Tråden om HV71

Har du några exempel?

Jag tror att ett stort steg är taget när ad försvunnit från styrelsen. Var ju en parodi hela perioden fram till årsmötet.

Trots hans ca 60 timmar i veckan på sitt ordinarie jobb, enligt egen utsago, lyckades han hitta lite tid att dessutom sköta nästan hela HV71.

Det går ju inte se framför sig en sådan situation i ex Färjestad, Frölunda eller något annat lag. En random styrelseledamot som kör i princip solo under typ tio månader med en helt anonym styrelse. Utan klubbdirektör, ordförande och utan en riktig sportchef.

Tar in lindbom som HC, förlänger lindbom som HC, sparkar lindbom som HC. Allt inom några månader.

Sen agera som typ en GM ihop med sportchef norberg. Vilken cirkus. Så vi ska nog inte vara förvånade.

De fyra viktigaste positionerna i en förening får vi aldrig ihop på ett ens halvbra sätt.
Ordförande/Styrelse
Klubbdirektör
GM/Sportchef
Headcoach/Coachstab

Vi har bl a haft wilander, lindbom, kent, ad och monten på de viktigaste posterna senaste 18 månaderna. Sug på den.

Vi trodde vi var OK på en av dessa positioner nu men då drar den som vi trodde var det starkaste kortet i en kass hand till sitt drömjobb. Vi var bara något som kunde duga om det andra hade skitit sig.

Sen som det verkar så skylls det nu främst på skadorna inom ledningen nu när vi är sämst inom all statistik i SHL och överpresterar poängmässigt.

Ökenvandringen fortsätter med oförminskad styrka.

4 gillningar

Utan att dra upp alla diskussioner igen.

Men det får mig att undra hur länge har AD verkat inom HV och hur mycket utrymme har han tagit med sitt propagerande.

Kan inte låta bli att tänka på hur det gick till när dem valde AB. Det här handlar inte om AB utan processen för att hitta nästa person som ska träna HV. Var AB den enda dom tittade på för att AD tyckte han pratade samma språk? Sen va Nubben ändå med (förståeligt i hans roll) men karln verkade ju typ inte existera hos Ad ändå skulle han vara med? Så oprofessionellt agerande.

AD samlade senare poäng hos sina väljare genom att skicka ut Lindbom och Nubben och anställda Abbot, men sen?

Då landar vi i knät på styrelsen igen, som tillät AD spela rysk roulette med HV. Det är så provocerande och osmakligt.

1 gillning

Jag tänker nog snarare tvärtemot.
Det var först när ad fick inflytande som det hände saker inom HV, saker som borde hänt långt tidigare.
Han tog alla jobbiga beslut som borde tagits långt tidigare.
Vad gäller Lindbom är det tydligt att det var en taktik att få bort honom och kunna rekrytera en ny klubbdirektör under tiden han var tränare och med stor sannolikhet skapa ett lugn i spelargruppen.
Man ställer sig betydligt mer frågande till dagens styrelse och inte minst ordförande, vad står dom för?
Det händer ingenting och det är minst sagt skrämmande.

1 gillning

Det sportsliga inom HV är ett haveri och där ställer jag mig gång på gång frågande varför man inte stärkt upp eller stärker upp herrlaget?
Vi har alltså en trupp med nu senast 5 st J20 spelare varav en 06:a som andra center och därtill Lindbäck som 4:e center och Stakkestad. Samtidigt ställer man sig frågan varför det ser så uddlöst ut framåt?
Varför agerar inte Abbott?
Kossilla gick precis till Örebro, var inte det exakt en sådan spelare vi behövde?

Funderar på vilka beslut du tycker var felaktiga utav det som trotsallt hände under våren och inför säsongen?

Ny fystränare. Björn Melin
Ny scout
Ut med Lindbom
Ut med Kent Norberg
Ny sportchef Chris Abbott
Ny klubbdirektör
Ny HC Anton Blomqvist
Ut med Per Gustavsson
Ny ass tränare Stillman

Många av de grejorna ovan är bra.
Jag var tveksam till Melin (pga ytterligare en f.d. HV-kille, inte för att jag vet hur duktig han är) men det verkar ju fallit ut väl, av det lilla man kan se.

Men jag tror vi sitter med problemet vi (jag och andra) försökt påpeka tidigare. Vi har startat lite i fel ända. Överlappet har varit för stort, många har fått leva med gamla (andras) beslut.
Att AB är huvudtränare var ju aldrig tanken. Han är dessutom inte inplockad av någon i nu ledande position inom HV, vad jag vet? Möjligen att några i nuvarande styrelse suttit med vid det tillfället.
Han i sin tur har tagit med sig video/scout-person samt Stillman. Inte heller det aktiva val som vår styrelse/GM/SC gjort.
Inget av (och rätta mig om jag har fel) är väl val som KD gjort? Han verkar ju ha glidit in som “praktikant” som KD under ADs härjningar för att sedan ta över den posten. Är Richard Nylin rätt man för uppdraget? Det har jag ingen aning om faktiskt. Men han anställdes inte till KD av någon nu befintlig majoritet av styrelsen (med reservation för att jag faktiskt inte kollat upp detta)

Så jag tycker nog att det är rätt rörigt i denna förening, även om vissa beslut fattats som ligger i linje med vad vi här har velat se. Men det räcker ju inte, för att ha en väl fungerande förening.

2 gillningar

Jadu den sportsliga biten är ju ständigt en öppen fråga.

Ny fystränare. Björn Melin Bra så sätt men kan inte bedöma hela utväxlingen ännu
Ny scout Bra med scout men kan inte säga något om hans kvalifikationer
Ut med Lindbom - BRA
Ut med Kent Norberg - BRA
Ny sportchef Chris Abbott - Bra namn men tillvägagångsättet lämnar saker att önska!
Ny klubbdirektör - Är det rätt person? Vet ej
Ny HC Anton Blomqvist - Fick ärva en bajsmacka, tror det finns något här men under bättre förutsättningar
Ut med Per Gustavsson - Tror nuvarande roll passar Pelle bättre
Ny ass tränare Stillman - Hm, svår, han kom på köpet

Tillägg.
JD - Tyvärr fanns det inte så mycket alternativ, olyckligt. Hade velat se en mer erfaren ass

Väldigt kloka synpunkter som jag helt delar.
Problemet är att man inte har insynen i allt som skett.
Jag tycker dock utifrån min horisont att alla saker verkligen tagit HV i rätt riktning och kan också konstatera att spelarna helt klart ser betydligt bättre tränade ut och när man tittar och jämför träningarna den här säsongen är det flera nivåer upp jämfört med på mycket länge.
Tyvärr är det som någon skrivt här inne att laget är en riktig bajsmacka och en svår uppgift att förvalta.
Att sedan saker skett i fel ordning håller jag med om men det beror enligt min uppfattning helt klart på den situation klubben befunnit sig i flera säsonger i rad. Jag tycker snarare det stärker agerandet under våren att man trots denna vetskap ändå agerade och gjorde en mängd nödvändiga förändringar och visade på stort mod.

Det hade inte gått at fortsätta med Lindbom och Kent under några som helst omständigheter.

Nopa, Nu var det väl inte mig du frågade, men jag tar mig friheten att svara ändå…
En positiv förändring jämfört med tidigare år är att de stora problemen ligger (enligt mig) inte i de beslut man tagit och det man åstadkommit, utan i det man inte gjort.

Och sämst är att man inte värvat spelare för det man vill åstadkomma på isen.
Är jag positiv till nuvarande gäng kan man skylla på handfängsel i form av existerande kontrakt osv.
Är man lite mer kritisk så påpekar man att Tikka, Lindbäck, Stakke absolut inte har skils för att ”vila med puck”.
Och i ärlighetens namn är det väl knappast där OFM’s styrka ligger. Och inte Rebers heller? Båda dessa funkar väl bättre med mer fart?
F-n vet om ens Kero är rätt typ av spelare för att lugna ner anfalls spelet så laget får känna trygghet i anfallen.

1 gillning

Bra summering!
Köper den.

Vad gäller CA är min uppfattning att vi supportar nog inte inser vart klubben befinner sig i näringskedjan. Lyssnade just på Sanny och Svensson podden och kortfattat ligger det nog mycket i det dom säger att FBK eller Frölunda hade inte accepterat en NHL klausul men där HV befinner sig och framförallt befann sig efter avslutat kval var nog chansen för bra för att missa en så pass kompetent SC som CA.

2 gillningar

Jag delar det du skriver till 100%!!

Det är exakt detta som är det stora problemet i nuvarande HV71.

Jag kan bara inte förstå precis som du påpekar varför i h*****e man inte korrigerat detta mellan säsongerna när man nu hade världens möjlighet.

Det är detta som är att spela roulette med klubben och som gör åtminstone mig extremt oroad men också minst sagt förundrad.

Vad är planen nu?

Det är stor risk att vi är helt avsågade när man, om ens planen finns, kommer att agera.
Det är under all kritik…

2 gillningar

Tackar.

Jag tror, observera tror att majoriteten av supportar som har en bredare förståelse eller är insatta på ett eller annat annat sätt förstår att HV inte numer kan attrahera de större namnen. Sen i och med Sannys ord så gick det nog upp för stora massan som skriker bara för att man ska skrika efter ex Rönnberg.

Det är en komplex situation, som du säger att just få in en som som CA under de kompromisserna. Det tecken om något vart HV tyvärr befinner sig. För att få något måste man offra något. Man sitter inte i förarsätet, frågan är om ens sitter på passagerare sidan?

Instämmer helt och fullt, tåget är på väg från stationen. Ordförande Nyhlin pratade i TV4 om mitten av November då det kan finnas lediga spelare. Är det då en nordamerikan så är han inte på plats och spelklar förrän runt första December och sedan följer uppehåll för Kalle Anka turnering med landslaget. Summa summarum så är förstärkningar i full gång vid jul 2024. Då är vi nog redan avsågade och kan se fram mot kvalet. Händer inget denna vecka så tappar jag förtroendet för CA.

1 gillning

Känns lite gött att se att flera börjar se KLAUSULEN som ett stort sänke.

Jag vidhåller att tron på CA varit för stora samt att hans nuvarande “attraktionskraft” i letandet efter nya livräddare att plocka in i truppen sjunkit rejält.
Det gör att jag inte tror på honom under resten av hans tid i föreningen.
KARANTÄN!

I’ll rest my case!

1 gillning

Jag tycker allt detta var bra moves, det enda som saknades var Johan Davidsson OUT också.
Men mycket förändringar som borde ha givit mer frukt (hoppas fortfarande det kommer göra det)

Det hela ter sig märkligt då samma Nyhiln skrev i mail för en tid sedan att det skulle lätta upp i mitten av oktober då NHL lagen satt sina trupper… Tycks som hela tiden planen flyttas.
Sanningen är nog så jäkla enkel som alla andra klubbar tycks insett att spelare rekryteras mellan säsongerna och under säsong är extremt svårt då inga spelare av kvalitet längre finns tillgängliga efter att KHL mer eller mindre försvunnit.
Jag har funderat mycket på just detta och hörde i en hockeypodd nyligen att Växjö inte gjort en enda värvning under säsong under dom senaste två åren och då ska man veta att Evertsson gjort sig ett namn på att hitta guldägg under säsongen.
Återigen det finns ytterst få spelare att finna när säsongerna är igång och dom som dyker upp är ofta spelare med skönhetsfel ex. Kossila men då ligger HV och sover återigen.

Det är ytterst förvånansvärt att man inte agerat långt tidigare och nu börjar man garanterat snart leta på fel ställe… Tyvärr tycks man göra alla fel, vilket kommer dra oss tillbaka rakt ner i HA.
Förbannat irriterande.

När jag skrev om detta senast fick jag många emot mig då man menade att CA skulle ha god tid på sig att lära känna alla spelare och ge alla chansen, jag upprepar att tanken var god MEN den tiden finns inte tyvärr.

Givet att CA behövde över 5 månader på sig att konstatera att vår centersida är ett skämt och ännu värre att inget alternativ finns vid ev. skador eller att Lindbäck, Stakkestad och Hansson inte håller måttet hade han enklast kunna titta på valfri match från förra säsongen så hade detta problem varit löst på mindre än 2,5 timmar.

2 gillningar

Håller med där.
Jag inbillar mig dock att alla förändringar gjorts med noggrann avvägning mot ekonomin.
Såvitt jag har för mig hade väl Davidsson avtal också innevarande säsong?
Den stora frågan är väl egentligen hur sjutton man tänkte när han anställdes från första början?
Där kan jag sätta min skrivhand på att Lindbom hade ett stort finger med i spelet, vilket luktar skit med tanke på hur ledarstaben därmed utformades.

1 gillning

Absolut, jag tror tyvärr att Lindbom är källan till väldigt mycket av allt som gått snett med Hv de senaste åren, inklusive Davidssons sjukt märklige comeback som tränare

1 gillning

Inte många som gör hoppet från 0 erfarenhet som elitcoach till att stå i ett SHL-bås :slightly_smiling_face: