Har en känsla av att HV kommer bli nya IKO från förra säsongen. Kval klart till julledigheterna
Har i fleera år försökt påvisa hur viktig starten på säsongen är och att det som händer de 10-12 första omgångarna kommer ha en direkt påverkan på utgången av serien. De poäng du inte tar i september/oktober kan vara direkt avgörande för om du slutar topp fyra, eller i värsta fall är med och slåss i bottenstriden. Men oftast har jag fått mothugg i stil med “säsongen är låååång”.
Säsongen är lång, ja, men nu med tanke på HV:s tre senaste SHL-säsonger så borde väl vi alla vid det här laget vara smärtsamt medvetna om vilken betydelse en dålig start har?
Blir det torsk idag, ja, då tror jag vi av bara farten även förlorar mot LHC borta. Och då mina HV-vänner, då ser det jäkligt mörkt ut.
Vi kommer aldrig förlora mot LHC igen nu när Högberg är borta. Du kan räkna in 12 poäng där redan
Jo.
Allt över 10 pinnar efter lika många omgångar får väl anses som succé.
Klarar vi det är jag nöjd.
Förutsätter att det kommer in en eller två bra lirare i Oktober, att Day och Kero lirat in sig och att nån mer kanske hittat lite form.
Då lever hoppet på att det trillar in poäng lite oftare.
Fram tills dess, inte så möe hopp inte.
Precis som jag påtalat varje säsong. Starten är viktigare än vad man tror. Några försluter i början så kommer det dåliga självförtroendet krypandes som ett brev på posten. Nu har HV71 lyckats med 5 raka premiärförluster.
Precis. Kruxet enligt mig är att det finns nämligen en brytpunkt för den här upplagan också, bära eller brista. Dem har nyss gått in i vad som ska vara nytt, något att tro på. Tiden är inte på HV:s sida.
Och häri ligger väl ett stort problem att över två tredjedelar av truppen var med i laget som spelade kval så sent som för ett halvår sedan.
Som du är inne på. Ny tränare och ett antal nya spelare in kan ge en viss boost och tro på att nu jävlar vänder det. Men ett par, tre förluster till och samma känsla som ifjol lär vara tillbaka.
Det här laget behöver poäng och segrar för att de ska kunna lyfta. Om inte det så kommer man behöva in ett gäng nya spelare.
Ja och skrämmande är att vem säger att det blir bra, till ett redan stukat lag. Äsch nu är vi inte där än. Men kan inte låta blir att tänka hur det kan komma att se ut framgent. Det vi vet är att vi sitter i den sitsen vi gör. Varken mer eller mindre. Och den är inte ultimat, det är sen gammalt.
Dagens sanning. Än är vi inte där än Den sanningen lever jag på tills ikväll!
Haha Det lever jag på varje matchdag, tills faktum.
Känns som ett måste att vinna ikväll. Känns sjukt att skriva redan efter 3 omgångar. Men är ju verkligheten vi lever i. Ödesmatch i omg 3.
Typ.
Tyvärr är det lite så, looser mentaliteten sätter sig fort i HV71
Problemet är att vi inte skapar mycket framåt. Det ser väll helt ok ut bakåt, man släpper inte till några jättelägen förutom målen och ett par till. Medan man av någon konstig anledning iaf kommer till ett par chanser (Day och Borgström?) på den lilla tid man spenderade i offensiv zon.
Men hade vi simulerat matchen 1000 ggr med expected goals värdena för HV och SAIK så hade de säkert vunnit 650/1000. Så vi är ju liksom inte där.
Jag hade varit betydligt nöjdare ifall man förlorat på att man inte kan sätta chanserna eller att målisen gör någon tabbe. Sådana saker jämnar ut sig över tid. Men det känns som att motståndarna gång på gång skapar betydligt mycket mer än HV. Så grundspelet (hur man systematiskt tar sig till chanser) måste upp några snäpp.
AP skadad ej med. Så trött på hans skador, verkligen ingen jag vill HV förlänger med.
Med facit i hand kanske han borde lyssnat på Pilko.
Precis så är det! Ett par tre förluster till och det kan vara ytterligare en körd säsong. Skriver det abslut inte av bitterhet utan det är svårt att vända en mentalitet. Allt från tränare till spelare.
Hv har ju kickat så många tränare de senaste åren att det säkert finns en oro som sprider sig.
Har man dessutom inte material att bygga med så är det ju inte lättare…
Nej det behövs verkligen lite medstuds, tur eller vad som helst för att få in en fin känsla.
Positivt i de första matcherna är att man inte tappar det helt och faktiskt kommit tillbaka och tävlat i sista perioden.
Kanske någon av junisarna kan göra en Anton Bengtsson a la 2012…Tack!
Näe alltså AP20 är så jävla bra, men verkligen 0% pålitlig, han är skadad 50% typ kan ju inte vara bra för laget med någon som hoppar in och ut hela tiden på det sättet
Vi behöver nog snarare att de gör en Jesper Fast, Kevin Fiala och William Karlsson.
The good old days när vi åkte ut i kvarten stup i … öh… kvarten.