Märkligt om inte fler SHL lag var där och högg. Men det kanske det va men tillslut var det HV som var självklara valet. Vi har ett skrikande behov efter centrar i alla kedjor.
Tycker det här känns som en spännande värvning. Tagit steg varje säsong och snabbt anpassat sig till ny nivå och producerar överallt. Det bådar gott.
”JP: HV är i behov av centrar. Är du en typisk center?
Johnsen: Både ja och nej kan man säga. Jag har haft en tydlig centerroll de senaste två säsongerna men i de tidigare klubblagen har jag spelat vinge. Det gör jag även i det norska landslaget så mig spelar det nog ingen större roll.
Men jag förstår att HV i första hand ser mig som center och det tycker jag bara är kul.”
Vita gula blå-podden hade gjort lite eftersökningar i en podd nyligen över vad en ung spelare från allsvenskan kostar, och det de hörde var runt 60k. Färjestad som är en attraktiv arbetsgivare betalar ofta bara 45k för oprövade spelare som varit bra i HA. Så det är låg risk med denna värvning.
Han hade dock #36 i Storhamar trots att #18 var ledigt. Dvs ingen garanti att nummerbytet behöver betyda något annat än att Martin byter till ett av sina gamla nummer, men man kan nu hoppas
Gjorde nån uträkning för några år sedan hur allsvenska nyförvärv producerade i SHL jämfört med året innan i allsvenskan (detta i samband med att flera på forumet var övertygade om att att alla våra allsvenska spelare som vi gick upp med skulle hålla i SHL…).
Då sänkte de allsvenska spelarna i SHL sitt poängsnitt med 0,3 poäng.
Skulle vi bara gå på det så skulle Johnsens 47 poäng i år vara värt 34 poäng i SHL. Men det är ju baserat på genomsnittet.
Är han ett hack bättre än sin farsa, vilket statistisken antyder, så blir det kul med Lill-Magic Johnsen i HV.
(Pål kallades för Magic)
Pål var riktigt giftig men ett hack under SHL stjärna.
Förhoppningsvis en spelare vi kan hålla i ett par år och få lite långsiktighet med. Skulle kunna bli lite av vårt svar på Jonathan Johnsson i SAIK som kom till dem efter en monstersäsong i HA.
Han hade en ok säsong år 1 för att sedan ta enorma kliv året därpå och sen dess är han ett etablerat namn med hög SHL-klass.
Johnsen såklart långt ifrån Johnssons siffror i HA som var extrema men tänker mer på utvecklingen i SHL. Vi ska nog inte räkna med storproduktion första året (även om det såklart vore kanon) utan hoppas på att han kommer in bra i tempot och spelet i SHL, gör en del poäng och tar steg ju längre säsongen går. Sen kunna ta med det in i nästa säsong.
Känns iallafall som en fräsch värvning med hög uppsida!
Yes! Ville ha Martin innan han va klar för FBK! En spelare som va en talang utöver det vanliga!
FBK lyckades inte förvalta honom! Hoppas Hv gör det! Enorm potential!
Ja. Tror vi kommer märka rätt fort om Johnsen håller eller inte. Brukar vara så med allsvenska stjärnor.
Steget till SHL är som vi vet stort. Väldigt få allsvenska spelare klarar av att bibehålla sin stjärnstatus.
Som du skriver, kan Johnsen som Johnson kliva in och ligga på 0,5 poäng. Ja, då finns det nog saker att bygga vidare på. Men ligger han och sladdar där runt 10-poängsstrecket efter grundserien, ja, då ska vi nog inte förvänta oss någon större utväxling.
Kul, denna spelaren hade jag ingen koll på! Ser ut som någon med tröjan i taket i Storhamer. Kan inte mer än hoppas på att det är en ny Davidsson i tillväxtfasen.. Man kan ju drömma.
Johnson kom in som 27-åring i SHL efter ett helt gäng säsonger i HA. Att begära att en 20-åring ska gå in och leverera 0,5 poäng i snitt direkt kan kännas lite väl hårt för att tro på fortsatt utväxling kommande år.. Johnsens talang känns spännande och jag hoppas han kan visa upp ett stabilt spel i en lagom roll år 1, då kan vi ha en fin spelare för ett tag framöver.
Fast ska han centra de lägre kedjorna och få minimalt med speltid för att forumet kräver så mycket mer av topp 6 spelarna ska vi fan inte kräva att MJ gör 0,5 p/ match heller