Tråden om #20 André Petersson (C)

hv71.se/article/gs5ual4qy-3 … -till-hv71

Tre år.

Bra.

Välkommen.

Äntligen!

Jaaaaa!!!
Här snackar vi högkvalitativ värvning.
Wow! En frisk Andre är europeisk toppklass.
Som jag har längtat efter denna dag!

Klass.

Välkommen tillbaka André, ser fram emot att se dig skrinna in på isen i HV-tröjan igen!

Nr 20

Äntligen!!!

Äntligen! Välkommen hem André!!

Jaaaaa! Nu blir det skumpa till midsommar.

Yees! Välkommen hem André

en styggelse… :wink:

Klass rakt igenom.

Klass! Spets! Vi spänner musklerna. Varmt välkommen tillbaka André!

En liten hyllning till Johan Hult också som genom åren bibehållit en fin kontakt med André och som garanterat gjort valet lite lättare för André när det nu var dags att vända hem till Sverige igen.

Redan skadad…

Petersson har alltid varit en av mina största drömvärvningar, men samtidigt var man rädd att när han kommer hem så kommer han vara skadad som Ullström, hoppas verkligen att det inte är en långvarig skada nu…Petersson är verkligen inte någon Andreas Falk

Oroande.
Samtidigt tar man inga risker under försäsongen. Hade det varit viktig seriematch hade han troligtvis spelat.

Carl Ljunquigst JP
HV-stjärnan talar ut – då valde han att lämna Moskva: ”Något som inte stämde”
31 augusti 2022 18:02

Efter Rysslands invasion av Ukraina valde HV71:s André Petersson, 31, att lämna sin KHL-klubb.
I en intervju med JP/Jnytt berättar han nu om sin sista tid i Ryssland – och beslutet att bryta kontraktet.
– Man märkte att det var något som inte stämde när varenda butik som inte var rysk stängde igen dörrarna där, säger André Petersson.

Alexei Kudashov, tränare i Dynamo Moskva, till vänster. Klubbens supportrar till höger. FOTO: Tomi Hänninen/bildbyrån, Magnus Sundvall och Joel Marklund/bildbyrån.
HV71-stjärnan André Petersson har de senaste åtta säsongerna spelat för fem KHL-klubbar. HK Sochi, Avangard Omsk, Barys Astana, Lokomotiv Yaroslavl och Dynamo Moskva.
31-åringen inledde fjolårssäsongen i Lokomotiv Yaroslavl, men skrev under vintern på för Dynamo Moskva och en andra sejour där. Det blev dock ingen långvarig period i Moskva.

När Ryssland invaderade Ukraina den 24 februari i år valde flera spelare senare att lämna sina ryska KHL-klubbar. En av dem var André Petersson, som i somras valde att göra comeback i HV-tröjan.
I en intervju med JP/Jnytt berättar Petersson om tiden i Ryssland och beslutet att lämna KHL och Dynamo Moskva. Artikeln är ett litet utdrag från en större intervju med André Petersson, som publiceras i JP/Jnytts hockeybilaga senare i september.
– När det (kriget, reds.anm) drog igång där var jag tidig att uttala, till laget och ledningen, att jag åker hem, så sa jag i princip. Det gick någon vecka och jag snackade ihop mig med de andra spelarna i laget, sedan fick jag med mig en kanadensare och till slut gick vi bara upp och sa ”vi drar nu”. Då var det inte mer än att de sa ”vi förstår, lycka till i framtiden”. Vi var några stycken som lämnade, men i ett sådant läge är det väl upp till var och en vad de vill göra.

Var det obehagligt att vara där i ett sådant läge?
– Det var speciellt, det var det ju. Man märkte att det var något som inte stämde när varenda butik som inte var rysk stängde igen dörrarna där. Men, ja, nu är vi här, säger André Petersson.

På frågan vad Petersson tar med sig och vad han har lärt sig under KHL-åren svarar han att han har varit tvungen att utveckla en stark mentalitet. ”Att klara av att bita ihop”.
– Man får i princip bara kritik när man spelar där, du får aldrig en knuff i ryggen och att någon säger ”kämpa på nu”, utan du får ”du är helt sämst och borde inte vara här”. Man blir stark mentalt av att spela där och är man inte det klarar man inte av att spela där så länge. Så det tar jag med mig, säger han.

Tidigare i veckan meddelade Svenska Ishockeyförbundet att man tills vidare stoppar svenska spelare i KHL från spel i landslaget. Det är ett besked som kan påverka HV71-fostrade Adam Almquist , som ryktas vara på väg till KHL-klubben Traktor Tjeljabinsk.

FOTNOT: Artikeln är ett litet utdrag från en större intervju med André Petersson, som publiceras i JP:s hockeybilaga senare i september.

Inte mycket pang för pengarna här. En flopp hittills.

Mmm. Ingen bra inledning. Men svårbedömd med tanke på att han lirar med ungefär 100 allsvenska spelare runtomkring sig. Man kan inte begära att en person ensam ska bära ett helt lag som egentligen passar bäst för allsvenskan.

Han är för bra för sina medspelare…

Riktigt vass igår. Går åt rätt håll, kul att se.

Tycker han har varit bra hela tiden. Som jag sa i senaste matchtråden, han behöver bara en halvchans för att göra mål.