Tråden om #18 Kalle Maalahti

Ny gubbe, för en stund.

Välkommen Kalle!!! Vi gillar Kall:ar från Finland.

1 gillning

Känns som en ganska “safe” “värvning” tror me det kan bli bra, om vi lånar honom så kanske det finns utrymme för en tyngre forward också ? :slight_smile:

nog ersättare till Hjalmarsson då hans hjärnskakning verkar var värre en befarat

Hoppsan, sedär.

Stort frågetecken på denna spelare. SaiPa ligger ju dyngsist i Liiga. Vid en snabb titt så har han iaf de senaste matcherna spelat över 20 minuter per match vilket borde innebära att han är en tongivande spelare där. Har sämst ± i hela ligan…

Det här kan nog bli bra. Kalle är van vid att spela mycket, även i specialteams, och har en väldigt stabil poängproduktion. Kanske kan avlasta våra toppbackar och framförallt sänka #64 istid en aning.

Många trycker på att Kalle har dålig +/- denna säsongen men det är jag inte alltför bekymrad över. Man får inte glömma bort att han snittat ca 20 minuter istid/match i ett lag som haft stora bekymmer med det defensiva. Går att jämföra med Joey Lagge som hade sämst +/- i hela SHL förra säsongen. Han har knappast gjort bort sig hos oss utan är en av de bästa spelarna i laget atm. Så jag tror nog inte vi ska döma Kalle och hans +/- alltför mycket.

1 gillning

Dömer inte, men är det verkligen ytterligare en blöt fis vi behöver i defensiv zon?

Är det någon som hittat något Utube collage eller likn?

På vad bygger du din bedömning om att han är en “blöt fis”?

1 gillning

Vi behöver en stabil defensiv back, så din jämförelse med Laleggia vet jag inte om den är så bra. Har dock inte sett en minut av honom, hoppas det är väl scoutat.

Inte det bästa collaget jag sett.

Han har sämst +/- i hela Liiga.

Som, sagt, +/- i sämsta laget i liiga behöver ju inte betyda speciellt mycket. Om killen var på nivån att få lira i finska landslaget så finns det nog något där.

Så tröttsamt med folk som avfärdar en spelare utan att ha sett honom spela.

3 gillningar

Att ha spelat i landslaget säger ju egentligen ingenting då det handlar om typ D/E/F landslag i dessa turneringar. Finns ju en massa som spelat i landslag som man inte skulle vilja ha in till en dyr kostnad.

Är ju bara World Cup och liknande som är riktiga landslag, övriga är ju allt emellan C-F landslag där i princip vem som helst kunnat komma med någon gång.

VM är ju heller inget att bry dig om då det handlar om B/C landslag men är ju snäppet över dessa helt meningslösa turneringar som körs under säsongen.

Sämst +/- i ligan är lite oroväckande dock men kan ha förklaringar. Mycket speltid i ett bottenlag mot motståndarlagets offensiva kedjor kan ju leda till det.

Hoppas vi har bra referenser och att det handlar om en bra och stabil tvåvägsback med bra karaktär.

Tycker bara det är sjukt att vi hamnat i läget att vi måste ha in en back ytterligare och snart använt 13 backar trots att vi inte varit skadedrabbade.

Jag tror han ersätter Martinsson vid ordinarie lag. Troligen Billins nu när Hjalmarsson saknas.

Positivt hur som helst att vi nu kompletterat backsidan i alla fall. Tror det är ett OK tillskott som platsar på sex backar.

Är nog välbehövligt nu när vi satt oss i denna situation och nödvändigt att ha nio backar i truppen och i ett troligt Play Out.

1 gillning

Hade hoppats på en ’stadig pjäs’ men håller tummarna för att detta blir bra.

Gissningsvis är väl tanken att Kalle ska peta Billins. Får vi in Hjalmarsson åker även Torp upp på läktaren. Och det är vi väl alla rätt fine med?

1 gillning

La Leggia blev ju kraftigt ifrågasatt när han värvades. Den värvningen blev ju bra.

1 gillning

Lättare att leta fel. Kräver mycket mindre intelligens och förståelse. Det gäller mig. Det gäller alla. Det är ett mänskligt beteende. I tider av oro letar människan alltid enkla lösningar på svåra problem. Problemen är enklare att se, ty människor är skruvade åt hållet att hitta problem. Allt är kopplat. Vi har ett svårt problem i vår förening. Här finns både enkla och svåra fel att hitta. Enkel lösning: Köp in Lidström och gör han 20 år yngre. Svårt lösning: hitta något på marknaden som vill hit och som gör skillnad.
Enkel reaktion: se på datapunkt X: kass
Svårare reaktion: gör ett hästjobb, lägg ner 300 timmar på att analysera, se matcher flera år bakåt, intervjua kunniga, sätta sig in i nuvarande situation och göra en intelligent bedömning.

så, vi orkar inget av det ovan utan de 2 enklaste utspelen:

  1. inget hopp
  2. Hopp
1 gillning

Vi kör alternativ 2!