Tråden om: Domarna!

Nu är det så att jag är en gammal gubbe på 45 år och mitt nick har väl hängt med från 96-97, då han, Nazzy och Morrison härjade som bäst i mitt hjärtas lag i NHL - Canucks, dvs några år före det ödesdigra överfallet 2004.

(Lite off-topic, min far var född i Vancouver, BC och staden är bland det vackraste och trevligaste städer jag besökt).

Om någon nu vill betrakta mig som troll, så kan jag inte göra något åt detta. Mitt uppsåt är dock ärligt. Ett “bevis” på detta är att jag klart deklarerade min bakgrund i första inlägget.

Jag är inte sämre än att jag kanske hade fel om dig, men att diskutera domare och
rättvisa med ett sådant användarnamn fick mig att bli misstänksam i och med att
du var saik fan. :wink: Och det va fan va gammal du va :astonished: 45år och nästan pensionär :smiley:

Hehe. Nu är det väl i och för sig så att Todd Bertuzzi fick ett rejält straff i form av ett år. Kanske det var för milt - han avslutade ju en annan spelares karriär. Förutom sin långa avstängning så förlorade han också ett civilmål och fick betala ett skadestånd på ca 150’-200’ $.

En annan lärdom som man kan dra från Bertuzzi-fallet är riskerna med fulspel i ett förtaläge. Moore hade gett stjärnan Nazzy en riktig fulsmäll som Bertuzzi skulle återgälda. Det hela gick överstyr, big time!

Jag är rädd att notorisk återfallsförbrytare som Per Ledin lever farligt då det mycket väl kan hända att någon adrenalinstinn spelare gör något verkligen fel i syfte att hämnas.

Den tackling som Moore hade delat ut i tidigare match på Näslund blev rätt mycket till att Moore ej hann sakta ner farten och tappa typ sin balans när han närmar sig sargen och tyvärr står spelare där och just denna gång Näslund som då va lagkapten för Vancouver och rätt tveksam till att Todd hade handlat på samma sätt ifall de vart sämre spelare då han ville markera att man ej rör hans lagkapten typ.

youtube.com/watch?v=9Yvt0B4RXWc

Ska vi då beskåda Wayne Gretkys gamla polis Marty McSorley som med flit högg klubban i huvudet på Donald Brashear. Fruktansvärda hjärnsläpp som sker och i ett sådant fall så tas ju ett sånt här fall till civil domtol och det är helt rätt.
Det som är lite töntigt här i Sverige är avstängningsprocedurerna.
Dels fansens låga nivå som inte förstår att man måste bli avstängd.
Dels spelarnas arrogans att man faktiskt blir allt som oftast avstängd för kort tid.

Böter!! Löjligt. Ja i alla fall de töntbelopp som vi har. Herregud du får värre straff i form av dagsböter än att du tar sönder en spelare.
Det ska finnas en tydlig skriven regel att man kan stänga av en spelare precis hur länge som helst och avstängningarna ska kunna ligga till last flera år framåt i tiden. Skrota böter eller höj dom rejält. Dra in lönen under tiden. Ska man fortsätta att tjäna pengar när man bettet sig som en gris?
Nej det tycker inte jag.

Kuben. :imp:

De tappade ju matchen innan den började.

Och då blir det lätt så.

aftonbladet.se/sportbladet/h … 6144783.ab

Hahahaha bästa jag sett på länge!

youtube.com/watch?v=eNh0G31_Bsw

Där är det på tuben om ni inte vill stötta ab.

Hahaha! Så JÄVLA skön! :laughing: :laughing: :laughing:

Detta var väl äntligen på tiden.

hockeyligan.se/artikel/33067/

En bra början och sen kan dom ju informera om allt annat också. :exclamation:

Ett steg i rätt riktning, det nya problemet som uppstår är att folk kan börja ifrågasätta domarens förklaring

Förstår inte varför det ska ta så långt tid för att få de som funkar i NHL till svensk hockey, här är ju ytterliggare ett exempel där domarna gjort så här länge i NHL men som man nu först fattar i Sverige.
Se till nu att fixa så publik och tv-tittare får ta del av alla kamera vinklarna som faktiskt finns att tillgå när man avgör om det är mål eller inte så slipper vi få massa skit rubriker i kvällstidningarna.

Ja, det är en sak jag ALDRIG förstått. Varför får vi inte se alla kameravinklar vid målsituationer (och ev. andra situationer med för den delen). Vad har man att vinna på det från hockeyligan? Jag fattar inte. Åtminstone visa dom vinklarna för tv-publiken om det är så att man är rädd för att domarna ska tjuvkika på jumbotronen eller liknande.

Vad menar du med allt annat? Gillade inte 95:an :wink:
Tycker att med denna förändring är vi på rätt väg.

Ger fan snart upp hockey. Hur kan idioterna med randiga tröjor få göra plattmatch efter plattmatch.

Sen är det inte därför vi förlorar såklart, men att det inte är samma regelböcker för båda lagen är horribelt.

youtube.com/watch?v=XyK7x36s … ata_player

Kuben i HVs omklädningsrum!

// JV

aftonbladet.se/sportbladet/h … 6370168.ab

bra eller dåligt?

Tycker jag är ett bra initiativ för att bibehålla kontinuiteten.
Är själv en gammal domare (plast hockey) där jag dömde på en hyfsad nivå i ca 10 år och
känner igen problemet.
Att få en ny partner var varannan match är enligt mig en dålig lösning.
Tilltron att får döma med ens domarpartner gör att man presterar betydligt bättre.

Själv tycker jag att det är ett ordentligt steg i rätt riktning och borde egentligen ha införts för 2-3 säsonger sedan