Tråden om HC Anton Blomqvist

Tycker det är riskspel nog att inte sparka Blomman. Titta på Rögle och Linköping, där duger det inte att vara nära hockeyallsvenskan.

Nubben sänkte kraven och förväntningarna till lägsta möjliga.

Inte undra på att spelare kan prestera hur uselt som helst utan konsekvenser.

1 gillning

Han är en bidragande orsak. Men hela den perioden skulle jag nog vilja flika in att det KAN beror lite på det som @sArg-gubbe skrev idag i tråden om AB. Och lite på det som Brynäs gjorde men inte HV om man ser till de bådas klubbarnas hantering och agerande i återkomsten.

1 gillning

Jag skiter ju egentligen i förlängningen som sådan, för detta visar ju på att vår nuvarande organisation är identisk med de förra. Således kommer Anton sparkas så fort det går utför och vissel-orkanen tar fart. Same procedure as last year.

SM-guldsbeteende?

4 gillningar

Trodde man skulle höja kraven och förväntningarna? Vad gör man? Jo man fortsätter med sina skygglappar och visa på bristande ödmjukhet. Det är mjukt, det är prestationslöst och ”snälla” värden går före sportsliga attribut. Fullkomligt logiskt att vi är där vi är och inte kunnat göra en Brynäs som nu kan vara tuffa och kaxiga på riktigt.

1 gillning

Det är inte precis som att man får ducka och ta skydd för vassa argument från någondera sida av de grunda skyttegravarna i ställningskriget Anton B. Det är mest magkänslor och diverse pekpinnepekande på under-tvär-och sidoliggande statistik.

Men ett beslut är taget och facit lär vi inte få än på ett tag. Så länge tänker jag ägna mig åt att ha grav ångest och knapra diverse nervlugnande piller. En sak i taget att oroa sig för. Nu försöker vi undvika kval. En sak i taget att oroa sig för. Det räcker gott för mig.

6 gillningar

Det enda vi vet och som är fakta är att resultaten hittills under Anton är skit. Det är ändå helt omöjligt att ducka för. Väl? Det kan vända, men just nu är de skit.

3 gillningar

Nä det går inte ducka för. Även ufall jag med en dåres envishet vill hövda att det inte bara beror på Anton.

Men… Långsiktigt är jag övertygad om att det kommer bli bra. Och jag hade inte räknat med några stordåd denna säsongen. Framförallt när man tittar på laget vi har.

Anton har sina brister. Men jag tror på honom stenhårt. Han är nykomling på denna nivån. Han lär sig varje dag. Han har framtiden för sig.

I Hv. :blue_heart::white_heart::yellow_heart:

3 gillningar

Jag förstår fortfarande inte varför HV vill vara så heta på att förlänga med Blomman så här tidigt. Är det för att Blomman säger rätt saker i media, eller är det för hans spelidé? Spela klart denna säsong, utvärdera den sen kan man ta beslut. Utöver PP så är det ju rätt risiga siffror överlag.

3 gillningar

Vilka målchanser?

1 gillning

Mm. Finns ju samtidigt nån poäng med att nu är det som det är. Sen förstår jag att det finns ett behov att ventilera. En klar majoritet, inklusive jag själv, på forumet köper ju inte HV:s beslut här och nu. De som köper beslutet är en minoritet och är man nöjd, ja då kanske man inte har samma behov av att ventilera.

Men, men. Om några månader kanske vi är galet nöjda med den här säsongen och tycker det var ett extremt bra beslut (själv kommer jag hålla andan en bit in på nästa säsong). Det som stör mig här och nu, fram tills den dag något visar något annat är att det känns som att HV än en gång kastat sig ut i blindo. Men ibland kan ju det också sluta bra. Även om jag inte kan minnas en gång HV gjort något liknande i modern tid där utfallet varit positivt. Å andra sidan, nångång ska väl vara den första.

2 gillningar

Det är inte det jag pratar om, utan snarare något mer långsiktig historik som “sitter i väggarna” och smittar av sig i mentaliteten hos spelarna. Den där känslan som uppstår när ett företag kickar avdelningschef två gånger om året och personalen slutar anstränga sig eftersom man vet att det inte spelar någon roll eftersom chefen ändå är kickad innan man hunnit avrapportera sitt projekt.

Så det handlar inte om de sämsta spelarna eller de som inte fungerar i miljön, för de kommer alltid få sparken, utan det handlar om att få mittenskiktet att känna att ledningen tar situationen på avdelningen seriöst och signalerar vilken väg man ska gå.

Jag tror nu, när jag dessutom funderat lite mer på det, att det kan skicka vissa signaler innan fönstret stänger och nya kontrakt ska skrivas inför 25/26. Nu är det klart för agenter vilken tränare HV har, vilket spelsystem man önskar köra och (därmed) vilka spelartyper man vill ha.

Så jag är nog mer övertygad nu att det var rätt att presentera denna viljeinriktning vid detta tillfälle. Jag tror att det var rätt TILLFÄLLE. Om det är rätt PERSON återstår att se,

1 gillning

Ligger ju i HV71 DNA att förlänga med tränare för att sedan ge sparken. Kostar ju mer då vilket HV71 verkar tycka är smartare.

Nädå! Men någon gång måste man ju bygga något och det håller inte att byta coach till varje säsong. Läs SHL platsen och nästa säsong så får vi verkligen se vad Blomman går för när förhoppningsvis stora delar av Nubben/Lindboms verk är borta!

Det kan ju vara så att det är ett helt nytt kontrakt som ingåtts. Nu är det kanske andra villkor än vad som fanns i första kontraktet. Om det blir HA, så blir kanske lönen lägre än vad som stod i det första kontraktet. Det är saker vi inte vet och som kanske spelar in.

2 gillningar

Tack för förtydligande!

Men på vilket sätt är det mer klart nu än innan förlängningen vem som ska coacha oss nästa säsong? Han hade ju inte 3 månader kvar på sitt kontrakt utan över hela nästa säsong? Och framförallt, vad är det man vill visa och skicka för signaler nu som inte skulle kunna göras än mer tydligt i november där man faktiskt rent teoretiskt skulle kunna ha en prestation att motivera förlängningen på. Nu blir det ju en förlängning baserat på mjuka värden snarare än på prestation. Är det detta som är vår kravbild och vision?

2 gillningar

Innan har många här skrikit över att SC/GM måste få välja tränare, vilket är bra.

Nu har våran GM Björn ihop med vår förra GM Abbot valt att Anton är rätt man att gå med.
Varför? Vet vi inte. Vi alla har våra olika vinklar på de. Statistik säger en hel del och även vårat spel man ser med blotta ögat säger en del. Både bra och dåligt.

Jag tycker man borde avvaktat kanske för att se vart de tar vägen men samtidigt tror jag detta kan ge ett lugn och trygghet till Anton men även till laget på nått sätt.

Jag hoppas och önskar att AB är rätt man för jobbet och att de kommer bli bättre och bättre.

4 gillningar

Försöker finna motiveringar för varför man gör det NU och inte har is i magen och visar lite tålamod på riktigt. Försöker koppla denna förlängning till allt man mantrar om ökad kravställan, sportslig framgång m.m, men går bet. Försöker förstå varför vi är så nöjda med det lilla hela tiden. Försöker få klarhet i varför man inte lever som man (åtminstone utåt) lär.

2 gillningar

Antar att man vill visa med tanke på tabelläget att sparka tränaren som varit resultatet tidigare år inte är ett alternativ utan man vill skicka en signal till spelarna att det bara är att köpa tränarkonstellationen och att det inte hjälper att gnälla (vilket ja inte menar att man gjort varken tidigare eller nu utan mer att det inte ens är ett alternativ utan bara rätta sig i ledet) utan ska det här vändas så är det upp till spelarna själva. Och hade man valt att vänta med att skriva nytt i november nästa år så får man inte den ”effekten”. Man får bort all typ av ”skitsnack” gällande ett eventuellt tränarbyte som ja antar lätt uppstår i mindre grupper i truppen med tanke på historiken med tränarfrågan och med det tabelläget man befinner sig i.

Det är väl enda anledningen ja kan se till varför man väljer att förlänga i detta läget som man befinner sig i. Men som nämnts tidigare så kan detta mycket väl komma att bita Hv hårt i röven om det vill sig illa och man återigen i slutändan tvingas köpa ut en tränare, nu betydligt dyrare än va det var tidigare.

1 gillning

Jag tror inte att vi kommer få något motiv presenterat. Jag tror att HV helt enkelt ser det så att man tror på Anton och hans ledarskap oavsett liga. Man vill skapa lugn och stabilitet, så att man inte hamnar i en ny karusell med att skaffa nya tränare oavsett om vi åker ur eller inte. Man vill kunna bygga en organisation och ett lag som man tror på och som kan leda till en ny stomme. Att hålla på och byta tränare hjälper inte den processen. Vi har ganska många exempel på senaste åren där en trupp byggts med en tränare i åtanke, som sen fått ärvas av enannan tränare som sedan inte fått ut det man velat ha av truppen. Nu är en grundsten satt. Då blir det andra jobbet enklare.

Jag förstår naturligtvis diskussionen om varför och varför nu kopplat till rådande omständigheter och rådande kontrakt. Men jag tror som sagt inte att det kommer något svar på det.

Om HV åker ur så anser iaf jag att det inte går att lasta Anton mer än någon annan. Det är ett lagarbete. Alla måste chippa in. Självklart är laguppställning, val av målvakt, matchcoachning Antons jobb och självklart har det svajat ibland. Men spelarna har ett ansvar. Ett stort ansvar. Det går inte att förklara dålig backchecking, svagt spel med puck, dåligt markeringsarbete, dåliga avslut, långsamt pucktempo, dåligt passningsspel, osv med att det endast är tränarens fel. Det är professionella spelare vi pratar om. De ska ta ett större ansvar än de gör emellanåt.

9 gillningar

Är det inte märkligt att kontraktet gäller även om AB skulle lyckas med bedriften att åka ur SHL med HV71? Nu ska ju det inte kunna hända med det här laget men vad skickar det för signaler?

Vore ju ett makabert superfiasko och att då skriva ett kontrakt som gäller även då måste väl även AB förespråkare tycka är märkligt? Visar ju på noll kravställan. Laget vi har är ju klasser bättre än tidigare säsonger så snacket om kravställan och annat vi slänger oss med blir ju inte direkt trovärdigt.

Ger ju känslsn av att hur dåliga resultat vi än har så är det inte ABs fel utan alla övrigas eller åtminstone vissa utvaldas. Kunna ha ett sådant frikort utan resultatkrav och med dessutom inga tidigare meriter är nog väldigt unikt. Förstår att att AB är väldigt tacksam för detta kontrakt och som en belöning för misslyckandet hittills denna säsongen.

Bedriften att åka ur shl med Hv71?
Snarare en bedrift att klara sig kvar med ett lag som bara spelar hockey när dom själva känner för det… så jo det kan mycket völ hända med detta laget. Snarare mer troligt med just detta laget.

1 gillning