Niklas Eriksson har självklart rätt att uttrycka sina politiska åsikter som privatperson, vilket jag tycker att han i detta fall gör. Men hade han uttalat sig i egenskap av HV71:s huvudtränare är det en annan sak. Tycker jag. Flum.
I teorin är det en fin tanke. Tyvärr förefaller ju mellanmänskliga värden som solidaritet, kamratskap, värme och öppenhet ha politiserats, så i princip går det ju inte att prata om de saker som gör idrott speciellt utan att det anses vara politiskt.
Så jag skulle hävda att det är inte olika offentliga personer som blivit politiska utan snarare politiken som blivit personlig.
Och då blir det plötsligt mycket mer snårigt att navigera som offentlig person.
Palla bry sig. De är väll denna diskussion ledare aldrig ska tala om politik. Man trampar alltid nån på tårna när man inte kan hålla med om alla åsikter.
Nu ryker popcornen fram igen och följer trådens utveckling
Det behövs människor som ställer sig på rätt sida i historien, men det är inte en del av uppdraget. Jag tycker Eriksson får uttrycka sig som han vill om han får frågor, men det ingår inte i rollen att använda HV som plattform för politisk aktivism så han verkar funnit ett bra sätt att hantera det.
Jag gillar speciellt den där delen om att allt inte behöver vara så fint hela tiden, det viktiga är att vinna. Spelar man smart (beroende på vilken situation man sitter i) och undviker att göra stora misstag tror jag man kan komma en bit på vägen för att senare få det att bli bra/vinna.
Märks att han varit med förr. Tror så små grejer som att man försöker “förenkla vardagen” för Johan och Björn i fysdelen betyder mer än man kan tro. Känns som att Niklas är en bra ledare och människa.