Tråden om #4 Max Wärn

Välkommen till HV, Max!
Med handen på hjärtat är jag inte särskilt inne i vem denne man är, mer än att jag hört hans namn i landslagssammanhang de senaste åren.

– I Max får vi en riktig powerforward som kommer att vara jobbig att möta för alla motståndarbackar i SHL. Han spelar alltid med en bra inställning, har fina ledaregenskaper och kommer bli en fin tillgång för oss, säger Johan Hult.

Tvåårskontrakt skrivet, alltså.

hv71.se/artikel/miz8aj4k0-3i … hl-forward

eliteprospects.com/player.php?player=8394

Efter lite efterforskningar på Tuben, hittade jag filmklipp på honom.
youtube.com/watch?v=B39MtXv … nalleharmi

Får lite Jesse Joensuu-vibbar av karln. Inte rädd för att ta/ge en smäll och ta sig in framför mål den hårda vägen, hyfsat skott och backar inte lite tufft spel.

Han snackar tydligen (finlands)svenska också! :smiley:

youtube.com/watch?v=5-oEZF8 … el=BRREYKS

En symbolisk värvning. The finnish connection är intakt, och det är nödvändigt. HV har en stark historia av att värva bra finnar och ska vi fortsätta göra det behöver vi hela tiden hålla linjen till öst intakt.

Det är sällan HV misslyckas med den här typen av finnar. Och de brukar allt som oftast spela en avgörande roll i slutändan. 2010 sköt Laine exempelvis hem guldet och i slutspelet i år noterades Lehtonen för mest istid av samtliga spelare i laget.

Vet egentligen inte särskilt mycket om Wärn, mer än att han har rätt fina siffror från KHL. Å andra sidan visste jag inte heller något om Laine, Joensuu och Lehtonen. Just sayin’…

De har säkert kollat med André P om Wärn. De lirade ju tillsammans i Sochi.

Jag talade om Max Wärn med några finska extremt insatta vänner. De sa ungefär följande:
-extremt begränsad spelare
-dåliga handleder
-gör mycket nytta i BP
-perfekt spelare för en checking line

Personligen hoppas jag att de är lite väl negativa gällande honom. Hans stats är bra och vi saknar lite tyngd på yttersidan.

Jag hoppas också att dina finska kompisar är lite väl pessimistiska. O andra sidan så verkar det som att J&J ändå har ganska bra koll när de beskriver honom som en power forward, ska vara jobbig och möta osv. Han är nog inte värvad för att främst stå för målen, det finns det redan spelare som ska. Men såklart, under 25 poäng så tycker jag det är underkänt, utan att egentligen veta så mycket om honom eller vilken lön han har.

Välkommen!

Tror vi har en ny finsk publikfavorit här i Wärn.
Tuff, snabb, bra i BP och gillar stå framför mål och trycka in puckar.

Instämmer där Räkan. Jävla namn och ringer dig till helgen. Var ju ett tag sen.

Trodde jag hade koll men helt nollställd ang Max Wärn. Skämskudde.
Google säger Jesse Joensuu + lite Ward. Håller tummarna helt klart.

Stort tack magnus b för din info. Uppskattas verkligen.

Viktig värvning tror jag då vi tappat lite fysik/återvinna puck längs sarger o framför mål nu när vi tappat Sandberg/Önerud och brithen. Gör han 10 mål är det väl godkänt. Han är inte värvad som poängkung, målen skall thörna Wännström sweat och ullström göra. Han är här för o ge dem plats och tid att göra Sina poäng. Sen lär han få någon strö assist o mål framför mål.

Sen blir han viktig i BP nu när brithen är borta.

Tror han blir nyttig men inte samma favorit som Laine och joensuu då han är lite mer offensivt begränsad

Hur kunde denna spelaren hålla i KHL? Helt osynligt och jag ser inte vad hans kvalité är? Vad har han som ger honom en tröja i HV? Inte tekniken, inte skridskoåkningen, inte skottet, inte tuffheten… så vad?

Har också ställt mig lite frågande till detta just, får väl skylla på att kineser inte är så insatta i hockey då han va där senast inom KHL.

Att Max Wärn inte skulle va någon flashig spelare stod väl helt klart redan då han värvades, men … han är ändå tvåa i lagets interna +/- liga med +4. Och ser man tillbaka på killens karriär, så är det bara något enstaka år med minussiffror. Det behövs såna spelare också, i alla fall enligt mig. Etta i +/- ligan är för övrigt en annan spelare som så smått börjar ifrågasättas på forumet, nämligen Topi Jaakola med +6.

Förstår inte riktigt kritiken mot Wärn. Precis som Zico är inne på värvades inte Wärn in som en poängkung eller en “skönspelare” utan intrycket jag fick var att han var en oöm spelare som gav 110%. Han ligger 8:a i SHL:s tacklingstabell (före bl.a Bibic och Rahimi) och har hyfsat bra koll på klubban samt bra fart på skridskorna. Han ju ändå gjort 2 mål som inte nickades in…

Nä, gillar faktiskt Wärn och är en perfekt spelare i 3/4: kedjan som smäller på och antagligen kommer ligga på runt 15-20 poäng i slutet av säsongen.

Jag hade nog förväntat mig lite mer av Wärn. Framförallt att han skulle ta ett något större ansvar i BP och kanske även att han skulle få vara Netman i andra PP som bygger mer på backskott.
Poängmässigt är han väll ungefär där man kan förvänta sig. Man ska ha i åtanke att han flyttat runt en del och just nu centras av en 17åring. Blir garanterat mer offensiv spets påsen linan då Stenlund är tillbaka.

Är det bara jag som är sjukt besviken på denna värvning? Ser ingen powerforward ser ingen inställning ser bara en sengångare som spelar alibihockey. Har han tacklats en enda gång?

Tycker inte att han tillför något…tyvärr, hade stora förväntningar.

Han gjorde det ändå hyfsat när vi hade mycket skador, Men fick ju mer speltid och förtroende då i det offensiva. Som flera varit inne på redan är han troligen värvad för att spela i 3-4 linan som utfyllnad och ge lite tacklingar. Leder ändå tacklingsligan i HV71 så nåt rätt måste han ju gjort?

Jag tycker han presterat precis i linje med vad jag hade för förväntningar på honom. Tyckte dock att det var en liten märklig värvning då jag trodde han var värvad för spets, men som flera poängterat så var det förmodligen inte så och det är nog en väldig tur för då hade man kunnat bli lite besviken.

Håller med dig. Han är en rak defensiv hårt jobbande forward för 3-4 femman. Sådana här importer blir vanligare och vanligare nu. Fast jag trodde han skulle vara lite mer intensiv i sitt spel. Han är rätt anonym i spelet men det kanske är tanken. Han gör inga direkta misstag heller så. Men trodde han skulle vara lite rivigare men kanske kommer i slutspelet.

Jag måste hålla med föregående talare. Jag tycker han började ok. Men har helt klart gått ner sig på slutet.
Jag trodde även han skulle få vara net man i ett andra PP där man spelar enklare och har en uppställning med 2 backar som ska lägga puckar på kassen.

Att 5-5 spelet ser så illa ut hoppas jag är en produkt av att han fått byta miljö ganska mycket. Inget ont om Gustafsson och Andersson, men det är svårare att producera offensivt jämte dem jämfört med Att gå med Ejdsell och Ulla.

Vi får se hur man formerar nu med Sweatt tillbaka. Om han får spela med Sweatt och Gustafsson nu och de får spela ihop sig ordentligt kan han nog hota lite mer offensivt också.

Men gårdagens match var en katastrof från hans sida. Feltajmad i presspelet, många felpass t ex den som gav Brynäs deras första PP.

Summan av detta är att jag är besviken. Det är en finsk EHT nivå spelare vi talar om. Som Tommy etc. säger så saknar han en del intesivitet för tillfället. Det ser slött ut. Kan han vara halvskadad?

Riktigt bra igår, växte när Sweatt kom in i den kedjan.