Tråden om: HV71! (del 1)

Att inte släppt in ett enda BP-mål på 12 pp är nog det som imponerar mest på mig, speciellt eftersom alla experter säger att det är defensiven som är HVs stora svaghet. Att defensiven är så dålig attman trots den offensiven man har kommer att sluta i botten. Nu har det visserligen bara gått tre matcher men ändå. Totalt har man fått 11 skott på mål under de 12 bp man har spelat. Det går inte ge nåt annat än toppbetyg för det än så länge.

Sen visade vi mot Linköping att vi aldrig ger upp och mot Frölunda visade vi hur extrem vår högstanivå är. Kan vi bara bibehålla en del av det spelet vi hade igår så kan vi gå långt i år.

Nu har vi bara spelat tre matcher men jag är försiktigt optimistisk och hoppas att vi klarar en semi i år i alla fall :wink:

Håller med. Våra backar är ju inte bäst, men det är ju inte hela defensiven. Tycker det kompletteras väl av våra hårt arbetande forwards som gör ett riktigt bra jobb i både 5 mot 5 och 4 mot 5.

Eriks prestation mot Frölunda var fenomenal. AJ har rätt, han är SHLs bästa center. Något som jag uppmärksammade igår mer än hans underbara spel med puck, var att t.om Erik, som i princip aldrig tacklas, smällde på en hel del Frölunda spelare mot sargerna. Beror det på AJ, eller är det Laines spel som speglar utav sig på andra spelare? Det kvittar. Grymt kul att se, och Hv kommer bli ett mycket jobbigt lag att möta under vintern! :smiling_imp: :smiley:

Ni som bygger era argument enbart utifrån +/-statistik borde läsa dessa länkar noga och fundera lite.
http://numerartovertag.wordpress.com/tag/plusminus/
http://www.sportsnet.ca/hockey/nhl/its-more-about-the-team-than-the-player/

Ta nu inte detta som något personligt påhopp, då det ofta används väldigt frikostigt överallt.
Utvecklingen med mer “modernare” statistik är ju något som skenar fram just nu, och det är jävligt intressant.

Ingen av dessa länkar har ju med pettan vs eidstedt att göra… Det har ju för tusan nästan samma roll i laget… Sedan så hinner inte pettan med i år heller han är alldeles för långsam slår bort alldeles för många passningar som gör att vi spelar fast oss i zonen… All heder till vad han gjort i hv men nu är det dags att tacka för sig

Länkarna har ju med alla spelare att göra. Det är ju ett rent generellt sätt att läsa statistik.
Samma roll i laget kan kan ju diskuteras. Hur mycket speltid har Pettan mot motståndarnas förstalina jämfört med Eidstedt?
Skulle gissa att Eidstedt har bra mycket mer speltid mot “sämre” formationer överlag när det kommer till 5v5.
Om man vill granska Pettans felprocent i uppspelsfasen så kan man ju tex jämföra med hur ofta Eidstedt slår sarg ut och motståndarna fångar upp pucken för att anfalla igen. Allt är inte svart och vitt…

Kul att fler snappar upp fancy-stats/adv-stats. Har använt mig av det där ett tag och det gäller att få in så många aspekter av spelet som möjligt. Att stirra sig blind på plus/minus och även skottstatistik ger en skev bild av verkligheten. Och när ni pluggat klart Corsi/Fenwick så kan ni lukta lite på zone exit och zone entry (där Melin faktiskt är bra). Sen är det här bara en del av spelet och inget man ska stirra sig blind på. Tex så kan extremt bra mv-spel och PP göra skillnad (Leksand förra året).

Eidstedt spelar 16:34/match

Pettan spelar 15:58/match

Så att föra det resonemanget du har kanske i Pettans fall inte skall möta deras 1:A lina i och med att han har den felprocenten.

Då väljer jag hellre att istället för att slå så många felpassningar som han gör en spelare som slår sarg ut för att minimera misstagen och spelvändningarna som sker vid en felpass.

Men om man jämför speltid kontra plus/minus statistiken så väljer jag hellre Eidstedt som vet sina begränsningar. Det gäller att veta sina begränsningar som spelare i alla idrotter och pettan kanske skulle spela enklare för alla hans felpassningar har renderat i fler en ett baklängesmål…

Att det ser ut som det gör nu är på grund av backarna främst. De håller inte måttet helt enkelt. Om vi ska vara med och kriga uppe i toppen med Luleå och Saik mfl behöver vi, enligt min mening, få in TVÅ backar. Salmela skulle jag ta in med öppna armar, tycker han gjorde ett stort avtryck ,trots att han kom in i ett tufft läge.

Vi förlorar massa på att inte kunna ha tillräckligt bra uppspel nedifrån våra egna backar. Tycker det blir allt för många pucktapp/sarg ut i min smak. Det är då lätt att skylla på forwards som inte gör sitt jobb, men att de ska jaga efter puck jämt och ständigt fungerar inte, (vilket vi sett på bortaplan).

Jag tycker inte heller att HV ska försöka spela på bortaplan som de gör på hemmaplan. Känns som att spelarna bara jagar puck och när vi väl har den, vårdar vi den inte tillräckligt bra. Vi vet ju hur det har gått på bortamatcherna hittills.

På hemmaplan går det fortsätta spela med mycket tryck, men det är för att bortalagen spelar lite mer defensivt än vad de gör hemma, det gör att våra backar får mer utrymme och tid och kan sätta upp uppspelen på ett bättre sätt.

Sedan är det lätt att kritisera Wesslau, men att förlora med 2-0 borta mot Örebro är inte hans fel. Om vi inte gör några mål kommer vi ändå inte vinna några matcher…

Vet inte vad ni tycker, men känns som att matchen mot Örebro, saknades det ett “jävlar annama” hos många spelare, (dock inte alla). Det var först när det var 2 minuter kvar av matchen som det började krigas.

Tycker att vi ska försöka spela mer defensivt (tråkhockey) på bortaplan närmsta tiden och ta vara på våra lägen. Tror vi har chans på fler poäng då. Hemma tycker jag vi kan fortsätta att spela som vi gjort, ser inga konstigheter med det.

Avslutningsvis måste jag ställa mig lite kritisk till powerplay-spelet. Varför spelar Sandberg fortfarande som back?
Har AJ inte sett att det inte händer något?
-Visst, han är rightare och det är givetvis bra att ha en leftare och en rightare på blålinjen, men för att vara på den positionen måste man också kunna ha ett skott som hotar iallafall.
Adam Almqvist hade väl inte det hårdaste skottet, men å andra sidan hade han en speluppfattning som var helt fantastisk.

Nej, sätt in Melin och ge han chansen i PP, rightare och skjuter bäst i HV. Tycker faktiskt att han har blivit lite av en syndabock hittills, men tycker inte egentligen att han varit sämre än majoriteten. Melle i bra form är en topp6 forward.

Måste se lite förändringar nu, främst i bortaspelet.

Skönt att hymnen verkar vara borttagen. :slight_smile:

Du tycker inte hv spelade ganska defensivt igår dom sköt tex 6 skott i andra perioden? Och inriktade sig enbart åt att försvara sig. Dom skapade knappt en enda farlig målchans.

Fast i hockey är det tre perioder. Men visst de var mer defensivt inriktade igår än vad de var mot Modo. Därför blev det mindre chanser bakåt men också färre skapade chanser framåt.

Sitter och kollar igenom våra matcher igen (snart sett halva matchen mot LHC) och är nästan av motsatt åsikt. Uppspelen från backarna är helt okej och det är inte backarna som dumpar pucken utan oftast forwards med Jämtin i spetsen.

Bland annat så kom 4 av dom 5 (det femte är Mackans dåliga pass till Campoli i Växjö) första målen vi släppte in till på så sätt att vi dumpar in puck, motståndarna tar kontroll och ställer om snabbt.

Tycker oftast vi kommer fel uppspelningsfaserna, handlar nog mycket om tajming men som du säger Razz att forwards har en tendens att stå alldeles för högt upp och endast skicka dumppuckar ner pga av att de står stilla när de väl får pucken.

Så här såg det ut väldigt mycket ut förra säsongen och till viss del även nu i uppspelen, Backarna tvingas ofta till svåra 30 meters passningar via sargen då man får press mot sig. Stillastående forwards på offensiva blå som enkelt blir markerade och tvingas då dumpa pucken vilket resulterar i absolut ingenting eller i värsta fall kontringar mot sig. Man får helt enkelt för långt mellan lagdelarna, Se bild nertill->

Samlade anfall med fart!
Så här skulle jag gärna hellre att vi gjorde, backarna får hjälp av forwards, forwards hämtar fart i egen zon och blir passningsbara. En mer säkrare passning sker från back till forward i fart på ca 5-15m och man kan på ett ögonblick ta sig in via i anfallszon med fart och med passningsalternativ. Se bild nertill->

[size=85]*jag hoppas ni ser vad jag försökt illustrera[/size]

Du har inte fått med de större anfallszonerna i dina skisser…

Håller med om att vi måste spela mer åt det hållet som FirstSwitch föreslår, att anfalla med mer fart och som ett samlat lag istället för långa uppspel från backar till forwards.

Tyckte att vi anföll relativt samlat under de inledande matcherna, men sedan har det blivit mindre av den varan på slutet. Så om vi kan hitta tillbaka till det spelet kan det nog bli bra igen.

Edit: Missade ironin i Diabolics inlägg (om det nu var tänkt som ett ironiskt inlägg) så jag tog bort den delen av mitt inlägg som berörde hans kommentar.

Hehe… Nhe blev lite snabbt skissat i Paint. :wink: men sarghörnen blev bra ;

:smiley:

Alla lags presskonferenser läggs upp på SHLs hemsida utom när HV har hemmamatch?

HV ligger just nu tvåa i PP-ligan med 24% och även på andra plats i BP-ligan på 92.59%, enligt SHL.se. En klar förbättring jämfört med förra säsongen och jag hoppas att det håller i sig.
Vi ligger högt i utvisningsligan i vanlig ordning men överraskande nog inte topp två, utan på fjärde plats.
Tekningsligan leder vi stort med fina 56.32%.
Däremot är vi laget som skjutit minst skott på mål än så länge. 51 skott färre än Växjö som leder den ligan.