Helt ofattbar förlängning, så efter all denna tid för att “Det kanske släpper för OSL snart”, Det släpper ALDRIG…
Skulle vara bra för båda parter att gå skilda vägar då det aldrig lyfte i hv, Men ahh vi försöker få det att lossna tills 2028 …
OSL har stor potential och en fin uppsida när han har stäm. Problemet är att han har haft det/stäm en handfull matcher, eller rättare sagt perioder, sedan han anslöt till HV71. Distinktheten som fanns i Rögle har lyset med sin frånvaro i HV71. Han må göra ett bra jobb i defensivt men det finns betydligt bättre alternativ, och troligen billigare, spelare som kan göra det jobbet minst lika bra. OSL är en toppspelare i HA men för SHL så är den här förlängningen ytterst märklig. Oskar är ju, vad jag hört, ingen ledare direkt utanför isen utan det han ska bidra med är spelet på isen och där har han absolut inte levererat. Njaeh du Stillman, det här var inge bra.
Återigen. Han har EN bra säsong i SHL och EN bra säsong i HA om man ser till toppnivå.
Det verkar som att de två säsongerna är undantaget sett till hans karriär. Nog tror jag att OSL ska kunna prestera bättre än vad han gjort de två senaste säsongerna, men den där enorma uppsidan, det var nog undantaget.
Tror inte OSL har ett jättestarkt värde i SHL idag, inte som när vi plockade in honom.
De här två åren lär han fått gå ner ordentligt med lön och eventuellt en prestationsbaserad uppsida. Trist att han inte fått ut sin potential de senaste säsongerna, men får hoppas att det bästa ligger framför oss nu när kontraktet är signat.
Pinsamt att ens förlänga med honom. Helt ärligt han är bedrövlig. Osynliga mannen. Han ser rädd ut på isen hans åkvägar mm är runt runt mm. Nä ofattbart förlänga.
Fast tvivlet baseras ju på hur han faktiskt har presterat. Hade han varit en stark poängspelare hade ju förlängningen hyllats.
Det finns väl ingen här som hoppas att han inte kommer prestera på en högre nivå framåt?
Visst, hans bränsle kan ju vara att bevisa att han kan bättre än han visat upp över två års tid. Win-win om det blir så. I kvalet klev han ju fram, och får väldigt gärna göra igen!
Jag tror du har en viktig poäng här, det är inte särskilt lättjobbat när man är direktör för en välkänd hockeycirkus och cirkusen måste ha artister även nästa år. Jag säger nog varken bu eller bä utan tycker att en frisk och kry Oskar skulle kunna utgöra en bra kugge i en tredjelina även nästa år. Egenskapen att verkligen vilja spela i HV har blivit mer sällsynt och värdefull än någonsin tidigare.
”En ung och hungrig forward som är spetsig, inte minst i det offensiva spelet. Oskar har en stark säsong i ryggen och vi är övertygade om att han har minst en växel till i sig i framtiden”
Så här sa OSL själv:
”Jag är otroligt glad att få chansen att komma till HV71. Jag hoppas kunna bidra med stabilt spel över hela banan, men framför allt i det offensiva spelet där mina styrkor ligger. Det ska också bli fantastiskt kul att spela inför ett fullsatt Husqvarna Garden som HV-spelare”
Både HV och OSL måste ju ha gjort en helomvändning sedan dess och reviderat sin syn till 100 procent.
För någon offensiv spelare är OSL inte. Han är god för tio poäng de två senaste åren. Hans defensiv lyfts av många.
En defensiv spelare god för tio poäng har inget att göra i en tredjekedja. Vi har med andra ord förlängt med en fjärdekedjespelare.
Japp, målsättningen från klubben är att vi skall ha fyra fjärdekedjor i lagbygget framöver, hierarkier försvinner och alla kan spela på alla platser och i alla formationer. Ett nytänk som kommer att skaka om hockeyvärlden.
Han vet om han inte kommer få hög lön i ett annat svenskt lag i SHL. Han kan säkert få ett billigt kontrakt för 3-4 formation i SHL men inte mer. I hv får han bra betalt för samma jobb.
Logiskt att hv nu måste överbetala även för breddspelare. Hv är kört i botten och tappat all sin trovärdighet
Problemet är väl att han aldrig blir avstängd. Världens snällaste hockeyspelare, inga tacklingar, han säger inget, han slåss inte… Påminner om en Humla.