Jag ser inget fel i att hylla och respektera en person men samtidigt se de yrkesmässiga bristerna.
För det är inte hur AB är som människa i en intervju, där han hyllar en ikon som alla vet är HV rakt in i hjärtat, som får HV att vinna hockeymatcher.
Vilket jag någonstans tycker är en himla tur då det blivit för stort fokus på hur människor är i olika sammanhang. En tränare ska träna och vinna matcher, sedan hur de uttrycker sig i media är nästintill oviktigt.
Jag gillar profiler som är sig själva, tror också att det är just de som lyckas bäst till sist!
Håller med i mångt och mycket. Vill tillägga att när AB intervjuas eller på något sätt ställer upp i media, bärandes HV-kläder, är det viktigt att tänka på att AB där och då representerar HV71 i egenskap av HC. Sedan är det fint med det personliga också, men gäller att kunna hålla isär äpplen och päron - något lortarna som hotar inte kan och där riskerar sådana här uttalanden att sudda ut gränserna mellan privat och yrkesroll än mer. För oss normalt funtade funkar det och får hjärtat att slå ett extravarv, men för den hatande skaran riskerar detta att elda på än mer och kan göra mer skada än nytta.
Man skall skilja på person och prestation på alla håll och kanter. Man kan inte, texvis, påkalla en massa personliga saker och identifiera sin person med sin roll och sen gnälla om att det blir personangrepp för att man själv kopplat de två.
Säger inte att Anton gör detta, men risken blir att man hamnar där om man kliver in och börjar “veva” känslomässigt.
Anton har vid två tillfällen den här säsongen slirat in på det privata. I en intervju med TV4 i höstas snackade han om sin dotter, apropå allt hat han får.
Igår namedroppar han alla namn i Stilles familj.
Rätt ovanligt skulle jag säga för att vara en idrottsprofil. Idrottare brukar ju i regel vara rätt ointresserade av att snacka om privata saker.
Jag personligen tycker det blir lite kladdigt. I synnerhet i ett läge där HV menar att folk går över gränsen och blandar in privatlivet.
Sen kan det finnas en poäng i att lyfta att det faktiskt handlar om människor. Men jag tycker det blir lite kontraproduktivt eftersom gränserna suddas ut.
Jag reagerade också på det, att namnge personer utanför sammanhanget på det viset. Man kan prata om personer utan att namnge dem, men antingen var det medvetet att få det “nära” och kladdigt eller så var det bara ett resultat av känslorna.
Om man inte kan hålla känslorna i styr borde man inte ha en sådan roll.
Det är en jävla skillnad på känslorna som man skapar i sin idrottsutövning och att blanda in privatliv och privata relationer.
Relationen till Stillman är ju av båda sorter så där kan man naturligtvis tycka saker om att han inte längre finns att tillgå på jobbet, som arbetskamrat. Men stanna där.
Sen vill jag inte tro att detta är syniskt på något sätt. Anton verkar vara en extrem känslomäniska, vilket har skapat en del problem som jag ser det. Det är en av anledningarna till att jag inte vill ha honom som coach. Det skapar gaphalsproblemet.
Andra verkar svälja detta som om det vore det finaste av viner, en person som hyllar Stillman med tårar i TV. Jag är inte sådan som person, så jag finner inte det lika sympatiskt.
Köper mycket som skrivs, att hålla isär privatlivet med det idrottsliga är en av av dem. Sen tror jag att det är lätt att leta fel på Blomman, jag kan bara gå till mig själv. Men det finns även saker som jag tycker han gör bra. Han ger massa istid till både Fransson och Malte G, han ger stort förtroende till Rindell som jag tycker är bland de bättre i laget.
Det kan inte vara lätt att vara människan Anton Blomqvist, kan tänka mig att det är jobbigt att bara gå ut och köpa ett par liter mjölk, man syns var man än är. Sen tycker jag att han gav en bra intervju igår, man förstår att han och Stillman är riktigt tighta.
Matchcoachningen har blivit aningen bättre men han envisas fortfarande med att köra för mycket lirare som inte bidrar. Sätter tedenfart i en omgivning som han visat sig inte förtjäna.
Nu satt jag i bilen igår och lyssnade mest på tv4, men rent generellt tycker jag fortsatt han har problem med sammansättningar och timing för kedjor på isen. Dock vet jag ju inte vad han vill uppnå, vad han har för “spelsystem”, så det är lite svårt att se om det finns någon logik bakom.
Sedan som jag skrivit på andra ställen: Anton är extremt utlämnad just nu. Alla chefer ovanför honom är sjukskrivna eller har sagt upp sig. Kvar står han med allt fokus på sig. Dock har ju även detta påpekats tidigare av oss här: föreningens extrema fokus på anton i alla lägen. Att anton frontar allt, antons vilja är lag-attityd, allt anton gör är svinbra, anton är vår man, anton skall inte ifrågasättas.
Då blir det ju knepigt till slut, när man sätter honom på en sådan pedistal.
Jag tycker inte problemet var Blomqvist igår. Han svarade bra. Men programledarna i studion skulle stoppat vid första frågan när det märkte att det påverkade honom. Det är ju det som gräver vidare och kräver mer svar. Så mer oproffsigt skött av programledarna som inte borde varit så kåta på känsloporr.
Klart de är, media har ett stort jävla ansvar. De fallerar. Fokuserar på det som skapar klick. Skriva “hot och hat” i varenda mening, helt utan kontext eller gräv. Bara upprepa de sakerna om och om igen. Om och om igen. Inget nytt, ingen information, bara rapa “hat och hot” och få alla att ta avstånd från detta (vilket naturligtvis är bra) för att skapa känslostormar.
Tycker jag att vi borde bytt huvudtränare för länge sedan? Ja
Tycker jag också att det är fånigt att klanka ner på honom när han i en uppenbart pressad situation, där man efter all kalibalik slagit tillbaka och fått en efterlängtad vinst visar känslor i en intervju där de som intervjuar driver frågorna åt det hållet? Ja
Kan vi inte vara lite humana mot Anton för en gångs skull? Och återgå till att klaga på det som brister i hans yrkesutövning? Jag vet att intervjun är en del i hans jobb , men ändå. Låt han vara människa en gång
Har inga som helst synpunkter på att Blomman visar känslor. Har all förståelse för det. Reagerade på att han namedroppade hela Fredrik Stillmans familj.
Är det inte det vi är?
Men föreningen har satt honom, alla, i en skitsits. Denna diskuterar vi. Den visar vi förståelse för. Allt är inte antons fel, men allt som anton gör iklädd HV-merch i officiell kapacitet för detta lag, måste väl vara något man kan diskutera inom ramen för hans yrkesroll?
Detta här instämmer jag helt med. Lena säger själv att man ser att han är anmärkningsvärt påverkad för att sedan fylla på men ytterligare frågor som avser Stillman. Hade räckt med första meningen och sagt grattis till segern sen låta han gå.
Självklart kan vi diskutera det, min åsikt är att man kan “Cut him some slack” när det gäller just denna intervjun, i denna situationen.
Thats all from me
Tycker det visar på att det är mer än hockey när man i detta fall namedroppar, tror det tar djupare och även skaffar en större förståelse. Skapar ännu mer känslor och så långt som det gått nu så tror jag detta kan vara rätt.