Tråden om #19 Sam Vigneault

Tycker Sam känns som en kombination av Stoa och Kokkonen. Han ska ju vara ett fysmonster, vill se mer tacklingar, han ska vara en jobbig en typ Sylvegård.

Håller helt med. Han känns seg, otajmad och stel. Även förvånansvärt svag i att försvara pucken och vinna tekningar. I likhet med Stoa och Kokkonen ser det inte ut som att Sam tävlar och kämpar utan ser mest ut att åka omkring och väntar på att få någonting gratis. Jag ser ärligt talat inte honom som en bättre fjärde center än Christian Sandberg. Importer ska bidra med någon form av spetskompetens annars är det bättre att plocka från juniorerna/allsvenskan.

Intervju med Big Sam! Verkar ödmjuk och tar inte speltid för givet.
[url]https://hockeysverige.se/2022/10/04/sam-vigneault-hv71-supersifrror-vo2-shl[/url]

Bra intervju. Jag var definitivt inte imponerad av Sam under träningsmatcherna. Det var klapp-kasst, men nu börjar det ljusna för karln. Fortsatt en aningen stapplig puckkontroll, men han har visat sig göra nytta kring målet och även gjort det bättre ifrån sig i fler delar av banan. Jag vet inte vad jag skall förvänta mig av honom i termer av “potential upside”, men bara att ha en sådan person framför mål i PP är guld värt. Kan han dessutom få upp tekningsprocenten sådär 20 enheter så kan man ju till och med starta med han i ett första PP.

Det är svårt att ändra på ett första intryck men jag skall glo lite mer i hans riktning på isen och se hur han rör sig när han inte har puck eller fastnar vid sargen.

Jag var huvudlös när jag konstaterade att small Sam inte funkar i SHL. I dag kostade han oss matchen. Vad krävs för att bli av med honom? Eller åtminstone inte använda honom som förstacenter som dessutom spelar PP? Jag sa att han var en usel värvning redan från start och han har inte motbevisat mig. Han är en center i paritet med Hagos och Ask.

Megaflopp, skulle stå för fysiskt spel med sin ruskiga fysik. Ser mer ut som lille skutt, bryt kontrakt erbjud till Modo, har vi tur så tar de tillbaka honom.

Ja, man hade ju velat se mer av syreupptagningsförmåga som ju ska vara onaturligt bra. Får inget stäm och som Shitkicker bl.a. är inne på om flera spelare som inte hänger med. Sam är tyvärr en av de som inte hänger med. Det syns ganska ofta. Inte minst när han fortsatt tror att han fjutt-bakomryggen-passningar på 1 meter ska gå fram. Han hinner inte tänka klart. Tyvärr, trodde ändå han hade nivå för SHL i sig.

Ja det är märkligt. Trodde stenhårt på Sam. Har en Ferrarimotor men tuffar fram som en gammal SAAB. Använder inte sina hästkrafter på rätt sätt. Tråkigt…

ut med han. omedelbart.

Sam verkar vara en väldigt fin människa. En person man önskar framgång. Han står upp för sina lagkamrater när det blir gruff och verkar vara en bra lagkamrat. Men det stämmer verkligen inte alls på isen i övrigt. Jag förstår att det inte är jättelätt att i situationen vi är nu kastas in som första center och förväntas prestera därefter. Framförallt när man gör debutsäsong i högsta ligan och kanske egentligen hade passat bättre som tredje eller fjärde center. Men han måste kunna spela bättre, enklare. Visst finns hans fysiska närvaro där när spelet är avblåst och det blir gruff men när spelet är igång, och det verkligen gäller, så känns han väldigt otajmad, hänger inte med i tempot och som följd av detta inte klarar av att hänga med i det fysiska spelet/blir neutraliserad. Hans små, lösa passningar och “tricks” fungerar inte alls och bidrog idag till ett friläge, straff och i slutändan ett avgörande mål. Ja han må spela i en position (första center) som är en lite för stor roll för han men det ursäkter inte hans lama spel. Hur smärtsamt det än var att se Sam efter missen, och hur mycket jag än gillar han som person, så går det inte att förbise det negativa och de stora svagheter som alltför ofta blottas i Sam’s spel.

Jag gillar Sam som spelare. Har har haft trögt till en början av säsongen, men tyckte han gjorde en mycket bra match igår. Hoppas det kan lossna mer för honom nu när han gjort sitt första mål. Kul och se hur glad han blev med, sånt värmer.

Så rätt du hade! Pensionera numret!

Sen att det som de flesta här såg redan i september. Trist verkligen att det inte blivit bättre. Undrar om han ångrar sitt beslut att bryta avtalet med Modo där han ju var en “stjärncenter”. Måste va rätt tufft att gå från det till att inte alls bidra. Undrar om det är nåt mer, inte bara hockeymässigt.

1 gillning

Gillar att man (däribland jag) valde att fokusera på att han varit MoDos lok och har en djävulsk syreupptagningsförmåga i stället för att ta sig en funderare angående varför MoDo hämtade honom från tyska andraligan. :slight_smile:

3 gillningar

Haha ja… Som jag skrev inför säsongen. HV-supportrar som var övertygade om Vigneaults storhet kan omöjligt ha följt honom lika nära som de följde HV i allsvenskan. Ändå var man övertygade om att Vigneault skulle fungera som en toppcenter i SHL… Rätt bristfällig scouting, både från supportrar och Nubben.

De Modosupportrar jag frågade inför säsong var direkt frågande till att HV plockat in honom som en toppcenter. Omdömet var att Vigneault var otroligt trögstartad, men växte i slutet av säsongen. Bara det att man behöver en startsträcka för att komma in i allsvenskan är ju en varningssignal.

Och sen, ja. Nummervalet. Där förseglades Vigneaults öde. Skitnummer.

1 gillning

:rofl: :rofl:
Tyvärr hade han nog varit jättebra och växlat upp ordentligt om han inte valt det där jävla numret…

Skämt åsido. Ja det blev ju rätt tydligt tyvärr att man hade stora förväntningar på honom, tycker det hade varit mer rättvist om han skulle få en roll i lägre kedjorna och få chansen att spela in sig i ligan och samtidigt som fick prova på att ha honom i laget. Det var lite väl risky.

Ja, han borde ha fått spela sig upp. Men nej. Nu har det blivit tvärtom. Han har spelat sig ner.

Vill dock ändå slå ett slag för att numret kan vara den felande länken :wink:
Här är ett urval av de som haft nummer 19 under 2000-talet: Jonas Johansson, Mathias Tjärnqvist, Yared Hagos och Johan Björk. Dessutom har Andreas Falk haft det (avslutade sin karriär efter några matcher), och på det Filip Sandberg och David Ullström som tog numret när de kom hem och hann bara spela några matcher innan de blev borta för resten av säsongen.

Visst, det finns något enstaka undantag, men det är mer regel än undantag att nummer 19 oftast floppar eller drabbas av otur.

1 gillning

Bannlys numret!

Kan du hitta nån orsak till att numret är fördömt? :wink: Om du gräver i HV:s historia…

1 gillning

:grimacing:

Man undrar ju lite hur Nubben tänkte…vi sitter med Shls sämsta centersida…vi måste krydda den rejält…vem ska jag fråga…kasta pil på tavlan…den hamnade på ö-vik…