Tråden om #88 Pierre Engvall

Engvall påminner en hel del om Laine i sin rivighet kombinerat med skills och inte minst när det gäller de böjda benen och den låga positionen. 1+1 i första matchen ska man nog inte dra för stora växlar på, men han tycks inte ha några problem att kämpa och gnugga på SHL-nivå.

Ja faktiskt viss likhet. I Mrmadhawks intervju med Hult i Sportchefsresan så sa han att det är en spelare han tror på om en säsong. Alltså att han kommer vara riktigt bra nästa säsong och att man ska låta honom utvecklas nu i år. Låter som ett ganska smart och bra tänk, kul med 2 poäng i premiären, men vi bör nog låta honom växa in i rollen i sin takt och inte bli besvikna om han inte toklevererar i år.

0+2 i dag igen. Det händer saker med Envall på isen!

Makalöst loj. Värvades för sin speed tar sig knappt mellan zonerna under ett byte.

Saknar uppenbarligen förmågan som krävs. Känns som att man värvade honom med förhoppningen om att han skulle hålla för SHL, men att det hittills inte alls blivit som man hoppats. Frågan är hur länge man ska behöva vänta.

Befarad axelskada på Engvall som är på sjukhus

Nyckelbensbrott…förmodligen borta året ut :frowning:
jnytt.se/article/hv-stjarna … l-sjukhus/

Jag tror jag talar för alla när jag säger: FAAAAN!

Det märkliga med HV är att ibland tar vi hit spelare efter att de har gjort det bra där de har varit innan, sedan spelar HV dem helt annorlunda. Pierre gjorde det otroligt bra både i Frölunda och i Mora. I play off mot Leksand var Pierre kraftg delaktigt i Moras avancemang. I HV har han använts helt tvärt om gentemot Mora och knappt fått någon speltid innan skadan. Varför tog HV hit honom om man vill göra om honom till något som han inte är?

Jag tycker Pierre gjorde det helt ok innan skadan. HV har ju en helt annan bredd än Mora. Det är svårt för en spelare från HA att ta en plats högt upp i hierarkin med spel i PP etc. i ett topplag.

Dock så brukar HV ha en ganska liten istidsspridning mellan de som spelar mest och minst. Så i HV brukar alla få en ärlig chans. Jag tycker även Lindbom brukar vara rättvis med istiden, du får spela mer om du förtjänar det. Han är ung och utvecklas fortfarande så jag är säker på att han kommer spela PP och ha en större roll nästa säsong om han håller sig frisk.

Har för mig att jag läst att han egentligen är tänkt till nästkommande säsong. Att årets säsong skulle bli en inspelningsperiod för att vänja sig vid tempot.

Äntligen comeback…!!

Vilken comeback av Engvall! Var grymt bra och visar att han kommer vara nyttig för Hv!

Wow säger jag bara. Vilken comeback. OJOJOJ va vi kommer ha nytta av denna kille.

Här snackar vi succé. 18poäng på 29 matcher. Dock är väll poängen kanske en aning klustrade. Men väldigt väldigt bra denna säsong.

Här har vi en bärande spelare nästa säsong. Tror han kommer få NHL kontrakt men bli utlånad, då han redan var och testade AHL i slutet av förra säsongen.

Lycka till Engvall synd det bara blev 1 säsong i klubben

jp.se/article/engvall-stall … -kontrakt/

“– Som det ser ut nu spelar jag i HV71 nästa år också…” säger Pierre i slutet av intervjun, så verkar väl inte som om något är spikat ännu.

Frågan är om Engvall är förlorad? Eller utlånad till HV nästa säs? Målskytt direkt i sin ahl debut med Marlies

Beror på hur petig man skall vara, han spelade 1 slutspelsmatch förra säsongen om jag minns rätt.

Det känns som att det är 50/50 gällande om vi får se Pierre i HV-tröjan nästa säsong eller om han stannar i Nordamerika.
Jag tror det nästan uteslutande beror på hur han presterar de kommande veckorna. Det känns som att Pierre är ganska sugen på att ta klivet över den stora pölen och göra ett försök att ta en plats redan nästa säsong. Så just hos Pierre så tror jag det är ett ganska självklart val. Däremot så är jag inte helt säker på att Toronto tycker likadant. Mycket beror såklart på hur Pierre presterar nu när han är över och spelar men jag tror att de gärna skulle vilja se att han får en seniorsäsong till i Sverige innehållandes rikligt med speltid och förtroende ifrån tränarna. Pierre var ju borta stora delar av den gångna säsongen och jag kan tänka mig att Toronto känner att en full säsong i Sverige skulle göra mer nytta för Pierre än en säsong i AHL. Det är dock bara en magkänsla jag har. Sen är det klart att skulle Pierre gå in och dominera i Marlies redan denna säsongen (han har ju gjort det bra hittills) så tror jag vi tyvärr får ta farväl av Pierre i förtid.
Jag krossar dock alla tår och fingrar gällande att vi får se den ståtlige smålänningen i HV-tröjan även nästa säsong. Han har utvecklats från att i början av säsongen vara extra forward till att bli en av HV71’s ledande spelare. Väldigt imponerande med tanke på skadan han drog på sig mitt i säsongen. Att han sedan blivit något av personlig favorit gör ju inte saken sämre :wink: