Tråden om #73 Sebastian Wännström

Jag hade gärna sett Wännström ta ett ännu större ansvar och ta chansen ännu mer nu när han får spela i toppkedja. Han är värvad som poängörare och målskytt. Ser gärna att han kliver fram och visar vägen i de täta matcherna som det allt som oftast blir mot alla lag nuförtiden.

Wännström spelade näst minst av forwards igår (då räknar jag inte Figren som klev av skadad). Wänna noterades för 9.40 min.

Vad är det som händer?

Först bortprioriterad av Lindbom och nu Lillis.

Killen är ju en av de med mest potential i truppen. Är det usel träningsmoral, dålig karaktär? Eller är det bara så enkelt att inte heller Lillis gillar spelande spelare?

Så kan det ju vara. Men det kan också vara så att Wännström är överskattad bland fansen. Att han helt enkelt inte är bättre, inte är den spelaren som är tungan på vågen till HVs fördel i täta och jämna matcher och därigenom inte ses som spelaren som allt ska byggas kring. Men jag vet inte.

Sett till efter tränarbytet är Wännström trea i interna poängligan. Han har dessutom bäst plus/minus.

Hade vi haft ett stjärnfyllt lag hade jag kanske köpt att man haft honom i en tredjekedja. Men nu i det här breda, jämngråa laget är det klart som korvspad att han ska lira i en förstakedja.

Gillade det jag såg av Wänna, Ljungh och Önerud idag. De tre hetaste spelarna sedan Lindbom försvann. Tycker de även åstadkom en hel del bra tillsammans ikväll.

Håller med den kedjan såg het ut. Dessutom tycker jag Thuresson gjorde en av sina bästa matcher ikväll. Han mådde bra av att ha tedenby jämte sig tror jag.

Det känns som Lillis har en tydlig bild om hur han vill formera laget. Två första kedjorna ska vara offensiva. Där han kör paren Ljungh-Teden och Önerud-Andersson. Sen har Figge kuggat i bra som tredje länk med Önerud och Andersson. Detta har skapat en direkt konkurrenssituation mellan Thuresson och Wänna.
Wänna är sedan för dåligt defensivt för att spela i 3e/4e. Det är förmodligen därför han får vara 13:e forward just nu. Jag har även svårt att se att man vill göra sig av med Wänna. Då det ger en bra bredd till Topp-6. Han har därför hamnat i en taskig situation, där Thuresson är hetare för tillfället och Figge linan funkar enormt bra. Dock kommer han att vara ovärderlig ifall skador på Topp-6 forwards uppstår.

expressen.se/kvallsposten/s … ill-gavle/

Kan det vara så att man släpper Wänna redan denna säsongen ifall man hittar nåt på marknaden?
Jag menar han lär inte trivas med situationen och kan säkert tänka mig att om alla parter vill att han blir Brynäs spelare redan innan den 15: e februari. Förutsatt att hv hittar nån som kan ersätta honom.
Brynäs skulle nog inte tacka nej. Frågan är hur hv resonerar.

Brynäs var ju intresserade av Strömvall, kan det vara så att HV plockar Malte och att Brynäs tar Wännström istället?

Jag tror att det kan vara en möjlig lösning, men att det som du skriver bygger på att man tar in någon annan. Jag tror inte man släpper Wännström innan man har en ersättare, med tanke på hur känslig för skador forwardssidan är.

Hur som så ser jag det som väldigt logiskt att HV och Wännström går skilda vägar senast efter denna säsong. Wännström lyfter ju aldrig, precis som det står i ovan länkad artikel.

Att HV inte vill satsa på Honom :astonished:
aftonbladet.se/sportbladet/ … pelshjalte

Inte helt ologiskt. Han är säkert väldigt dyr, då han kom från en kanonsäsong i Rögle när han värvades. Sedan har han spenderat större delen av säsongen utanför truppen. Han har väll egentligen varit sådär efter han åkte på huvudtacklingen mot LHC. Ingen av tränarna har velat ha honom. Då är det väll bättre att lägga den förmodade höga lönen på en annan topp 6 forward. Om Mora åker ut skulle jag hellre se Spencer Abbott i HV. skulle förmodligen kosta något liknande.

Jag har väl inte allt på fötterna när det gäller Sebastian, hoppas Johan x2 inte avfärdat honom helt.

Men om man skulle kunna se antal poäng gjorde/ spelad minut så misstänker jag han är riktigt bra, +9 med 11 min/match är bra.

Hade hv spelat med Sebbe lite mer än tex Bengtsson-1, Sund-5 som ligger på ca14 min/match så hade vi nog haft ngn mer pinne.

Hv vinner inte sina matcher genom defensivt spel utan genom en “offesiv gurkburk”.

Eres,

Plus/minus är ett ganska dåligt mått. Sundh och Bengtsson får nästan alltid starta i defensiv zon. Du vill liksom inte ha typ Wänna, Ytterell och Nisse Andersson inne på defensiv tek.

Dock borde man spelat Wänna mer, finns en förbannat stor potential där. Som man såg innan Gordon försökte mörda honom i Linköping. Jag tycker man borde kört Wänna i PP och vid offensiva tekningar. Sen kanske plocka bort honom från 5-5 vid ledning.

Nja rent krasst vill jag ha inne spelare som inte släpper in mål, alltså mer pluss än minus.
Att vissa spelare har fått en viss stämpel att de är defensivt bra bevisas ju i +- stat.

wänna var tex inne på ett antal defensiva tek igår och han skötte sig bra

Fick ta på sig offerkoftan i HV71 och lämnar!
En av få som har näsa för mål men som oftast fick nöta bänk!
Tack för din tid i HV71 Wännström! Du är värd mer än träsmak därbak!
Lycka till i din framtida klubb!

Det luktar blöt hund om det som Wännström utsatts/utsatte sig för.

Jag har ingen som helst insikt i fallet, men det är uppenbart att något gått väldigt fel under hans tid i HV. Vad det är vore enormt intressant att veta.

Wänna nu klar för Leksand. Tror det kan bli riktigt bra - all lycka!

Var inte han klar för ett finskt lag!!?

Jo Nisse påstod ju det men vart tydligen fel.