Spelarmarknaden 25/26 (drömmar & farhågor)

Så runt 300 lakan i månaden på ett åttamånaders. Det är saftigt och då kan vi konstatera att man ser Kloos som spets, sen om det är som vinge eller center återstår att se. Förmodligen det sistnämnda då vi redan har Ang och OSL till höger. Ska dessutom AP in blir det välfyllt till höger.

Fast det verkar ju som att dessa 6 månader enbart handlar om sign-off bonusen.

Som jag tolkar det så skulle han kunna förlänga kontraktet med Leksand, inte ta ut sign-off och spela på som vanligt. Så han får nog va här längre än 6 månader på 1 år, därmed går han inte på ett artistkontrakt? Shinnimin skulle ju kunna ha samma upplägg.

“Anledningen att man får sin lön i sign on/sign off-bonusar är för att det är skattemässigt fördelaktigt såväl för spelaren som för klubbarna. Om Kloos vill ta ut sin sign off-bonus måste han vara ute ur Sverige i sex månader.”

Han och Tikka ligger på samma typ skillnaden är att Kloos är klass. Personligen har jag inga problem med bra spelare kostar så länge Hv gör bra resultat och har koll på ekonomin.

3 gillningar

Korrekt, jag lade till det som tillägg men du hann svara före.
Troligen har han sk. “expertskatt”, men om han får bonusar så aktiveras 183-dagarsregeln. Sen återstår ju frågan om han ens kommer få några pengar. Förra året hade Leksand 40 mille i skuld till spelare pga bonusar. Jävla pajasklubb.

1 gillning

Så är det, jag undrar bara om Kloos är det bästa man kunde hitta för dom pengarna. Om Liljander tycker det så får man lita på honom dock.

Varför skulle vi det?

Säg att Leksands kommuns IF är skyldiga honom två mille i bonusar. Artistskatten på det är 11,5%. Det är 1 770 000 netto. Då skulle vi betala honom typ 3,5 mille brutto (eftersom han skulle tvingas betala skatt på mellanskillnaden). Det är en rätt dålig affär.

4 gillningar

Om de siffrorna skulle stämma så är det absolut en dålig affär, men hv får ju titta på de faktiska siffrorna och avgöra om det är värt att betala det för att ha honom tillgänglig de tio första matcherna eller inte.
OM det här nu skulle vara ett alternativ.

Bästa är svårt veta känner mer att Kloos är ett mkt säkert nyförvärv. Känner Hv är i ett läge där de inte ska chansa för mkt.

2 gillningar

Så om Kloos gör säg 20+20 och 40p så är det en dålig affär? Vi vet ej om det är en dålig affär för en efter säsongen.

Det jag menar är att det kanske är skattetekniskt bättre för Leksand och Kloos om Hv tar kostnaden och att Leksand kompenserar Hv för det. Långsökt men hey. Jag är ingen skatteexpert.

Riley Woods har gjort mer poäng än Kloos de senaste två säsongerna (60 mot 57) dock på lite fler matcher. Vet att både Kloos och Woods har uppskattats enormt bland sina fans och ju mer jag tänker så landar jag i att det här är två relativt säkra värvningar, dom kan ligan, dom kan landet och jag tror Liljander känner sig trygg i vad han får.

2 gillningar

Jag tänker:
att lägga 300k på Kloos är en bra affär
att lägga 300k på Tikka är en dålig affär

10 gillningar

Håller med detta känns säkert och bra! Inga galna chansningar.

Om Kloos gör 20 + 20 på de tio första matcherna så borde de betala hans vikt i guld :wink:

2 gillningar

Angående Heponiemi ryktet så tror jag att vi ligger jävligt bra till om det står mellan HV och Brynäs. Han är ändå kedjekamrat med Lias i Biel, så han kan säkert locka honom till oss. Plus att våra finska spelare kan säga några väl valda ord.

6 gillningar

Tror Brynäs ligger bättre till som vann serien och spela final. Tror det bli FBK dock har det på känn :nauseated_face:

ja det är väll det ända som talar för brynäs. FBK har tagit zohorna redan.

Hade vi inte en kedja med tre episka tightare? Krog, Fast och… öh någon mer.

Jo, Rakhshani va?

2 gillningar

Rakshani

2 gillningar