Så var vi rankade i CHL med som 2:a.
hockeysverige.se/2017/05/02/ … r-nya-chl/
Kænner mig førsiktigt optimistisk till den nya form turneringen tar till næsta sæsong.
Så var vi rankade i CHL med som 2:a.
hockeysverige.se/2017/05/02/ … r-nya-chl/
Kænner mig førsiktigt optimistisk till den nya form turneringen tar till næsta sæsong.
HV hamnade alltså i seedningsgrupp 1, tillsammans med Frölunda, Växjö och mästarna i de andra större ligorna (Tappara, Bern, Brno, München och Vienna).
I gruppspelet kommer HV få möta ett lag vardera från de övriga seedningsgrupperna:
Seedningsgrupp 2
TPS Åbo, Finland
KalPa, Finland
ZSC Lions, Schweiz
Zug, Schweiz
Liberec, Tjeckien
Adler Mannheim, Tyskland
Red Bull Salzburg, Österrike
(Brynäs)
Seedningsgrupp 3
JYP, Finland
HIFK, Finland
Davos, Schweiz
Třinec, Tjeckien
Mountfield, Tjeckien
Grizzlys Wolfsburg, Tyskland
KAC, Österrike
(Malmö)
Seedningsgrupp 4
Stavanger Oilers, Norge
Esbjerg, Danmark
Nottingham Panthers, UK
Cardiff Devils, UK
Rapaces de Gap, Frankrike
Banská Bystrica, Slovakien
Cracovia, Polen
Grodno, Vitryssland
Högst ett lag från varje land i gruppen.
Vill man ha korta resor till bortamatcherna får man hoppas på TPS, Wolfsburg och Esbjerg.
Och önskar man mer “turistiska” resmål kanske Salzburg, Helsingfors och Kraków kan ses som en bra lottning.
Själv såg jag bara slutspelsmatcherna förra året, och Prag var en klart roligare stad att besöka än Raumo.
Då fick vi Esbjerg Energy från danska västkusten, Adler Mannheim från Tyskland och Oceláři Třinec från östra hörnet av Tjeckien.
Mannheim brukar ha gott om publik på CHL-matcher. Och det går ju direktflyg från Axamo till Frankfurt, som ligger sju mil från Mannheim. Det kanske blir en resa dit till hösten.
Såg faktiskt Mannheim spela mot Wesslaus Köln i oktober förra året. Det verkar vara lite av ett hummörlag för de fick helt ärligt dyngpisk av Köln i den matchen men kollar man in mannheims laguppställning så finns det en hel del kompetens där.
MV
Dennis Endrass: lär väl vara valet mellan stolparna och han har spelat flera stabila säsonger i DEL och har även allt som oftast varit parkerad i det tyska landslaget. Helt klart en kompetent målvakt.
Backar
Carlo Colaiacovo: har en hel del rutin med 470 NHL matcher i bagaget och som producerade bra sin första säsong i DEL. 24 poäng på 27 matcher är ganska bra.
Sinan Akdag: En spelare som jag tror 97% av det här forumet inte har en susning om vem det är men han har snittat 0,5 poäng per match de tre senaste säsongerna i DEL och även varit ganska parkerad i det tyska landslaget under en längre tid. Tyckte han verkade vara en ganska smart spelare som kunde hitta enkla lösningar och sånt. Riktigt bra +/-.
Dennis Reul: En gigantisk jättebäbis på 110 kg enligt EP. Denna killen tyckte jag stack ut lite granna. Han var en ganska långsam spelare men väldigt duktig på att utnyttja sin storlek. Många av kölns spelare försökte trycka till han men ingen var ens nära. Extremt duktig defensivt och spelar helatiden efter sin förmåga, tar kloka beslut och använder sin storlek på ett bra sätt. Hans +/- siffror på EP vittnar ju om att han är en riktigt kompetent defensiv back. I hela sin karriär har han bara varit minus två säsonger.
Nicolai Goc: Tyckte inte denna spelaren gjorde något särskilt intryck men han har spelat väldigt ofta för tyska landslaget och det är inte kattskit även att de i 9 fall av 10 får pisk av tre kronor.
FWD:
Marcel Goc: Sågs som en supertalang men har aldrig riktigt producerat i NHL och gör det inte heller i DEL (nåja 28 pinnar på 38 matcher är väl ok). Men han har över 600 NHL matcher i bagaget och det gör han till en väldigt rutinerad spelare.
Chad Kolarik: Denna muppen behöver inte presenteras alls, gjorde en j*la massa mål för LHC för några år sedan och känns alltid farlig.
Devin Setoguchi: Snittat 0,5 poäng per match i NHL vilket är riktigt bra, har dock haft stora problem i det privata livet så det är väldigt svårt att veta hur saker och ting ligger till. En vältränad Setoguchi som har lagt sina problem bakom sig kommer helt klart tvinga våra backar att jobba för lönen.
Det finns helt klart fler man skulle kunna ta upp men jag nöjer mig. En annan sak som jag tycker verkar vara en styrka hos den här klubben är att de verkar ha kunnat behålla många nyckelspelare under en väldigt lång tid så de känner varandra bra och är troligtvis väldigt samspelta. Jag tror matcherna mot Mannheim kan bli riktigt bra och det är lätt värt den hunka som entren lär kosta under CHL för att se det här laget så jag kan varmt rekommendera även den som är mest anti-CHL att köpa en biljett till denna för du kommer bjudas på riktigt bra hockey.
CHL höjer prispotten kommande säsonger och tar därmed ett järngrepp om de europeiska klubbarna.
Så mycket ökar prispengarna
2018: 15 miljoner totalt, 3 miljoner till vinnaren
2019: 17 miljoner totalt, 3,5 miljoner till vinnaren
2022: 33 miljoner totalt, 7 miljoner kronor till vinnaren
Edit: ska också nämnas att CHL skrivit kontrakt med de europeiska ligorna ytterligare sex år.
Ja de arbetar för att få ligan seriös. Kul! Nu gäller det att klubbarna satsar hårt på att få dit publik.
Högre prispengar, hmm. Desperation? Mycket skeptisk och framförallt till hela konceptet.
Publiktillströmningen till inhemska CHL matcher ljuger inte och detta vet SHL klubbarna, framförallt Hv71.
Kommer detta locka fler publik? Kommer sponsorerna slås om finaste A-logen(bastu, repris från Solsidan och
Magda-Annanas nya sy-knepp)? Kommer övriga? Kommer eliten från HV-fans?
Många frågor som söker svar.
HV presentationsfilm för CHL. Mycket bilder på publik.
Meet the Teams: HV71 Jönköping
Tycker tyvärr Frölundas ser mer spännande ut än våran https://www.youtube.com/watch?v=LR9uXsT0nnI
Vem tar fram presentationsfilmerna? HV eller CHL?
Haha det var ju enbart bilder på publik
Eftersom de är så olika, skulle jag gissa att klubbarna skapar filmerna.
Mannheim försöker med humor:
Meet the Teams: Adler Mannheim
Tappare körde något komiskt också
Vi ska ta vara på CHL. Mycket viktig turnering.
[u]Publik i snitt 2016/2017
[/u]Tjeckien 3593
Österrike 2929
Tyskland 3674
De svenska lagen:
Luleå 2746
Färjestad 2572
Frölunda 2561
Djurgården 1964
Skellefteå 1954
Växjö 1862
Linköping 1690
HV71 1626
Källa: Sportbladet
Lägg ner.
Jag vill aldrig mer se HV i CHL. Detta med den milda domen mot Larkin var bara droppen. Lägg ner skiten. HV har aldrig brytt sig om den turneringen ändå. Lägg ner.
Precis, nu är man ju glad att HV åkte ut så tidigt. Tror heller aldrig klubbarna kommer ta turneringen på allvar om inte de bästa lagen är med - KHL.
CHL vill på något mystiskt sätt efterhärma Champions League i fotbollen, överdömt att misslyckas.
Högre prispengar är ointressant. Jag vill se KHL lagen och först då blir det mer intressant.
Ha givetvis på kanalen när HV lirar som bakgrundsmusik, uppvärmd till en riktig och viktig match.
Med HVs usla säsong bakom oss, så har jag hittat ett guldkorn. Vi slipper CHL nästa säsong ![]()
Ja nu kanske vi slipper försäsongs skador, men är ju lite ironisk med tanke på att HV var med och startade upp CHL med att finansiera turneringen med några miljoner och nu inte ens är med.
Finns ju klubbar som är wildcard Sk och alltid med oavsett utgång.