Tråden om: HV71 (-2)

Av ren nyfikenhet varför Sundh före Thörna? I min lilla värld går Thörna före 100 av 100. Sundh va ju en av Hv71 absolut sämsta spelare senaste säsongen och genom usel i bla BP. Man kan ju inte ha en spelare bara för det är en snäll snubbe. Känns som folk kollar sig helt blint på att Sundh utalat sig mkt om hur han älskar Hv71 och på så sätt vill folk få han bättre än han är.

I fallet Sundh v Thörna väljer jag den första pga den senares historik och ålder.

Sundh har säkert 3-4 år kvar på den här nivån. Det har inte Thörna.

Visst spelar hjärtat in, men jag menar att Sundh fortfarande är en fullt duglig SHL-spelare. Somliga tjatar om att det bara var två poäng upp till andraplatsen. Utan Sundh fyra matchavgörande mål hade avståndet varit betydligt större.

Fast kan man verkligen räkna så med gwg?, menar Sundh hade -16 i BP och -11 i fem mot fem. Han har ju varit inne på sjukt mkt mål bakåt sen iofs vet jag inte hur många av de som motståndarna avgjorde på iofs. Sen tycker jag han knappt är duglig SHL spelare av det man såg senaste säsongen faktiskt. Jag tror Sundh har typ 1 år kvar på denna nivå. Som sagt tror folk vill få han bättre än han är. Menar han blockar mindre skott nu än innan och jag ser inte samma uppoffrande spel som innan heller.

Men man får självklart ha sina favoritspelare och jag tycker det är fint gjort att man kämpar för dom. Man tycker olika bara så är det.

Du har helt rätt. Vi ser och bedömer olika saker. Sen tror jag iof att man inte ska underskatta hans förmåga att kliva fram när laget som mest behöver det. Många skrek ju efter den typen av spelare den gångna säsongen. Om vi nu ska jämföra med Ikonen så känns denne som en högst anonym spelare…

Sen ska jag inte sticka under stol med att Sundh nog är en av mina topp 5-spelare genom alla tider. Så klart man är färgad :slight_smile: men likväl. När HV tummat på själ och hjärta tidigare så har det gått åt fanders. Så tror som sagt det även finns andra aspekter man måste väga in i det här än bara se till hans stats.

Och det handlar inte om social verksamhet. Det handlar om att jag vill se HV vinna.

Det känns som att folk här bara klagar för att klaga. Hv ska plocka upp fler juniorer och spetsa 1a kedjan samtidigt som vi ska behålla alla spelare som har varit länge i hv.
Det är coronatider och alla klubbar lär ha en ansträngd ekonomi, visst hv kanske har det bättre än många andra men det får dom ju gärna fortsätta att ha också. Ska vi då skeppa iväg spelare som har kontrakt och eventuellt stå för deras lön nästa säsong också trotts att dom inte spelar för hv?
Det är för mycket svågerpolitik och spelare får kontrakt för att dom är kompisar med ledningen. När väl Hv gör sig av med två av dom spelarna så blir det ett jävla liv.
Skulle Hult presentera Connor Mcdavid kan jag ge mig fan på att folk skulle gnälla ändå, han är säkert för dyr, han kan inte SHL, han har inget hv hjärta o s v.

Jag håller inte med om att C Sandberg var ett misstag från början. Inte heller förlängningen. Framtiden får utvisa vem av oss som kommer någorlunda nära sanningen.

Personligen tror jag att Wennlund kommer att lånas ut. Men även om han ska matchas in så kommer det troligtvis att göras successivt och gör han det bra så kommer det ju ske på bekostnad av Christian troligtvis. Men här spelar det ändå roll om position och istid man tävlar om. För jag har mycket hellre Christian som backup på den centerpositionen än Oscar eller Thörna. Det kan ju iofs vara så också att man ser centerpostionen som ganska satt just nu och då finns det plats får både Christian och Wennlund.

I Oscars försvar är det nog inte jätteintressant att jämföra hans +/- i 5v5 mot Ikonens, jag är ganska säker på att det skiljer en del i vilka zonstarter de får spela och vilka kedjor de matchas med mot i motståndarlaget.

Nja, jag är inte så säker. Lillis rullade ofta runt på kedjorna oavsett vem motståndarna spelade förutom de sista bytena i matchen när motståndarna jagade kvittering. Och då var det inte så ofta Sundh som fick förtroendet (vad jag minns).

Min uppfattning är ändå att det har matchas en del i vilka kedjor som startar mest i olika zoner, men jag har inga siffror på det som jag kan backa upp det med. Är överlag inget vidare fan av +/- statistik då den sällan säger mycket egentligen.

Måste vi nämna Thörnberg och Sundh i samma meningar. Nu gjorde jag det iofs… men ni förstår vad jag menar.

Sundh oftast varit en helt ok utfyllnadsspelare som gjorts sitt jobb och ibland mer därtill men har ju aldrig någonsin varit i närheten av Thörnbergs nivå.
Denna säsongen var ju ändå Sundh ihop med Ikonen sämst i laget så rätt beslut även om det är tråkigt.
Även Thörnberg är rätt beslut även om det är en av mina största favoritspelare alla tider. Följt laget sedan mitten av 80-talet.

Någon som kan se vilket all star team Rönnqvist tagit ut på hv på hockeySverige. Se?

Jag såg en bild av spelarna, som jag inte kan hitta nu. På den var det iaf:
Stefan Liv

Per Gustafsson
Fredrik Stillman

Johan Davidsson
Bo Bulla Berggren
Mattias Tedenby

Så Sanny gömmer sin analys av HV71 bakom en betalvägg på Expressen… någon som kan hinta om vad han skriver? Han nämner återigen den där Kalle i förbifarten, men är det något mer köttigt i artikeln?

Här: tråden för tippandet av placering inför förra säsongen

Skäl till självrannsakan nu när facit finns.

HV överträffade STORT sett till gnissel-delen av detta forum.

Davidsson fortsätter som assisterande sportchef ett år till:
hv71.se/article/lwp4ak9jo-3 … -davidsson

Den Ove Thörnberg som är inne och kommenterar på HV:s instagraminlägg, är det DEN Ove Thörnberg?

Det verkar inte vara ett nyskapat trollkonto iallafall. Det är en bild på Ove i HV dress med flera följare och följer fler (600 resp 300). Jag hoppas de inte är han men tyvärr är de en risk det är han men om det är han elr inte låter jag säga vara osagt.

Men om detta är han är det inte bra gjort av familjen thörnberg. Att de ge sig på en av HV:s största och en som Thörna spelat i 10 år med på detta sättet. Med allt gnäll och sånt ska varken 10 upp i taket? Såg framför mig en gemensam hyllning av martin och Ove och hänga upp tröjjan? Visst ger man nått år har man säkert glömt detta men får en dålig personvibb av detta, köper han är sur men spy galla i media pådetta sätt är inte bra

Han följer Thörna och Thörna följer honom. Låter bli att uttala mig innan jag vet att det faktiskt är DEN Ove.

Aj.

“Pappa är alltid störst för mig”

Ja Lejacques det är “Den” Ove.
Ser att en annan profil nämligen Håkan Fransson är inne och kommentarar med.