. Men som han gjorde det. Stod för ett fint genombrott i år och kommer bli otroligt nyttig framöver.

Mattias Tedenby 4
Blir mognare för varje år och med det blir han också en bättre spelare. Tog ett stort ansvar i år, vilket syntes både på isen och i poängprotokollet. Vann poängligan i grundserien.

Lias Andersson 3
Har en fin framtid framför sig, och visade prov på vilken duktig hockeyspelare han redan är. Lite ojämn dock och kunde ibland försvinna under perioder av säsongen.

Filip Sandberg 5
Ja, Sandberg höll världsklass i år. Är verkligen komplett på alla sätt och vis. En lojal lagspelare med spetskvaliteter som kan användas i både PP och BP. Ett namn som man på sikt kan bygga ett lag kring. Sticker ut hakan och säger att han tar en plats i NHL.

Pär Arlbrandt 3
Märktes stundtals att han såg slutet på sin karriär. Fyllde ändå en viktig roll och bidrog med viktiga poäng. Fick avsluta karriären på bästa sätt.

Oscar Sundh 4
Inte den flashigaste spelaren, men i HV har han verkligen hittat sätt att ständigt leverera. Och det oavsett om han placeras i en fjärdekedja eller med poängkungar som Arlbandt och Brithén. En av de mest uppoffrande spelarna som någonsin burit HV-tröjan.

Ted Brithén 4
Fiaskosäsongen i fjol följdes upp av en riktig kanonsäsong. När pressen och C:et försvann kom också poängen. Blev kanske aldrig riktigt den ledande spelare som han och HV hoppats på, och därför drar han också hem till Ängelholm. Tyvärr.

Anton Bengtsson 3
Den här killen har verkligen potential att bli en spelare för toppkedjorna. Det visade han inte minst i finalen där han öste in poäng. Dessvärre kommer poängen i vågor, eller så drar han på sig en skada. Allt som allt, ändå en bra säsong.

Erik Andersson 2
Har väl inte riktigt tagit några större kliv. Men en pålitlig spelare som alltid gör sitt jobb. Perfekt som komplement.

Christoffer Thörngren 3
Med tanke på hur mycket poäng han gjorde, sett till den lilla speltid han fick, stod han för en riktigt vass säsong. Samtidigt var det något som inte stämde, och det syntes att han inte riktigt passar in i Lindboms spelfilosofi. Kan bli en av de bästa i SHL. Kanske redan nästa säsong i Färjestad. Dessvärre tror jag han aldrig kommer att bli det i HV.

Isac Brännström 2
Redan habil SHL-spelare, och fortfarande så ung. Gjorde väl inga jätteavtryck men kommer bli spännande att följa.

Teemu Laine 2
Okej. Jag erkänner. Det här betyget hade varit lägre om det inte varit för att Laine är just Laine. Se det som ett erkännande för en lång och trogen tjänst. För vår finske hjälte var faktiskt direkt dålig innan han skadade sig olyckligt. Men jag ser mellan fingrarna den här gången. Tack för allt!

5+ på betygsättningen. Vissa spelare står och väger lite typ Lias Andersson och Erik Brännström, men i överlag så håller jag med i allt.

Jag har heller inte någonting att invända. Fem av fem blå tjurar.

Instämmer i princip helt i listan.

Tycker inte alls betyget på Berglund är för högt, verkar bidra med så otroligt mycket som inte syns utöver sina prestationer på isen. I en intervju, kommer inte ihåg vilken tyvärr, så var det någon spelare som sa att han krigar hårdast varje träning och är riktigt jobbig att möta (inte exakta orden, men det var poängen). Han är bland dem som hjälper till att upprätthålla den kravbilden av att alltid ge allt som fanns och var så viktig under Liv, Davidsson och Petraseks tid.

Hoppas att det går bra för Hansson i AHL/NHL för det var ganska jobbigt att se honom i år. Gjorde vissa bra offensiva saker, ibland, men var riktigt habil annars.

Tackar!

Mycket bra genomgång. Jag håller med om det mesta och vill bara komplettera lite:

Svampen 5+: Även jag gläds åt Filip Sandberg och hans utveckling. Efter så många års harvande så får han spela en avgörande roll under denna säsong och starkt bidra till guld. Jag tror oxå han får spela NHL i höst. Kanske inte som ordinarie, men jag tror han får chansen, minst.

Ulla 3: Jo, han blänkte till, är kapabel att spela för en fyra, men jag tycker inte han nådde upp till det sett till alla matcherna han spelade. Här diffar vi lite.

Bumbi-kedjan 5: Jag håller med om de individuella betygen för de tre bumbibjörnanrna, men fan vet när HV hade en sådan dynamisk och jobbig kedja senast? Davidsson-thörna-jukka var ju den hetaste kedjan i SHL’s historia, poängmässigt, men fan vet om den var lika jobbig att möta en tråkig andra-perre, den 24e november i Timrå?

Tedenfart 4: Han spelade inte hela året i bumbikedjan, men fan vet om han hade varit poängbäst om han inte hamnat i en sådan bra omgivning? Teden har poängmässigt legat lite under förväntningen sedan han återkom (detta trots att jag har med mig att han inte är en naturlig målskytt), men i år lossnade det lite med Lias och Svampen. Han pillade dit en del skitmål i år, det var bra.

i övrigt har jag inget att tillföra förutom att även jag skulle vilja veta vad som hände med hansson?