Exakt så, knappast att Evertsson, Kentä och andra stog där och så valde dom Abbot.
Troligen var ju alternativen så dåliga att man valde att “chansa” på Abbot för man ansåg att NHL chansen var lika stor som om Stakkestad skulle bli upplockad till NHL nu.
Abbot har nog hela tiden velat till NHL precis som vilken SHL spelare som helst, men chansen att nå dit var låg, nu MED FACIT I HAND så fick han ju en oväntad chans.
Jag ser det som att vi för första gången på över 10år iaf fick en bra sportchef under 1 år, och kanske köpte det tid nu så vi kan landa en riktigt bra långsiktig sportchef, vi har ju faktiskt ganska lång tid på oss att lösa detta tills Abbot drar.
Det är väl i och för sig en poäng som finns här gällande facit i hand.
Ingen av oss vet vilka alternativen var där i maj månad men inbillar mig att styrande inom HV71 hade just den insynen och utifrån det tog det bästa beslutet där och då.
Såklart hade man ingen vetskap om att CA skulle bli erbjuden sitt drömjobb och sluta redan efter 1 år.
Det är utifrån vad jag kunnat läsa mig till första gången det händer i svensk hockey någonsin.
Att blixten slog ner just i HV känns såklart för jävligt men att få det till att det är skandal och för jävligt och gud vet allt känns minst sagt jävligt märkligt.
Ibland är ett beslut bättre än att vänta för länge på rätt beslut. Men i de lägena när snabba beslutet tas får man inte glömma bort det långsiktiga.
Där ser jag egentliga felet med rekryteringen av Abbot.
Jag är säker på det var ett beslut som behövde tas där och då klausul eller inte. Problemet är att när det signerats försvann långsiktigheten.
Med klausulen skulle en backupkandidat redan identifierats. Klausulen skulle också inneböra att HV kunde entlediga Abbot om förväntingarna inte motsvarats. Backupen skulle anställts som ass direkt för att läras upp av abbot. Efter 3 år kunna ta annan klubb som SC/GM med värdefull kompetens eller ta över HV om Abbot bort.
Kris Beech kom till HV71 inför förra säsongen och har jobbat med skillsträning, skridskoteknik och feedback till spelarna. Han har hållit i många av isträningarna för herrlaget under säsongen, men också varit en del av hockeygymnasiet och där jobbat med utveckling för tjejerna och killarna.
Nu står det klart att Kris fortsätter i rollen och kommer nästa säsong fortsätta sitt arbete med herr, dam och juniorlagen.
Så det är inte bara herrlaget han ska fokusera på. Med det sagt kan jag ärligt säga att jag inte vet hur bra han är på det han gör, men han jobbar med mer än bara herrlaget.
Det uttalades från HV minns jag att Chris skulle ha en ass sportchef och att han själv skulle ansvara för att rekrytera den personen. Det kanske är på gång eller så tar man någon internt.
Jag ser detta. Det är en otroligt jobbig situation vår förening satt sig i, medelst mångårigt starkt jobb mot förfall.
Men det ursäktar inte valet av att naivt acceptera en klausul. Den chansningen är inte en chansning man bör ta, anser jag. Tydligen anser andra annorlunda? Det är ok att anse annorlunda, men jag tycker man agerar oansvarigt om man gör så. Väldigt oansvarigt. Vi är nu utskrattade (förnedringen är den mindre skadan dock) och är återigen på rutan noll.
Tycker du vår trovärdighet, och möjlighet till att fånga en bra SC/GM denna gång, har ökat efter att nu precis ALLA i hcokey-sverigen sågat vår förening?
chansen var nog aldrig låg. Det var en chansning ingen bör göra och jag tror inte alternativen var de som du nämner. Åtminstone inte om man skall tro AD… fast det skall man naturligtvis inte göra, så jag är lite kluven här, det medges.
Jag tycker att det är extremt glasklart, att vid den tidpunkten, likt alla andra tidpunkter sedan universums födelse, så var det en chansning man aldrig skall göra när man likt HV gör ett once-in-a-liftime-vägval.
Att blixten slog ner i HV var för att AD skickade upp en jävla drake med oisolerad koppartråd rakt upp i åskmolnet.
Detta hände i HV för att AD gjorde något som precis alla i svensk hockey nu har kritiserat HV för.
Ser du inte detta?
Det var ett felval. En felaktig chansning.
Allt som sker nu är fullständigt logiskt utifrån den pajas-förening numera tyvärr är.
Om vi börjar med högsta ledningen så har vi haft Frick, Agne, Wilander och sedan AD som ordförande, den gemensamma nämnaren jag kan finna här är någon sorts old school starke man vibbar. Svårt att erkänna sina egna misstag och fullständigt övertygade om sin egen förträfflighet. Jag tror inte man har varit speciellt ödmjuka eller intresserade av hur hockeyn utvecklas och hur andra föreningar kan göra bra saker.
Våra senaste sportchefer är Hult, Nubben och CA. Hult ville nog väl men fick några säsonger för länge. Vi fick konstant sämre och sämre trupp med undantag för lyckträffen 2017. Nubben behöver ingen närmare presentation, han gillar helt enkelt långa, dyra kontrakt. CA pratar mycket men har lyckats ärva/sätta ett lag på isen där Kero är tänkt som toppcenter. Han drar dessutom innan han hinner göra något avtryck.
Dåliga tränare har avlöst varandra, är det inte SC gamla kompis så är det en rookie som hittills bara har bevisat att han är bra på att prata.
Spelare kommer hit och underpresterar å det grövsta. Vi har mest skador i ligan säsong efter säsong vilket inte känns som att det kan vara en slump.
Media ser oss numera som ett kaos/fiasko/krislag. Senast media rapporterade liknande om ett lag var mif Redhawks tidigt 00-tal.
Hur ska vi kunna få till en nystart och hitta en långsiktigt vägvinnande väg när det ser ut som ovan? Jag tror inte att någon etablerad SC år speciellt intresserad av att komma in i detta haveri. Jag tror inte toppspelare heller är det. Det enda som talar för oss just nu är fansen och sponsorerna. Själv tittar jag fortfarande på alla matcher och har merch etc men det är inte förknippat med glädje längre utan bara vemod. Jag blir fortfarande arg efter förluster men räknar med dem.
Sorry för svammel men var tvungen att skriva av mig innan matchen idag.
Jag tycker man tydligt kunde utläsa i artikeln igår att man hade ett gäng alternativ från start men eftersom HV låg piss till i tabellen och låg fast förankrat i skiten och man så småningom närmade sig ett negativt kval så lär den listan minskat för varje vecka som gick.
Man måste ha klart för sig att säsongen startar den 1/5 varje år och slutar den 30/4.
Är det någon som på fullaste allvar tror att någon sitter och väntar på ett jobb i HV71?
Den personen visste inte ens vilken serie klubben skulle spela i och därmed inte ens vilken lön personen i fråga skulle få. Vi som supportar måste nog också fundera över vår självbild.
Tyvärr tror jag klubben kommer få samma problem även nu eftersom vi ligger piss till återigen.
Det är lite som när alla inkl. jag själv ropar efter att sparka tränare, vilka tränare finns tillgängliga under säsongen???
När jag lyssnade på Sanny och Svensson senast pratade man om ev. tränare till Västerås.
Det är minst sagt tunt och dom få som finns har alltid misslyckats där dom var senast.
Är det långtsiktigt att ta en sådan tränare?
Visst nämndes det några namn i Sanny och Svensson-podden vid det tillfället? Kan ärligt säga att jag inte minns vilka, samt att jag inte orkar gå tillbaka och lyssna
När det gäller sk. alla experter som jobbar på olika media företag bygger hela deras journalistik på sensationer och rubriker, det är det som säljer klick.
Helt ärligt skiter jag totalt i AD han finns ju inte ens kvar i klubben men oavsett han eller någon annan så ska man kasta skit när så är befogat och det anser jag tyvärr inte finns i det här fallet.
Att rekrytera en sportchef i april månad när ALLA kompetenta sådana sedan länge är upptagna är garanterat ingen lätt uppgift och jag är till 100% säker på att hade sådana alternativ funnits hade man garanterat valt något av dom. Varför skulle man inte gjort det? Man kan säga mycket om ledande personer inom HV71 det är jag den första att hålla med om men att dom mer eller mindre medvetet skulle ta piss beslut för att skada klubben blir ju för sjutton bara fånigt.
Förklara för mig varför någon oavsett AD eller någon annan ledande inom HV71 skulle välja Abbott före någon annan ifall alternativen var både mycket bättre och mer långsiktiga lösningar?? Varför skulle Abbott riva avtalet med Rögle och flytta till Jönköping ifall han avsåg att lämna snarast möjligt?
Det här är faktiskt fånigt på riktigt!