Tråden om: HV71 (-2)

Citat hämtar från Silly diskussionen. Vet inte var det passar bäst att posta.

Nu är det ju egentligen en ickefråga då vi har Nubben men vore oerhört intressant att höra vilka namn ni skulle vilja ha som sportchef. Vilka yngre förmågor finns som vore rimligt att satsa på? Vågar man chansa på en sådan här position? Därmed inte sagt att jag jublade över Nubben men vad vill vi ha och VEM? Hör flera prata om yngre förmågor och nytänk? Men kan ni ge tänkbara NAMN?

Utan att veta exakt hur staben runt A-laget ser ut så tycker jag att det är oerhört tråkigt att Erik Wilderoth (analytiker) och Patrik Hansen (scout) båda dessutom jönköpingsbor ingår i färjestads sportsliga organisation kommande säsong. Unga, drivna, moderna och otroligt kompetenta båda två. Hade mer än gärna sett dem hos oss!

15:48. Nu får du det att låta som att det aldrig nämnts några namn. Har du hängt med på forumet så har det visst diskuterats yngre förmågor. Emil Georgsson var ett sådant. Sen har Patrik Hansen, HV-supportern som blev DIF-scout dykt upp som en bubblare hos många.

Visst, det är alltid riskabelt att testa något nytt. Där är ju Johan Hult ett lysande exempel. Men Hult var också superfärsk. Han hade ingen som helst erfarenhet. Det var väl mest att han stått och babblat i HVTV när han fick frågan.

Georgsson har byggt upp något väldigt intressant i Västervik, och Hansen har ju lyckats helt okej som scout.

Att HV till sist valde Nubben följer det mönster vi sett sedan allt gick åt helvete under Dahléns tid. HV har hela tiden försökt rädda upp problemen genom att göra precis tvärtom.

Exempel 1: HV väljer NHL-influerade coacher i Ulf Dahlén och Andreas Johansson. Det går skit. Lösningen: Man väljer helt det motsatta i Johan Lindbom som kommer från de egna leden.

Exempel 2: HV väljer en helt grön Johan Hult som sportchef från de egna leden. Det går åt helvete. När man efter mycket om och men, åtta år senare beslutar sig för att ta in en ny sportchef gör man precis tvärtom, tar in någon utifrån med “erfarenhet”. Att valet känns omodernt spelar mindre roll.

Exempel 3: HV väljer att satsa på en helt oerfaren Niclas Rahm som huvudcoach. Går åt helvete och man åker ut. Till säsongen efter väljer man att satsa på en av Sveriges mest erfarna tränare. Att valet känns omodernt spelar mindre roll.

Det behöver inte vara så svart eller vitt, men det är så HV jobbat när de ska lösa problem. Bara för att Hult visade sig vara ett fantastiskt dåligt val behöver det inte betyda att det är fel att satsa på en mindre erfaren person. Det gäller bara att man satsar på “rätt” person, samt väljer att bryta om det visar sig vara fel.

Med det sagt ska väl tilläggas att det spelar mindre roll om det är en oerfaren eller erfaren person vi har som sportchef. Jag hade exempelvis kunnat tänka mig att se Lasse Johansson. Anledningen? Till skillnad från Nubben har han lyckats vinna SM-guld och visa att han klarar av att basa över ett topplag med allt vad det innebär

Jag har drömt mardrömmar om klapprorna i 11:års tid, läste i expressen för ett tag sedan att vi ÄNTLIGEN slopar dom. Jag har hört annat. Är det någon som kan bekräfta att dom försvinner?

HV har gått ut med det.

Har dem? Att dom försvinner?

Skall man vara helt korrekt så har de sagt att de jobbar med det som en potentiell utkomst. Pga att de spelat ut sin rätt samt miljöskäl, enligt Lindbom.

Istället för klappor kommer raderna närmast bakom motståndarbåset utrustas med Afrikanska ”vuvozuelor” eller hur de nu stavades…

Nu är nog nåt på gång.
En suddig bild med ett o på Hv’s twitter.

Nån som kan förtydliga??

Folk i kommentarsfältet menar på Ort-i-o
Så förhoppningsvis Joni Ortio :smiley:

Jag är med. Har sett namn som Georgsson och Hansen skymta förbi i diskussionen vid något tillfälle, men sedan inget mer. Helt ärligt, hade du känt dig tryggare o gå in i en SHL:säsong med någon av dessa två? Mer spännande, absolut, men inte stabilare. HV valde det lite tråkiga men ”säkrare” kortet. Lasse Johansson hade absolut varit ett sådant kort oxå. Visst, ingen har facit än men jag tror det är rätt väg att gå just nu.

Ville bara belysa att det är lätt att ropa efter annan sportchef men svårare att faktiskt ge konkreta förslag. Finns inte finns en uppsjö av unga sportchefer att välja på.

Det man kan ge Nubben är att han genom åren byggt upp ett stort nätverk. Större än Hults och Georgsson skulle jag vilja påstå. Något som jag tror kommer ge utdelning på sikt.

Hade oxå, som kallesgranne var inne på, gärna sett Hansen och Wilderot i organisationen men inte på sportchefsstolen.

Nubben känns helt rätt!

Kontaktnät och erfarenhet som få. Att han misslyckades i Frölunda tror jag inte beror på snubben.
Att han basat över Timrå men ändå lyckas knipa såna stjärnor han gjort genom åren är riktigt bra.
Viss skillnad på Timrås ekonomi och Hv71. Sen tror jag inte Nubben bygger ett lag för SM guld 22/23 utan han bygger nog ett lag med stabil grund och rollspelare som troligtvis kommer vara ryggraden för Hv71 under några säsonger vilket vi saknat.

Elvenes in nu också som många klubbar gärna velat ha till sig.

Ros och Abrahamsson skriver under på hökens uppgifter om Törngren.
"Nya sportchefen Kent Norberg ska ha fått godkänt från styrelsen att köpa loss kontrakterade spelare för flera miljoner kronor.

Nödvändigt såklart.
Väldigt trista pengar dock.
Undrar hur många miljoner detta kommer att kosta klubben?
Mindre pengar till högkvalitativa spelare när Nubben måste göra sig av med spelare som absolut inte håller måttet.

Hoppas Vik tar större delen av Kokkos lön.

HV kan köpa loss kontrakterade spelare för flera miljoner kronor, men vill inte betala skatt för att få in en klassback som Ebert. Lite märkligt.

Tror inte hv kommer vika en tum från lönerna bara för detta kommer kosta lite köpa loss spelare. Hv har pengar och de kommer inte riskera något för åka ur igen det om något kostar pengar.

Svårt att kritisera Nubben för detta. Inte hans fel att det skrevs sådana kontrakt som även gäller denna säsong i SHL med spelare som inte håller i SHL. Helt rätt att ta den smällen nu och sätta ihop ett lag man tror på utan fripassagerare. Förhoppningsvis har vi nu en sportslig ledning som är kompetent och att vi slipper alla dyra och onödiga kontrakt som frekvent varit fallet senaste åren. Litar på Nubben!

Tycker inte det är värt att gå All In på Ebert om det visar sig kosta extra eller att han kommer in för sent. Inte värt att spendera extrapengar enligt mig, kostar troligen en hel del oavsett så ingen vi måste få in till varje pris.

Måste vi välja, vilket jag iofs inte tror, så prioriterar jag på samma sätt som Nubben. Hellre brutna kontrakt med spelare som inte håller eller passar in än att få in Ebert.

Hult baksmälla, hur tänkte han ? Bertov Bohm Kokko osv i SHL ?

Så är det dessvärre. “Nubben” får röja upp i träsket efter vår f d sportchef. Dock blir han en erfarenhet rikare om man nu ska se nått positivt i det hela. Till nästa säsong kommer han dock slippa allt “extra arbete” och börja jobba direkt. Det är som det är och vi är många som satt med facit i hand redan för ett par år sen och förstod åt vilket håll det barkade åt. Nu är vi där.

hv71.se/article/4cbmal3o4-3 … over-10-ar

Rekommenderar alla på forumet att lyssna på detta inslag!
Alltid saknad aldrig glömd!

Hade vi varit kvar i Allsvenskan hade de ju varit alternativ. Som nån sagt tidigare, inte självklart att de gått med på att skriva 1-årskontrakt. Men självklart hade det varit det bästa med facit i hand. Allt är inte så enkelt som det ser ut alltid. Man är två vid ett förhandlingsbord.