Tråden om #2 Kristofer Berglund

Välkommen till HV Kristoffer Berglund
hv71.se/artikel/51186/

Vad tycker ni?

Osexigt men ganska bra värvning.

Största plusset hittar vi på hans CV. Killen vet hur det är att vinna SM-guld. En egenskap det är ett bristvara på i dagens HV (endast Petrasek och Jämtin har SM-tecken i a-lagssammanhang).

Annars känns det väl sådär att värva en kille som har en negativ poängmässig trend (successivt sämre för varje år i elitserien). Dessutom en flyttfågel i likhet med Fälth.

Försiktigt positiv, trots allt. Inte en ersättare till Fantenberg, men förhoppningsvis bättre än Stefan Johansson (innebär det här att han drar?)

Lite delade uppfattningar om Berglund om man kollar Lakers forum, allt från uppoffrande spel till bedrövlig…ngn skriver att han är alldeles för osäker och riskabel i sitt spel och ngn att han saknar en del fysik…känns ju inget vidare att han ska opereras, sen är ju frågan vem han ersätter? Men nu är han klar för HV, så då får vi säga välkommen hit :slight_smile:

Ett bra nyförvärv som säkert kommer bli nyttig :slight_smile: välkommen!

Vårat försvar har ju varit stelt och med dåliga skridskoåkare. Hans största styrka är skridskoåkningen och är nog inte tänkt att vara den poängledande backen. Han är i rätt ålder och har visat att han är en duktig elitseriespelare men inte riktigt fått det där genombrotten än. Jag tror att detta kommer bli ett bra nyförvärv

Jag skulle gissa på att han ersätter Elias och då tycker jag att HV är vinnaren :stuck_out_tongue:

Jag skulle gissa på att han ersätter Elias och då tycker jag att HV är vinnaren :stuck_out_tongue:

Jag har under mina år som “amatörcoach” lärt mig att spelarens tidigare prestationer inte har någon större betydelse.
Kolla t.ex trion Daniel Rahimi, Simon Önerud och Nichlas Torp. Tre spelare som inte direkt dominerade i HV71. Ett par år senare så har alla tre testat på landslagsspel och har har viktiga roller i andra SHL-lag. Hade något t.ex sagt att Rahimi skulle spela i landslaget och vara en jätte i slutspelet året efter han lämnade HV71 så hade nog den personen blivit utskrattad.
Väljer därför att välkommna Kristofer med både öppna armar och öppet sinne!

Kollar man dock på Kristofer’s karriär så har den ju varit väldigt bra med undantag för de senaste åren.
Imponerande statistik ifrån tidigare i karriären där han varit ordinarie i U16, U17, U18, U19 och J20-landslaget. Spelat både U18-VM och JVM (blev utnämnd/fick utmärkelsen top 3 i Sverige). Kristofer vann även en utmärkelse för mest assist av en back i J20 SuperElit (Norra) säsongen 06/07. Under hans första säsong i Elitserien/SHL så gjorde Kristofer 28 poäng och blev nominerad till årets rookie. Blev även samma år draftad av St. Louis Blues i femte rundan (#125 overall)
Har sedan dess haft ett par tunga säsonger men förhoppningsvis så kan klubb-bytet till HV71 bli en nystart för Kristofer. Han har ju onekligen tidigare i sin karriär visat vad han går för. Kristofer är nog även väldigt billig jämfört med t.ex Elias Fälth.
Jag tror att Kristofer kan växa rejält med en backpartner som t.ex Pettan. Likt Adam Almqvist gjorde med Janne Niinimaa. Även om Kristofer är lite mer rutinerad än vad Adam var.

Otroligt skilda åsikter om Berglund på Lakers forum. Somliga påstår att han är en säkerhetsrisk medan andra hyllar hans uppspel. Svårt att veta vem man ska tro på.

Välkommen Kristofer.
Gillar denna värvningen, som sagt lite osexigt men har ju sett lite växjö matcher i slutspelet och detta är en riktigt smart hockeyspelare och en bra tvåvägsback i en bra ålder. Kommer helt klart vara en back i 2.a PP.

Känns spontant som en bra värvning och lite som en blixt från klar himmel, har varit lite dåligt uppdaterad på forumet på sista tiden men kan inte minnas att någon nämnt “Kristoffer Berglund klar för HV”

En oki värvning skulle jag säga inte mer.

Som någon skrev en ganska osexig värvning men uppfattningen jag har fått av Kristofer är att han besitter en jäkla karaktär och en äkta lagspelare, han täcker väldigt mycket skott med delar på kroppen som inte riktigt alla är beredda att offra. Tror det kan bli en otroligt nyttig defensiv spelare som ändå har viss offensiv uppsida.

Välkommen!

Värvningen känns sådär tycker jag. Eftersom jag bor i Växjö känner jag några inbitna Växjöfans. Den spelare de har suckat och gnällt mest över under hela säsongen är just Berglund om man bortser från Augustin som ändå varit bänkad en hel del. Jag pratade med en av dem igår innan detta blev klart och han sa att Berglund gjort en horribel grundserie men ett bra slutspel. Trots detta ville han bli av med Berglund för det finns helt klart bättre backar menade han på.

Med en annan pratade jag om att det var första gången en värvning gått åt det här hållet mellan HV och Växjö varpå han snabbt kontrade med att “och återigen är det till Växjös fördel”.

Men jag hoppas han överbevisar mig, för det jag hade hoppats på var en stor stark back och allas vår gud Salmela.

Låter som en kopia av Elias Fälth på den punkten. Båda kanske fick extra motivation i slutspelet inför stundande nya kontrakt (läs: pengar).

Man är såklart HV71are men hockey intresserad överlag, under gångna säsongen har man sett delar av Lakers matcher och de jag sett av KB på dessa och slutspel känns bra. Framtiden får utvisa MEN om man ser han som ersättare till Elias får vi nästan 10år yngre spelare så bara där stort + :slight_smile:

Håller med, såg majoriteten av Växjös semifinaler och var imponerad av deras backspel överlag. Med tanke på att Berglund hade mycket istid ser jag det som ett gott betyg till honom också.

Förstår inte varför så många av er ser Berglund som en ersättare till Fälth? Dom är inte ens samma speltyper…

Elias är en offensiv-back, som har bra skridskoåkning, användbar i PP och är högerskytt! Är mycket upp och ner, men när han är bra, gör han det väldigt bra, tycker Elias kan vara klumpig i sin defensiv ibland då han krånglar till helt enkelt.

Kristoffer är från grund och botten också en offensiv-back, men har de senaste åren skolads om mer defensivt, därför har även hans poängskörd pekat neråt de senaste åren, han är en tvåvägsback, men skulle säga att han är bättre defensivt, där han använder sin smarthet för att lösa svåra situationer, snabba bra uppspel, som dock kan bli förjävliga ibland och till sist han är en vänsterskytt!

Nä skulle inte se Berglund som en ersättare till Fälth, om det var någon jag skulle säga han var ersättare till skulle det vara Fantenberg isåfall.

Är egentligen inte negativ till Berglund i sig. Men efter att ha funderat lite ser jag värvningen som en nedgradering av backsidan.

Fälth och Fantenberg var tänkta som toppbackar. Båda misslyckades och var när de var som bäst spelare för ett tredje backpar. Om nu Berglund ersätter en av dem måste man komma ihåg vad det är han är tänkt att ersätta. Att han skulle göra det sämre en Fälth har jag svårt att tro. Och jag kan tänka mig att han är ungefär lika bra som Fantenberg. Problemet är att han endast fyller luckan efter spelarna, men inte rollen som toppback.

Fälth och Fantenberg var tänka som “superstjärnor”. Berglund är definitivt inte en superstjärna. I bästa fall en bättre version av Stefan Johansson. Som jag ser det har vi med Berglund accepterat de mediokra insatser som Fälth och Fantenberg stundtals stod för och i stället för att spetsa och rätta till har vi breddat backsidan ytterligare.