Det där är dessvärre inget nytt. HV har successivt flyttat ribban genom åren.
När Hult var SC hette det att vi bara var tre poäng från en fjärdeplats, när vi i själva verket spelat bort den där topp 4-placeringen tidigt på säsongen genom att sätta oss i en enorm uppförsbacke. Det var en av 7 missade målsättningar under hans år som SC. För det belönades Hult med tre nya år. Och ja, vi vet ju hur det slutade.
Så historien går igen. Och det kännetecknar väl svaga organisationer. Man slirar på sanningen och målen för att rädda sig själva.
Skillnaden mot i år är att ribban är på rekordlåga nivåer. Nu krävs det ett lyckat kvalspel för att säsongen ska kallas för lyckad. Nu krävs det en tolfteplats för att man bokar in Knektaparken. Typ.
Risken i sådana fall är att man vid en liten, liten, minimal framgång slår sig för bröstet och liksom i Hults fall förlänger med någon man inte alls ska förlänga med. I Blommans fall krävdes det en bra månad…
Således. De som sitter i styrelsen måste naturligtvis bort. Det är de som sätter standarden för vad HV ska vara. Och just nu är standarden som ett allsvenskt lag som bara är glada över att få spela lite SHL-hockey.
Missar vi slutspelet, missar vi vårt lågt satta mål, igen. Då måste något förändras. En handlingsplan bör tas fram. Något måste hända. Nästa år ska inte målet vara top tio utan top sex.
Dock…
Kan vi bibehålla 1,5p per match från årsskiftet och serien ut kan jag oxå tänka mig förnyat förtroende förutsatt att vi har en budget i balans.
Jag vill påstå att ett av våra största problem är att vi inte vet hur man rekryterar rätt person till rätt plats. Det gäller både målvakter, centrar, gamla HV hjältar och enligt mig även coacher.
Därav att jag inte varit helt säker på att det rätta hade varit att sparka Anton direkt efter förra året.
I Oktober tyckte jag man skulle börja med en ”håll käften” värvning på centersidan för att visa att nu menar vi allvar, och då få enklare att locka bättre coach (och ytterligare någonnspelare från högre hylla)
Nu vet jag ärligt talat inte ens vad jag hoppas på.
Här är jag med. Vad hjälper det att sparka folk om vi inte har kompetens att ta in rätt folk som ersättning?
Men jag landar i att man en approach att ta sig ur är att chansa och hoppas nästa blir bättre. Rinse and repeat.
Tills det blir bra.
Tittar vi på alla sportchefer och tränare som verkar i SHL så har väldigt många tagit steget till en position där de lyckats/misslyckats ganske så direkt, utan att arbeta sig upp genom systemet. Det finns en hög andel slump i dessa grejor.
Så, anton som gått vägen från Malmö-junior, AIK-senior, till HV, han borde man ju tycka man kan utvärdera? Men vissa andra har ju tagit genväg men lyckats ändå.
Så är det. Det gäller både spelare och ledare. Exempel på sådana som gått från en säsong till en annan och blivit “superbra” är få. Exempel på de som fortsatt på redan inslagen väg är betydligt fler.
HV har inte tid och råd att hoppas på att Blomman utvecklas till något han sannolikt aldrig kommer att bli
Jag tycker att jag har ett ganska bra tålamod och jag gillar att ge folk en andra chans men det får räcka nu. Byt tränare och ändra i hela organisationen, något är fel.
Känns som var och varannan match blir ett nytt lågvattenmärke för Anton. Men eftersom det inte varit en gigantisk förlust a la Malmö samt att ledningen bestämt sig att det är ”omodernt” att sparka tränare (trots att alla andra fortfarande tar till det verktyget), så tror jag att inget kommer ske. Det var försent att göra något åt det i jul och det är för pinsamt nu
Kan ju köpa att man plockar när vi ligger under med en, kör och gå för poängen. Men sen, att plocka igen när vi ligger bakom Örebro pga målskillnad, det fattar jag inte. Det innebär att dagens omgång enbart slutat i att vi tappat ytterligare mål mot Örebro i tabellen…
Klart att ingenting kommer ske. Jag fattar inte ens att det kan vara en diskussion om det längre. HV har signalerat på ett oöverträffat tydligt sätt hela säsongen och hela förra säsongen att man inte kommer att sparka Anton. Och man har ju inte ens antytt att man ens övervägt det.