Förlåt. Ska försöka höja mig till din nivå 🫶🏻
@Esa16, alla har förstått din inställning vid detta laget, men nu räcker det med raljerande!
Ärligt talat är det så här vi ska ha det? Hur kan någon bli kränkt över mitt tidigare inlägg? Fattar om jag hade gått till personangrepp eller liknande men att hålla på så här blir ju bara löjligt.
Ingen blir kränkt, men som jag skriver så kan ingen här ha missat vad du tycker och tänker, eller försöker påvisa. Du behöver inte raljera på det sätt du gör. Du kan så mycket bättre.
Det handlar ju inte om att nån blir kränkt.
Det handlar om att du bidrar med fint lite annat än att du saluför dina åsikter/inställning om och om igen.
Du bidrar helt enkelt fint lite.
Övertygad att kan det om du bara vill!
Skål!
@CROHB Det verkar inte vara någon som vill ens försöka lösa det hela.
Något gör ju tränartrion fel då laget misslyckas gång på gång. Kan det vara så att det är fel personer som står som ass i båset?
Något är ju uppenbarligen fel och jag tror att spelarna vet vad problemet är men vågar/ vill kanske inget säga.
Jag tror att Blomman behöver mycket mer stöd än det han får av sina ass just nu.
Kostymen är nog lite för stor för Blomman då han inte har ngn erfarenhet av SHL och samtidigt tagit över i ett krisande lag.
Han hade nog varit perfekt i ett fungerande SHL lag men samtidigt så var ju kompis värvningen Lindblom gjorde när han tog in Davidsson som ass istället för Challe helt galen.
Om Blomman får rutinerade ass vid sin sida så tror jag det skulle se bättre ut.
Stillman fungerar ju bra tycker jag men Davidsson som ass passar inte alls.
Iallafall inte i HV just nu.
Fascinerande hur många som fortfarande skyller på tränar-trion. Spelarna är inte bättre, så enkelt är det. Vår forwardssida framförallt är botten 2 i serien. Svårare är det inte.
Tränartrion är väl ändå en faktor man inte kan bortse ifrån? Men bara för det så betyder det ju inte att spelarna gjort det bra heller för den delen? Ser många faktorer som spelar in på olika sätt som gör att vi summa summarum inte räcker till. Hävdar att med ett bättre tränarteam som coachat bättre under matcher hade vi haft möjlighet att plocka minst en knippe poäng till.
Tycker bland annat tränarna ofta skickar fel signaler till spelarna just genom deras sätt att fördela istid.
Morning Highlander.
Min uppfattning, vilket jag har beskrivit i en tidigare tråd, är att det som skett inte är en blixt från klar himmel att den amerikanska klubben helt plötsligt får för sig att de vill ha CA sådär över en natt.
Detta har varit en förhandling över längre tid än vad som framgått.
Här staplar jag mina teorier:
När broder Cam åker hem till USA och söker jobb så har han även mandat från Chris att se över hans möjligheter.
Jag tror att Cams möjlighet till jobb var betydligt enklare med tanke på att han kunde bli en i någons tränarstab, som ass, som ungdomstränare eller rent av som agent med insyn i den svenska hockeyn. Flera möjligheter där.
Chris position ger enligt mig mindre möjligheter eftersom det är en mer administrativ tjänst. betydligt mer tröga positioner att slå sig in på.
Alltså är min konspiratoriska uppfattning att HV var en räddningsplanka för den gode Chris.
Här har Du ett jobb i tre år om det inte hittas nån lösning i USA.
Beviset för det?
KLAUSULEN!!
Att någon vill ha en klausul om något bättre dyker upp är inte ovanligt. Det är mer regel än undantag.
MEN:
Varför skriva in den klausulen endast för de första 6 månaderna och inte för hela kontraktstiden!?!
Nu har jag tidigare skrivit att jag INTE anklagar CA för klausulen utan den/de som godkände den.
Räddningsplanka!?!
Japp.
“Ta det jobbet men se till att Du har en bakdörr för jag tror jag kan ha nånting på gång”
(mina ord i min konspiratoriska berättelse)
Sant eller inte men facit har vi!
KARANTÄN!!
Det är väl uppenbart varför!?!
I vilken företagsvärld som helst så hade detta varit legio.
Så nu skall CA jobba in några riktigt tunga nyförvärv åt fuskbygget.
Vem tror att han nu skulle vinna gehör hos någon från AHL eller NHL när han presenterar sina ideer och framtidsplaner?
Vilken toppcenter i Europa hoppar på det tåget?
“Vi siktar långsiktigt du vet…”
“NÄÄÄ, jag har sagt upp mig men han som sitter här jämte håller att lära sig mitt jobb…”
“Hrrrrmmmmhhh…ja vi ligger illa till…ja sen några år faktiskt…”
Håll till godo
22/23: Centrar: Miele (ersattes av shore), Vignault, Näätinen (borta 50%), Lindbäck (M:Davidsson)
23/24: Centrar: Borgström (ersattes av shore), Tikka, OFM, Lindbäck
24/25: Centrar: Borgström (ersattes av Kero), Reber, TIkka, Lindbäck
Här är det enkla svaret varför det går så dåligt. Vi har en otroligt svag centersida.
Krydda detta med bottom-6 spelare som dessa år bestått av spelare som:
J.Davidsson
Stakkestad
Iskall Tedenby
Herman Hansson
Simon Önerud
Tyler Vesel
Taylor Matson
Det ÄR inte SHL-nivå helt enkelt.
AB har ju vart väldigt tydlig med att hv ska veta vart man är i hierakin i dagens hockey. Man som klubb har länge haft en bild som sig själva som en toppklubb och det är vi inte längre. Anton har ju vid flera intervjuer vi är ett lag för botten och inte ett topplag. Vet inte om detta kanske bakslagit lite för det känns som varje match hv börjar med handbromsen och endast försvarar och inte försöker anfalla. Vet man måste göra såhär borta lite mer, spec mot Saik Växjö Frölunda etc, men behöver man börja med handbromsen hemma mot t ex Modo? Känns som vi kommer in med en gameplan där vi bara ska försvara oss o inte släppa in nått mål.
Tycker det är snarare fascinerade hur många som enbart tycker det är spelarna som är problemet.
Självklart finns det brister i laget, speciellt på centersidan, men är verkligen laget så dåligt att man inte ska kunna skjuta fler än ca 20 skott per match?
11 matcher in och jag förstår fortfarande inte vad HV:s grundspel går ut på. Vad jag kan se är det forfarande dump and chase hockey som (fortfarande) är melodin. Det här med ”vila med puck” har jag inte sett röken av, om det inte menas med bakom eget mål.
Ska försöka illustrera vad jag ser, gång på gång.
- Back ställer sig bakom mål.
- Hittar pass till stillastående back på sidan.
- Slår en hård pass längs sargen mot forward som styr vidare pucken ner i anfallszon.
- Övriga anfallare åker ner för att checka fast pucken men funkar inte av flera skäl.
- Motståndarna har återigen pucken under kontroll och anfaller på oss.
Så här ser det ut hela tiden. Det är väl självklart att vi inte kommer föra matcherna eller ha så många längre anfall.
Möjligt att laget inte klarar av annat spel, även om jag tror att de gör det, men jag vill som supporter inte se den här hockeyn. År efter år! Hade varit en sak om vi lyckades vinna genom den här grishockey men det gör vi ju inte heller!
Summa summarum. Vi har brister i truppen men tycker vi har tillräckligt med kvalite i laget för att spela en bättre hockey. Enligt mig ligger det stora problemet i spelsystemet och matchcoachningen.
Exakt vem är det som säger att det ENBART är spelarna som är problemet - eller är det en “halmgubbe”. Kanske någon, men många är nog att ta i.
Jag tror de flesta anser att vi provat X antal tränare med ungefär samma resultat i typ 5 år och att vi nog mer än en tränare behöver en eller fler bra centrar.
Det finns alltid saker att skruva på , men vi vann förra matchen vad gäller expected goals (om man ska tro hockeysiffror-sajten) där Borgström brände en massa lägen så vi var inte jättelångt ifrån.
Vi släppte inte heller till massor av lägen vilket är positivt.
Själv tycker jag största problemet förra matchen var trubbigheten i avsluten, samt vissa felbeslut av enskilda spelare. ( Lenc som drällde mot deras topp-line, Fransson som stötte fram o.s.v )
Jag kan tycka att en av moderatorerna fortsatt fram till nyligen har tillåtits raljera återkommande och långtgående på ett rätt grovt sätt kring tidigare sportchef. Borde inte samma gälla där också? Tycker det gått över gränsen flera gånger i vad man bör uttrycka samtidigt som vi för längesen förstått vad vederbörande anser om personen.
Det innebär ju samtidigt att ni sätter nivån och ger andra en fingervisning om vad som är ok. Blir säkert inte lätt för alla.
Håller med. Hackandet på Nubben har varit konstant. Även sedan han lämnade .
Han bär ett ansvar men det är inte pga honom vi är den förening vi är idag .
Många som bär ett ansvar för det .
Kan släppa Nubben nu kan man tycka .
Nej, jag ser inte alls det uppenbara.
För din jämförelse med företagsvärlden handlar det i så fall om att man byter till en konkurrerande firma eller kan komma i kontakt med företagshemligheter som skulle kunna skada den egna organisationen om man inte sätts i karantän. Så är inte fallet här.
Jag hoppas att HV så snart som möjligt hittar en fullgod ersättare till Chris, och att denne kan slussas in för att så småningom överta hela ansvaret och sätta sin prägel och tanke på framtiden för HV. I det scenariot får gärna Chris mandat minska.
Fram tills dess behöver Chris vara kvar och jobba med de förstärkningar som behövs. Annars tappar vi ännu mer mark inför kommande säsonger.
Jag fattar att alla är besvikna efter en förlust, jag med. Men det blir så oerhört mycket onyanserad negativitet och domedagsprofeter här efter varje match att man ärligt tappar suget helt att delta här.
Nu är vi i ett läge där vi i princip kan singla slant om vi vinner eller förlorar matchen vilket är en förbättring mot föregående år där man typ visste innan matchen att vi skulle förlora. Gäller nu för laget att fortsätta göra saker som får över de oddsen till vår fördel.
Jag tyckte spelet såg helt ok ut mot Timrå. Kändes som vi skapade betydligt fler vassa målchanser. Borgström borde gjort både minst ett mål med alla chanser. Vi hade ett spel bra nog för att ha en typ 50% chans att vinna.
Kan vi värvat nån spelare och få tillbaka några så kan vi fortsätta vända de oddsen i vår fördel. Kom ihåg målet är inte SM guld just nu det är att undvika kval och förhoppningsvis ta oss till play-in. Det kommer va en kamp. Jag tycker laget verkar redo för den kampen.
Helt okej att vi har olika uppfattningar
Eftersom jag har saker jag verkligen måste göra idag la jag istället tid på att spola igenom ingångarna i första perioden i TIK matchen.
Jag hittar bara EN riktigt kontrollerad ingång under fösta perioden. Det var när back passar Tikka som är mitt i egen zon på väg framåt. Tikka bar puck genom mittzon och kontrollerat in över blå, vilket gav ett långt etablerat spel som till slut ledde till Hallquisths mål.
I övrigt är spelet från egenzon och in i anfallszon mest ett enda stort kampkaos men med en viss riktning framåt… De flesta etablerade spelen kom egentligen efter TIK:s icing och offensiv tekning.
Lyckade ingångar
- 6 Spelvändningar från mittzon med lyckad ingång
- 3 Dump som leder till etablerat spel
- 1 Kontrollerad ingång över blå (Tikkas som gav mål)
- 1 Kantuppspel som leder till etablerat spel
- 1 Medstuds in i offensiv zon
Inte lyckade ingångar
- 8 Passningsmisstag i mittzon
- 4 Kantuppspel som leder till att TIK tar pucken
- 2 Dump för byte
- 2 Enkelt utlägg ur egen zon pga press som TIK tar
- 1 Spelförare upphunnen av TIK (Tikka…)
Tack @BlackIce för en utomordentligt fin genomgång! Gillas skarpt!