Tråden om: HV71 (-2)

Tar vilket som förrutom Linköping eller ZAIK dåvi alltid har åkt ut mot dem de senaste åren. De har sån äcklig offensiv uppsida och de brukar ofta hitta vägar och vinna mot oss även om vi är det bättre laget.
Tror vi kommer få möta antingen LHC, ZAIK eller Brynäs och då tar jag Brynäs för de är lite mer ojämna

Saik vill jag möta det är dags för revansch mot dem vilket jag tror är fullt realistiskt och det skulle bli en grym matchserie! :slight_smile:

Precis Linköping är lite för äckliga för att möta så tidigt. SAIK däremot tror jag vi slår över 7 matcher då det inte är lika äckliga varje match som LHC. Brynäs vill jag inte möta då dom är målfarligast av alla känns det som när det väl stämmer för dem. Tror fortfarande att Brynäs Växjö och HV71 kommer gå långt.

För min del hade jag gärna tagit Växjö redan i kvarten om det hade gått. Ska man gå för guld så kan man inte fundera över vilka man vill möta när och var - dom bästa måste slås förr eller senare.

Om jag skulle försöka mig på att ranka lagen som slåss om platserna 3-6 så skulle jag nog placera Linköping knappt före HV och SAIK men det känns ~50/50 mellan dessa lag och tror heller inte att hemmaplan kommer ge någon fördel i HV:s fall. Jag ger däremot alla tre fördel mot Brynäs som tappat under andra halvan av serien. I nuläget är dock inget av lagen en guld- eller finalkandidat i mina ögon - där är Växjö och Frölunda ohotade.

Jag skulle nog säga att alla i topp 6 plus Malmö har chans på guld.

Växjö är nog starkaste kandidaten som bara maler ner allt motstånd med islossning var och varannan match.
Sen kan Malmö bli farliga med Ahlsenfeldt i mål om dom tar sig vidare från Play in vilket de borde.

SAIK, Frölunda, LHC ser jag lite som samma lag som inte riktigt har den där toppen i nån ände utan är jämna över det mesta och blir svårslagna men jag tror ingen av dem egentligen tar sig till en final. De har inte det där lilla extra.

Brynäs är lite som HV71 varit under säsongen ojämna fram och tillbaka, blandar top-prestationer med bottennapp. Ett lag som kan slå alla lag när det stämmer match efter match.

Jag gissar på att Växjö är laget man ska slå i år i finalen. Sen vem som står där bredvid är lite ovisst men jag tippar på antingen Brynäs eller HV71 som har det där lilla extra om man bara kan få ut det i slutspelet match efter match.

Malmö är skrällen med en livsfarlig målvakt. Får Söderström stå hela slutspelet så kan det bli riktigt roligt för HV även om man inte får det att stämma alla matcher till 100%. Det är nog våran räddning om vi ska ta oss långt.

Hmm intressanta synpunkter och åsikter! Personligen så vet jag själv inte vilket lag jag skulle vilja möta. Definitivt inte SAIK och LHC så det lutar väl mest åt Brynäs. Grejen är bara att Brynäs är så svåra att läsa av, man vet inte riktigt var man har dem. Håller med om att dem har varit ojämna, men när deras spets kuggar igång så kan de vara riktigt obehagliga.

Någon som kan svara på denna fråga om hur Hv jobbar med för att få igång PP?
Tänkte om någon är o kikar på träningar. Lindbom säger ju att de nöter PP men man kan inte tro det då det ser sämre o sämre ut efter varje match samt att motståndarna skapar farligare chanser än Hv gör i sitt PP.

Tycker han kastar om folk men det ser ändå ut som det inte finns en tanke bakom det att söka just X för avslut och X ska in o skymma målis.

Jag tycker att forwards rör sig så sjukt lite, alla spelar som dom vore backar fast våra riktiga backar rör sig mer än våra forwards i pp
Sen blir man lite less och gör någon pass/skott blandning som hamnar på första försvarare och skapar kontring, fan håll i pucken istället för chans skit passningar/skott.

Men som jag sagt 200ggr nu, snälla ut med Almqvist i PP egentligen byt ut i princip alla som spelar PP det är så sjukt brutalt dåligt att man måste göra något ganska rejält.

Tyckte Lias Kevin och Filip såg bra ut i PP igår, ge dom hungriga unga spelarna lite mer förtroende i PP så tror jag det kan hända lite.

Lite off-topic här kanske men…Fasen va LHC går bra nu…
Till skillnad från HV så levererar deras stjärnor så sjukt mycket, främst deras 1:a femma! :frowning:

HV är bra i år, och de är stor skillnad på dom från förra säsongen. Helt annat spel och ett stabilt topplag.
Detta utan att PP fungerat på hela säsongen typ, frånsett dom första tio omgångarna kanske.
Det jag vill säga är att jag har sen en tid tillbaka haft en stor tro på HV i år och att dom för första gången på 6 år skall ta sig förbi kvartsfinal. Kanske tom vara med o slåss om guldet, för så bra är dom i spel 5 mot 5.

MEN. Denna tro börjar alltmer att fallera, jag tror nämligen HV inte har en chans i slutspelet om inte nåt väldigt drastiskt händer med lagets PP spel. Samtliga topp sex lag har hyfsat bra PP spel, Malmö som ligger under topp sex kan bli en obehaglig övverraskning för deras motstånd i slutspelet då deras PP spel är mycket bra, Brynäs har ett och har haft i många år ett riktigt bra PP. Frölunda är bra i PP. Saik likaså, Växjö är bra i allt, LHC också skickliga spelare o bra PP.

Hvs PP spel MÅSTE lossna om man skall ha någon som helst chans i ett slutspel.
Gör vad som krävs, anställ en PP coach om så behövs. Till varje pris måste HV börja producera i PP.

Jag gör vad som helst, bara skiten börja fungera.

Finns ett billigare alternativ.

Kopiera Davidsson-Jukka-Thörnberg-Puistola-Petrasek-PP rakt av. Davidsson kör 1 veckas hårdträning med laget (Thörnberg kan ju redan spelet). Kan ju inte bli sämre.

Tror ärligt på det.

Frölunda. Bra avstånd, släkten inom räckhåll(foliehattar dock inom hockey) och varit enormt spännande
drabbningar senaste slutspel.
Brunäs tar jag som tvåa. Johan Lindbooms blotta närvaro lär skaka om hela skethålan.
ZAIK och Väcksjö går definitivt bort och det grundar jag på kass erfarenhet.

Klockrent inlägg - stäng debatten :smiley:

Jag tror helt ärligt att den absolut viktigaste ingrediensen i den legendariska PP uppställningen var att ALLA var målfarliga, speciellt backarna man kunde ju inte välja att typ täcka ut Thörnberg eller Jukka för då smällde Pettan eller Pouistola in en jävel i stället.
Man kunde inte ge en enda person i den uppställningen ett bra läget för då small det.

Som vi har det nu så räcker det med att täcka ut 1 spelare, backarna är så sjukt ofarliga offensivt att det blir så lätt att försvara sig emot oss nu.

För att använda ett väldigt uttjatat ord men, SPETS
Den PP femman var 100% SPETS varenda spelare i den femman var ABSOLUTA top klass i SHL
Vem i vår PP femma 2017 är absolut topklass i SHL ? Thörnberg är ganska ensam på toppen där enligt mig, offensivt PP tänk

Jag har en konspirationsteori!

HV spelar ju riktigtbra 5 mot 5. Borde ju kunna spela något bättre i PP.

MEN man mörkar formen inför slutspelet. Man vill inte visa upp sitt “supervapen” dvs sitt vassa PP, så man spelar urusla PP med flit under grundserien.

Visst detta stämmer nog inte men det hade förklarat skillnaden mellan 5 mot 5 och PP som i nuläget är oförklarligt stort.

Härligt att se att alla börjar bidra i matcherna, Önerud skyttekung på slutet, Brithen har varvat igång ordentligt som assistkung Sandbergs lina har varit bra sen den sattes ihop och börjar nu skörda frukt. Arla har varit bättre under en längre period nu. Thörna smyger in nån assist här och där även att han inte skapar så mycket som man är van att se honom göra, Bidrar ändå med hårt fysiskt spel många matcher och får några assist här och där. Abbot gjorde en riktigt bra match igår vilket var kul att se.

Sundh gör alltid en okej insats blandat med toppinsatser och täcker mycket skott. Bengan brukar ligga på liknande insatser som Sundh när han väl är med.

Törngren som ryktas på väg bort gör det ändå bra när han väl får chansen, Samtliga backar har gjort det bra under hela säsongen utom Hansson som inte riktigt kommit upp nån bra nivå över tid.

Det som går sämst nu och skulle behöva lite utdelning är Stenlund och Christensen som ser väldigt hängiga och klena ut match efter match i de flesta närkamper. Framförallt Stenlund går riktigt tungt tycker jag. Förlorar i stort sett alla närkamper sen ett gäng matcher tillbaka och ser väldigt seg ut för det mesta. Christensen har under perioder i matcherna liknande stil för att sedan blixtra till nån gång ibland.

Får vi igång drivet i dessa herrar också samt Ulla hittar form så blir det tungt att möta HV71. Just nu är det dom som måste höja sig för att vi ska kunna vara riktigt täta bakåt och hålla uppe trycket offensivt över alla kedjor.

Ja vilket sparkapital vi har hos många spelare.
Det gnälls lite på olika håll att hv inte har med nån spelare i toppen på poängligan men jag ser det som positivt att ett lag som delar poängskörden, visar på en grym bredd och att man inte är beroende av enstaka spelare.

Vi har verkligen inga flyt med resultaten ikväll.
Lhc, mif, frölunda och brynäs verkar vinna :frowning:

Tror vi måste vinna många av våra kvarvarande matcher för att sluta top4.
Absolut inte omöjligt alls, men skulle ju vara fint om vi fick lite hjälp på vägen :slight_smile:

Platserna 2-6 verkar bli Extremt jämna. Kul! Men det innebär att utöver hemmaplansfördel har man mindre än vanligt att vinna på högre placering. Att spela in femmor och få till PP kan vara viktigare.

Det är väl som alltid!?
Placera sig så högt som möjligt att få hemmafördel så långt i skutspelet som möjligt.

Jag tycker det är viktigt, vi är som alla andra lag, bättre hemma än borta, tror jag :slight_smile:

Det brukar betyda än mer i ett slutspel.
Bara att titta på statistiken…

Ingen som nämner FBK, det är väl inte omöjligt att få dem? Det föredrar jag, riktigt bra plusstatistik mot dem. Inte MIF eller LHC som vi haft väldigt svårt för. Brynäs har jag dålig koll på. Men ZAIK skulle vara kul,och inte alls omöjligt, att få revansch på och VF har ju dalat formmässigt.