Tråden om #6 Filip Westerlund

Donald Sandström JP
Ny back klar för HV71: ”Jag har på nära håll sett vilka steg han tagit”

HV71 förstärker backsidan med 23-årige Filip Westerlund som närmast kommer från spel i Timrå IK.
- En modern back med bra puckkontroll, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Filip Westerlund har tre säsonger bakom sig i Timrå IK och har innan det spelat i Frölunda både som junior och senior. Nu väntar ett nytt äventyr när HV71 blir ny klubbadress.
– Det ska bli otroligt kul att komma till Jönköping och lära känna killarna i laget och staden. Jag vill ta nästa steg i min karriär och HV71 känns som den rätta organisationen att göra det. Jag hoppas kunna bidra ett tryggt spel bakåt och samtidigt vara vass framåt i det offensiva spelet. Jag kommer ner med mentaliteten att bli bättre och gör allt för att vinna, säger Filip Westerlund i ett pressmeddelande.

Förutom spel i Timrå och Frölunda har Filip meriter från landslagsspel både med Småkronorna och Juniorkronorna har spelat två VM-turneringar med juniorlagen.
– I Filip får vi en modern och följsam back med bra puckkontroll. Jag har följt Filip på nära håll under flera säsonger och sett vilka steg han tagit i utvecklingen. En spelare som varje dag kommer till ishallen med ambitionen att både göra sig själv och laget bättre, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Kontraktet med Filip Westerlund gäller i två år.

Fakta:
Filip Westerlund
Född: 990417, Härnösand.
Moderklubb: Härnösand AIK.
Position: Back.
Skjuter: Höger.
Längd/vikt: 182 cm/84 kg.
Tidigare klubbar: Härnösand AIK, Frölunda HC, IF Björklöven, Timrå IK.

Riktigt bra match av denna kille idag.

En modern och följsam back med bra puckkontroll borde ju plats i detta lag?

Nåväl… artikel i JP i dagarna Westerlund längtar efter att spela match med HV71 igen: ”Tar en stor del av det mentala” – Jönköpings-Posten om honom där man bland annat skrev:

” – Nej, så är det. Jag vet inte vad jag kan säga om det. Jag tränar på och har lite kommunikation och sedan kör jag extra och tävlar och krigar för att komma tillbaka, säger Westerlund.

Senast den 23-årige backen fick istid i en match var borta mot Frölunda den 3 november då han spelade 8.23. Sedan dess har HV spelat 14 matcher och Westerlund har oftast inte ens varit ombytt och med i truppen.

Hur känner du kring situationen, är du taggad att visa vad du kan eller irriterad och besviken?

– Det är lite allt möjligt faktiskt, så är det. Man kan ju inte ljuga om det men det är någonting som jag ser som bränsle. Jag vill verkligen tillbaka och visa alla att jag vill spela.”

I övrigt trivs han i Jkpg och HV men mår inte bra av att inte spela förstås.

Undrar vad som tvärt gjorde att han hamnade i frysbox. Jag menar även om man inte spelat bra nog kan man få ny chans som det ser ut nu. Eller är han med på ordinarie träningarna? Hur ser han ut i prestation?

Såg att han fick speltid i går. Hur var han?

Helt okej, tycker inte han gjorde bort sig på det stora hela

Ok, lär väl dock vara kört för honom när de tre saknade åter är tillbaka.

Han spelade 4,19 igår och var inne på Brynäs mål.
Hann inte göra något större intryck på den korta tiden.
Sköt något skott och visade lite bra tendenser på den tiden han fick.

Finns det någon mindre rörig sida än SHL.se där man kan kolla speltiden för varje spelare?

SHLs sida är inte rörig. Inte om man vet hur man gör. Om jag tar på mig skollärarkostymen ett tag, så blir det så här: (håll telefon el surfplatta liggande)

Vill du se grundläggande statistik från t ex senaste matchen. Nästan längst upp på sidan, finns ett band med dagens matcher. Klicka på HV71-Brynäs. Sedan, “efter match”, sedan “statistik”, sedan på HV71 på raden under och där har du matchens statistik.

Vill du se hela säsongen, klicka på “statistik”, sedan på “spelare”, sedan på “Fler” längst till höger, klicka sedan på Lag “ALLA”, scrolla fram och klicka på HV71 och där har du det. Vill du sedan sortera på t ex istid, klicka längst upp på kolumnen TOI/GP, vill du sortera på +/-, så klickar du så klart på +/- längst upp. O s v. Själv tycker jag SHLs sida är jättebra. Hoppas “lektionen” ger någon något.

4 gillningar

Det här blir väl en bra lösning för bägge parter.

1 gillning

Innebär troligen att man inte tänker ändra mer i ledarstaben. Ganska säker på att med andra coacher att både Westerlund och Bengtsson varit kvar i truppen.

Detta tror jag betyder att någon mer förändring inte är på gång i tränarstaben.

Väntat, frågan är bara vilken klubb.

2 gillningar

Tog ett tag att lösa verkar det som.