Tråden om #19 Sam Vigneault

HV71 har gjort klart med den kanadensiske forwarden Sam Vigneault. ”En skicklig center som är stark på pucken och tuff att möta i det fysiska spelet”, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Sam Vigneault kommer närmast från MoDo Hockey där han under förra säsongen gjorde 41 poäng (14+27) på 46 matcher från sin centerposition.
– I Sam får vi en center som är skicklig i det offensiva spelet med ett bra passningsspel, men som också är stark på pucken och intensiv i det fysiska spelet, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Tidigare har Vigneault bland annat fyra säsonger bakom sig i AHL och spel med Cleveland Monsters. Efter en säsong i HockeyAllsvenskan tar Vigneault precis som HV71 steget upp i SHL.

– Jag är väldigt glad över att få komma till HV71 och Jönköping som jag hört mycket bra om. Det ska bli kul att lära känna alla i laget och jag längtar efter att sätta igång säsongen och bidra med vad jag kan till att HV71 ska bli framgångsrika, säger Sam Vigneault.

Kontraktet med Sam Vigneault gäller i ett år.

FAKTA / VIGNEAULT
Född: 950907, Kanada
Position: Center
Skjuter: Vänster
Längd/vikt: 196cm / 92kg

Tidigare klubbar: Clarkson University, Cleveland Monsters, Jacksonville IceMen, Eispiraten Crimmitschau, MoDo Hockey

Spännande och tror detta är rätt! 26år och har fin utvecklingspotential.

Ja, och nu när det har blivit “hela havet stormar” i HV:s trupp sedan degraderingen så tycker jag att man borde vara tillräckligt säker på en sådan värvning att man kunde köra på två år.

Welcome to the bright side of life, Sam.

Looking forward to see you bring out your skills on the SHL level.

Sam kommer spela med nummer 19

Done deal. Vigneault kommer bli en flopp. Som jag skrivit många gånger förr. Kan HV inte bara pensionera det här jäkla numret, slänga det i en soptunna, hälla på bensin och tända på.

19 på ryggen för inget bra med sig.

Förbannat synd. För Vigneault.

Snubben verkar vara ett fysiskt praktexemplar om man kikar på HVs twitter tidigare idag.

Av det jag sett (några isträningar på plats) och hört så ser Sam otroligt intressant ut. Han bara kör och är riktigt tuff på träningarna med att nöta ut motståndarna med hjälp av sin kropp, styrka och uthållighet. Han kan bli riktigt bra.

Har nu visat att han inte håller. Tycker nubben ska slå en signal till Modo- de tar säkert emot honom så frigör vi pengar för en bra forward.

Ge dig nu. Du kan väl ge honom mer än ett par försäsongsmatcher innan du sågar honom vi fotknölarna?
Huvudlöst inlägg.

Ge mig? Har fullständigt rätt att tycka att Vigneault är dålig. Det där med att ge en massa matcher innan man sågar är ju något gammalt Hult:aktigt då vi bara ska hoppas att saker och ting löser sig. Sannolikheten att Vigneault på ett magiskt sätt plötsligt ska börja leverera och bidra positivt är mycket låg därav tycker jag att man ska göra om och göra rätt när tid finns.

Så som det ser ut nu lär Hv bryta med han och så drar han tillbaka till Modo eller ngt. När SHL börjar ökar ALLT och kan man ej hinna med på träningsmatcher undrar jag hur det ska gå när de sätter igång på riktigt.

Kan bara instämma. Vigneault tog en väldigt tid på sig att hitta rätt i allsvenskan. Den tiden finns inte i SHL. I synnerhet inte om han är tänkt att centra en andrakedja och ha stjärnspelare runt omkring sig.

Bara hoppas han gör ett ryck snart. För som sagt. Det går inte att vänta.

Problemet är ju dock relativt enkelt löst. Vi har en OS-center i truppen, som av någon anledning används som vinge för tillfället. Skicka ner Sam till fjärde, om han nu behöver en så lång startsträcka.

Jag är minst sagt förvånad över hur kass han varit hittills. Precis som Kokkonen men utan en bra försäsong. Det är ju inte så att texvis en sådan som Måns, när han kom till HV förra året, hade mindre att bevisa. Inte heller är Måns så hemskt mycket snabbare, bättre etc. Men helvete, det är ju MIL mellan de två i vad de uträttar på isen (nu jämför jag förra försäsongens Måns med årets Sam). Ja, jag vet att Sam numera får kämpa i SHL, kontra Måns i HA. Men. Det är så otroligt fumligt det som Sam uträttar. Som om han inte har kontroll på sin stora kropp och alla muskler med all den där syreupptagningsförmågan. Jag hoppas verkligen att detta bara är försäsongs-jitter för det är inte bra om tränarna går all-in på Sam på liknande sätt de gjorde med Kokonen ('til death do us apart… typ). Jag hoppas verkligen de gör som du skriver ovan. Sätter killen i botten och låter sig jobba till något, om han är kapabel.

Tror dock den bästa lösningen är att gå skilda vägar då han inte kommer att bidra i en fjärdekedja. Vi har både Måns och Hansson som är betydligt bättre lämpade för en roll i fjärde och dessutom kan bidra där. Jag var tidigt ute med att detta var en obegriplig värvning och nu när han så tydligt inte kommer att bidra så blir han ett jätte problem då han inte har speeden, gritten eller attityden att kunna bidra i en fjärde.

Vi kanske ska ge honom chansen i SHL innan vi dömer ut honom på förhand?
Kommer ihåg Karol Krizan i Modo 2007 där Harald Luckner gjorde allt för att bli av med karln på försäsongen, gick ganska bra för honom sedan då han gav dem ett SM-Guld.

Självklart skall karln får samma chans att visa upp sig som övriga. Det tar ju ändå månader att spela in sig i ett lag, men att hålla på och trycka in någon i de första två kedjorna bara “för att” är ju inte en hållbar väg framåt… se kokkonen…

Sam behöver verkligen komma upp och spela på en högre nivå än han visat hittills. Är ju extremt bra scoutad av våra kunniga coacher och sportchef samt spelarna i laget som spelade mot honom förra säsongen så borde ju finnas något där. Tempot är ju en sak som skiljer allsvenskan och SHL åt vilket kan vara svårt att bedöma i förväg men har svårt att tro att alla missbedömt Sam så kapitalt.

Vet att tanken med värvningen var som center i en andrakedja då han inte funkar som vinge samt inte passar i en ex fjärdekedja. Så är svårt om det inte skulle fungera för honom då han är svår att peta in någon annanstans. Blir han inte bättre under hösten så är nog risken stor att han hamnar i MoDo igen men tror man ger honom bra med chanser att komma in i SHL tempot.

Paralleller går ju verkligen att dra mellan Vigneault och Kokkonen. Inte bara vad gäller storleken… Båda fick mycket förtroende på försäsongen. Båda användes i ledande kedjor och i PP. Sen när säsongen drar igång faller de längre ned i hierarkin.

I andra matchen spelar Vigneault knappt något PP alls, vilket kan tyckas som ett litet mindre bakslag för Sam med tanke på att tränarna toksatsade på honom i den spelformen under försäsongen. Spelar mer BP dock, fjärde mest istid bland forwards. Men får det inte riktigt att gå ihop med hans totala istid. Vigneault har 6:e mest istid bland forwards, drygt 16 min, vilket känns anmärkningsvärt högt. Så jäkla mycket BP spelade vi ju inte

Långa, alternativt sega byten på Sam, eller? Oavsett vad, här vill jag ha ner speltiden med minst 3-4 minuter.

Jag såg ett par starka insatser av honom defensivt, men samtidigt är han väldigt långsam i andra situationer, som kräver mer rörelse. Mindre fippel med pucken idag, bara ett fåtal riktiga nybörjarmisstag. Ett fall framåt i min bok, men fortsatt i paritet med en 4e-lina.