Han säger att han inte vet va som händer o han tycker de e kul att Dicken är på väg tillbaka. Han kämpar dag för dag
Jag funderade lite på hur det började för olika målvakter.
Lehtinen gick dåligt redan från början, men jag har för mig att Hugo Alnefelt var rätt OK eller till och med bra de FÖRSTA matcherna och sen började dippa.
Man vet ju inte alltid hur det utvecklar sig men starten har varit bra för Felix.
Hugo startade riktigt bra. Om jag minns rätt hade han en räddningsprocent på 95,24 efter fem eller åtta matcher.
Något hände efter att han fick en smäll och hjärnskakningen. Han kom aldrig tillbaka till formen efter det.
Känns som vi måste skriva med Felix. Lassi är inte en målvakt att lita på och Dichow har ju sjukt otur och vi vet inte hur hans form är.
Sitter och kollar lite highlights från matchen igår. Vid flera tillfällen gör Felix riktigt fina räddningar där han håller tätt längs med isen, t.ex på två frilägen och några andra situationer. Felix vinner även målvaktsmatchen enligt statistiken @Jackass2 la ut i matchtråden. Känns som att Felix är duktig på frilägen, han har räddat ett gäng sådana de matcherna han har spelat, men sen i straffläggningar har han varit osynlig.
Tycker man borde förlänga, Felix har ett rätt bra facit med spel i NHL osv och känns betydligt säkrare just nu än Lassi även om han har släppt ett gäng billiga.
Fortsätt så Felix, och resten av oss kan bara hoppas att du får förlängt av den sovande Stillman.
Ett kontrakt för resten av säsongen är väll inte för mycket begärt??? Det är han värd.
Gör man en riskbedömning så är det ju självklart att han ska erbjudas kontrakt säsongen ut.
Känns väl inte som Felix är speciellt dyr heller? Jag tycker definitivt man ska ge honom säsongen ut.
Japp.
Just därför kommer han inte få det.
Har man råd att ställa Lassi i kassen om Dikken inte hittar formen, blir skadad, sjuk eller nåt?
Nej.
Spindeln för Felix är med största sannolikhet lite missvisande givet det lilla mängden data som finns för i år.
Men jag vet ju vem jag hade ställt i kassen.
Felix kom hit utan att ha spelat särskilt många matcher tidigare denna säsongen. Tror även att han blev signad rätt sent av Kärpät, så det blev nog inte särskilt mycket lagträning heller. Nu när Felix har kommit in i det har han senaste två matcherna presterat en svs% på 92,73. Tycker också att många av målen han har släppt in har varit försvarets fel (Luleåmatchen), och att många andra mål har sett ut som “rutinfel”, alltså att han inte är matchvan.
Japp.
Klart han ska vara kvar, kanske nån slags try-out över sommaren/nästa säsong med om han vill.
Ser inte alls illa ut.
Som sagt, betydligt mer stabil än vad Lassi har varit.
Tycker det är en no-brainer.
Var bara tvungen kika lite på Felix stats efter 5 matcher.
5 matcher där iallafall jag tycker det gått bättre och bättre.
Målvakter i SHL rankade efter Goal Saves Above Expected / 30 shots.
(samma ranking för Delta Saves)
Dikken 6:a Felix 9:a Gliffen 25:a Lassi 30 (av 34)
Lassi är klart bättre i antalet spelade matcher.
Man får väl för första gången någonsin typ hoppas att Leise är med och pillar, hos Sandström. Statsen gillar han ju, Leise, men man kanske inte får ha för bra stats?
Vill absolut inte vara pessimist.
Ja, Felix har gjort ett mycket bättre intryck än vår tilltänkta etta.
Måste dock säga att jag tycker han haft en del flyt (framförallt mot Timrå) och är rädd att siffrorna kommer att dala rejält.
MEN, oavsett ser jag hellre honom i kassen än Lassi.
Något annat positivt med den här turen du beskriver kan vara att det helt enkelt är tur, eftersom Felix troligtvis inte är lika sönderläst som Lassi kan han ha en fördel av att skytten inte vet exakt var den ska skjuta och därmed skjuter där Sandström är stark, eller skjuter men inte särskilt bra då han måste tänka mer. Hos Lassi handlar det bara om att få upp pucken en meter upp i luften.