Tråden om #30 Lassi Lehtinen

Håller med om att Sandström känts mer stabil och att han i större utsträckning “tar det han ska” jämfört med Lehtinen som släppt en hel del av sånt som känts görbart.. Förmodligen är väl känslan att kryssen alltid är lediga en stor del i den känslan..

Med det sagt så är inte Sandström en etta i SHL, för det laget som nu kommer fundera över kontrakt med honom nästa år.. Dock så har väl Lehtinen tidigare visat att han har högre toppar att plocka fram, men också uppenbarligen betydligt djupare dalar..

Båda har faktiskt fått exakt lika många skott på sig hittills (!), men Lehtinen har släppt 8 puckar fler på dom.

Spelar Lehtinen bra nästa match också så ska man köra med honom. För att vi ska vinna ett kval behöver vi chansa. Sandström är en ok målvakt men han kommer inte kunna vinna ett kval åt oss. Lehtinen skulle kunna göra det till typ 5% sannolikhet. Varför inte bara chansa på honom?

Är jag uppgiven… ja

2 gillningar

Intressant. Lassi har alltså fått lika många skott på sig som Sandström, men på 80 minuter mer speltid. Försvaret verkar alltså varit bättre i början av säsongen, eller bara allmänt när Lassi står. Imponerande hur man som Blommans lag, kan bli sämre och sämre desto mer man tränar.

Ögontest-resultat:

Lehtinen - tappar in puckar till höger och vänster som kostat oss poäng.

Sandström - tar det han skall och när vi förlorat så är det “rättvist”

Bägge de två beteendena kan ge ovan stats. Där Sandström har räddat oss i nivå med det vi förtjänar medans Lehtinen har släppt mål som förlorat matcher vi förtjänat mer poäng från.
Typ

10 gillningar

Nu är jag varken förespråkare av Sandström eller Lehtinen. Men tror man blir lite “förblindad” av det du beskriver. Sandström “upplevs” som tryggare för han inte släpper samma grodor som Lehtinen. Men grodor släpper han. Och många mål. På det upplever jag inte att vi förlorat så många matcher på grund av Lehtinen. Vill snarare lägga det ansvaret på helheten.

Min poäng är väl inte att Lehtinen är bra. Min poäng är att vi går in i ett kval med två svaga målvakter. Varav den ena haussats oförtjänt på grund av sin kollegas brister.

Men ja. Som jag skrev i mitt första inlägg. Jag väljer också Sandström, enkom baserat på ögonmåttet.

6 gillningar

I kvalet för två år sedan var det Ortio vi skulle gå med. Men in kom Dichow och gjorde en Dichow och räddade oss.

I kvalet mot Modo förra året var det Alnefelt vi skulle gå med. Men in kom Dichow och gjorde en Dichow och räddade oss.

I årets kval mot Leksand är väl den allmänna meningen att vi ska gå med Sandström, men in kommer Lehtinen och gör en Dichow och räddar oss.

Jag tror inte målvaktsvalet är avgörande. Som du är inne på, så är det försvarsspelet i stort allt hänger på. Tror att Lehtinen i grunden är en bättre målvakt om försvarsspelet fungerar. Ändå…väldigt ambivalent när det gäller målvaktsvalet.

6 gillningar

Någon klok herre sa en gång, bra anfallsspel vinner matcher, bra försvarsspel vinner mästerskap/kval. Ifall vi fick till ett bra försvarsspel (hur det nu skall gå till?)där man slipper alla dessa dåliga markeringar och vansinniga pucktapp i egen zon så tror jag att Sandström eller Lethinen får avgöras av dagsform och en känsla hos coacher.

Och där sket det sig “känsla hos coacher”:rofl:

1 gillning

Fina ord om Lassi ifrån Antons sida. Sådant här värmer att höra! Laget före jaget!

10 gillningar

Synd att det inte funkade för honom här. Önskar Lassi all lycka nästa säsong. Han verkar som en så härlig och fin kille! :heart:

5 gillningar

En stor eloge till Lassi, hans glädje han visar för Felix när Rousek avgör är fin att se. Lätt att sura ner sig efter att ha blivit petad till typ fjärde valet.

Extra kul att i hans sista match i HV tröjan får hålla nollan mot Växjö av alla lag.

10 gillningar

Verkligen en jättefin kille som vill alla väl, och tro oss Lassi, vi vill dig väl också. Det blev inte som tänkt denna säsongen.

Lycka till på dina nästa äventyr och ta revansch på denna skitsäsong!

3 gillningar

Verkar som Lehtinen blir kvar och att det inte blir någon fortsättning med Sandström.

Har det funnits några indikationer på lättare skada eller liknade för Lehtinen?

Var det inte snack om att inte fortsätta med Joel Gistedt som målvaktstränare? Är någon ny rekryterad?

“Verkar”

Något du hört eller gissar/antar du bara?

För övrigt hade skada inte varit något förvånande, passar perfekt in i BL:s mall och hade förklarat prestationerna.

1 gillning

Extremt svårt se Lassi vara kvar finns inte på kartan.

Frågan är om verkligen en målvakt kan bli såhär dålig helt plötsligt… vi har inte råd att chans på att de var en tillfällighet men extremt svår fråga.

Har inget hört, bara gissar/antar eftersom exitsamtalen borde vara genomförda och att de la upp lagbilden där Lehtinen är kvar. Hade Lehtinen varit på väg bort hade väl inte klubben valt att lägga upp en lagbild överhuvudtaget.

Jodå, han kommer vara kvar på hemsidan osv tills HV bryter med honom, om dem nu gör det.

2 gillningar

Då lägger jag in denna från förra året.

Där hade vi Alnefelt, Nyberg, Engsund, Day, Tikka och Träff som alla va med under lagbygget 25/26 men som på ett eller annat sätt lämnade innan seriestart.

Dvs att så länge spelaren har kontrakt så kommer dom va med på lagbilden.

Enda undantaget verkar vara Alnefelt som borde varit med även på årets lagbild.

3 gillningar

Fair enough :oncoming_fist: