Tråden om HC Anton Blomqvist

Precis som du. Allt dåligt tillskriver du Anton. Ingen annan.

1 gillning

Nu är du ute och seglar igen. Fattar inte att AB ska ha frikort. Vi bryter ju alla kontrakt med spelare bland annat. Varför ska coachen belönas?

Sen vad gäller ett lags prestationer så måste du ju också noterat att det oftast ligger på coachen. Vi höll oss kvar förra säsongen, även säsongen innan. Vi har fyllt på med grymma och bra spelare i truppen, vi har suveräna juniorer. Ändå ingen förbättring i sikte.

Så resultaten för laget ligger mest på coachen. Så har det ju varit allt som oftast och sedan länge om du missat det, coachen ansvarar för spelet och resultaten. Vad är annars coachen ansvarig för om inte lagets prestation? Serveringen, vaktmästeriet och annat ligger inte på coachen men lagets resultat gör det.

Du skyller på spelarna mest och jag på coachsidan. Ser på det olika kan vi konstatera. Jag tycker att ett lags prestation ligger mest på coachen och du på spelarna. Oavsett resultat tycker du att AB är grym, jag tycker resultatet och spelet är viktigt. Vi kommer nog inte längre.

Tycker du att coacher brukar belönas i Hv?
Vilka kontrakt har vi brutit denna säsong?
Ja det har vi, men spelar ju ingen roll när laget bara spelar när dom vill.

Nä det tycker jag verkligen inte det gör.
Spelarna har ett jävla ansvar också. Eller du tycker att dom ska komma undan nör dom kommer ut som mot Timrå tex?

När spelarna uppträder så, ja då spelar det nog ingem roll vad en tränare försöker med.

DOM ÄR PROFFS!! Agera som det!!

Nu seglar jag vidare. :wink:

1 gillning

Om AB som HC säger jag varken bu eller bä så här långt. Förväntade mig kvalplats med lagbygget vi gick in i säsongen med och är där vi också är. Vill se AB coacha ett lag som en kompetent person satt ihop större delen av en säsong först. Önskar att ledningen i HV delat den uppfattningen.

I allmänhet tycker jag att HV borde konkuransutsätta varje position vid kontraktsförlängning. Inte utvärdera individen i sig om den gjort det bra/ ok utan gått in med frågeställningen ”vem är den bästa (i det här fallet) tränaren vi kan få under nästa kontraktsperiod?”

1 gillning

Ja, spelarna har ett ansvar. Ja, vi har sparkat tränare tidigare. Ja, vi behöver trygghet, andrum och kontinuitet.

Men var är den ökade kravbilden? Varför denna skitnödighet? Varför inte visa lite tålamod med det befintliga? Varför inte kräva cashback baserat på prestation? Varför inte ta lärdom av tidigare misstag? Varför nöja sig med det lilla när man talar om det stora? Vem bär huvudansvaret för hur det ser ut på träningar och matcher? Underminera inte en HC:s ansvar när det kommer till att förbereda spelarna, få dom att vilja prestera och sätta minuter på isen utefter prestation på isen. Har vi inte dessa krav på den som är högst ansvarig för prestationen på isen, hur ska det då kunna genomsyras nedåt i leden? Det startar uppifrån.

Vi sänker återigen våra krav.

”Grabben har landat. Skön kille.

• Förläng!
  • Ja, alltså underliggande statistik visar….
  • Härligt, förläng!
  • Ja, alltså spelet ser ut som kattskit och tabellen…
  • Gött att höra, förläng NUU!
  • Nu som i….Nu?
  • Ja, tiden går fort i norra Småland. Så fort att man varken hinner titta i backspegeln, eller skrapa framrutan.”

Det är alldeles uppenbart att man suktar efter vissa epitet och nästan glömmer vad man egentligen håller på med - Elitverksamhet.

Avdelning: Man ser inte skogen för alla träd.

10 gillningar

Spot On.

Tack.

Kan inte låta bli, det skaver för mycket. Det hjälper föga att skriva av sig.

Men börjar man inte i fel ände? Tycker nog allt att Qulia initialt beskriver det ovan. Skulle också vilja slänga in att i och med förlängningen så blir det en annan sorts press på AB och HV, nu är det uttalat den man ska gå med. Det tycker jag förändrar förutsättningarna och hur vi faktiskt kan komma att bedöma utgången. Med det sagt tycker jag att tidigare hade AB och HV på ett sätt allt att vinna, nu njea är känslan att det har svängt.

Du menar att Anton inte ställer krav på spelarna på träning etc? Min uppfattning är tvärtom. Du får nog ta och förklara dig. Det låter som rappakalja i mina öron.

Det borde ha varit uttalat tidigare, då han redan satt med ett kontrakt ett år till? Det kanske är där skon klämmer?

Personen kanske syftade till någon av de 476 (smått överdrivet) frilägena OSL gett Borgy och Luoto innan AP kom tillbaka.

Håller med, inte så att man förväntade sig att detta lag skulle ta sig till en 4 plats i tabellen med en obeprövad SHL tränare, inte beprövad för den delen heller. Utan att man simmar omkring i botten kändes som en rimlig “målsättning” från mitt håll, ge blomman ett stabilt lag med spelare som gör det dem får betalt för nästa säsong o om det inte finns synliga förbättringar efter 10-15 omgångar aaa först då kan vi börja såga han, Då har han ju inte lärt sig av sina misstag uppenbarligen.

2 gillningar

Nu skrev jag ju inte det, utan att han bär det huvudsakliga ansvaret för verksamheten kring träningar och matcher och hur det ser ut.

Men eftersom du frågar så ska du få mitt perspektiv på det: Träningarna, de jag sett med egna ögon denna säsong, är betydligt bättre än tidigare. Mer kamp, högre intensitet och mer tävling. Det är bra. Sedan beror det på vad man jämför med. Har sett desto fler träningar med FBK denna säsong. Jämför man FBK och HV:s träningar utifrån de jag sett så är FBK:s något eller ett par snäpp upp till jämfört med HV:s. Så det beror lite på vad man jämför med. Sedan tror jag att HV:s träningar nu håller en standardnivå sett till ligans mått och är på en nivå som är i paritet med vad man kan förvänta sig, men den ger oss troligen inget försprång gentemot bottenkonkurrenterna heller å andra sidan.

4 gillningar

Kanske kanske inte, det är inte säkert. Vi vet som sagt inte vad Liljander har i görningen. Spånar lite nu men han kanske köper sig lite tid och lugn genom att signa och utvärdera under tiden, ska man ha kvar honom eller skicka på sikt och leta nytt? Eller så är det AB man vill gå med.

För till faktumet hör AB är inte Liljanders val i grunden.

Eller så är det bara en annan typ av kontrakt än det som skrev från början, Liljander vill ha det på sitt sätt.

Jag tycker dock att detta väcker mer frågor än tidigare.

Nu är det det, lika mycket som Nubbens.

1 gillning

Har funderat över hur mycket av resultatet som beror på :

1. huvudtränaren , t.ex. AB
  2. coaching-teamet utom huvud-tränaren
  3. spelarna

Själv är jag av åsikten att om punkt 3) är tillräckligt bra (och gärna då spelare med hög hockey-IQ) så klarar man sig bra även om övriga punkter är medelmåttiga, men folk har förstås väldigt olika åsikter om detta.

Men betänk också alla hjälpmedel som tränarna har idag med dator/statistik-program som ger väldigt mycket information och möjligheten att gå igenom matcherna i detalj på video efteråt etc.

Det är knappast bara en man som tänker till om detta men ibland låter det som att folk tror det.

Även spelarna själva måste ju titta på video efteråt, se vad de gör och tänka till om detta - och till syvende och sist är det ju ändå DE som är ute på isen med bara någon halvsekund att ta besluten. Där kan inte tränaren hjälpa dem.

Med två spelare av Ang:s klass i laget hade det nog varit mycket lugnare

Jag är mindre orolig för att AB är tränare eftersom jag dels inte ser tecken på att han är varken fisk eller fågel och just nu inte ser nåt annat starkt alternativ och eftersom jag tror att övriga punkter inverkar starkt.

Sen vet man ju att folk hissas och kissas på varannan månad, och en tränare är det nog ännu mer sant för, när man vinner får han kanske äran eller skulden fast det är andra saker .

PS En sak som jag tyckte var intressant var att någon skribent sa att man låtit spelare ut första och andrafemman ta första boxplay-bytena och att det funkat mycket bättre sen dess - det kan väl ändå tyda på viss kreativitet

4 gillningar

Tack för svar. Vad kan man göra för att det ska bli bättre?

Jaha, nu gäller det att införskaffa ett par superkeepers för de närmaste åren.

De flesta argument jag har mot en förlängning har redan tagits upp av flera skribenter, min stora fråga är hur xxx tänker man här? Helt overkligt att förlänga med en omeriterad tränare som aldrig lyckats med nåt och man dessutom ligger näst sist och mycket väl kan få ett nytt anton fiasko att lägga till handlingarna i april för spelet med seriens dyraste trupp ser verkligen inte bra ut.

Men grattis till anton , hans agent och spindoctors har varit duktiga att hypa honom, både i media och på forum, synd bara att det är HV och vi fans som just nu får betala och kanske får betala än mer

Att hålla på HV har kostat på för min hälsa de senaste åren och med detta besked vet jag inte om jag ens orkar engagera mig längre, en ny helt oförklarligt kontraktering, dessutom på den viktigaste posten av alla, suck.

Over and out.

Over and out.

5 gillningar

Förläng Anton med tre år till efter kvällens match!

1 gillning

Livstidskontrakt!!

2 gillningar

Idag gjorde spelarna jobbet. Det som saknades mot Färjestad och Rögle. Kan spelarna vara professionella nog resterande matcher kommer HV klara sig undan kval och gå till slutspel. Men det är inte bara upp till Anton. Spelarna måste bjuda upp till dans och visa lite jävlar anamma varenda match.

10 gillningar