Tråden om HV71

Finns inget krislag efter 3/52 omgångar. Sånt skitsnack är det bara media som sysslar med…

8 gillningar

AB och Abbott måste få personal som kan prestera. Att skifta ut ledare och spelare vi ärvt av Nubben/Lindbom är ett måste.

Om du var ny butikschef och personalen i kassan som jobbat i butiken i över ett år inte kan slå in varor och ta betalt så är det rimligare att byta ut personalen istället för att kasta goda pengar efter dåliga.

Ja. Det var ett skämt…

Givetvis måste vi byta ut spelare. Men vi kan inte sparka en halv trupp bara sådär. Spelare som inte har någon framtid här borde givetvis ha rykt redan i somras och jag fattar inte varför man valde att behålla så många. Sen är vi inte högst upp i hierakin. Alla lag har haft problem att hitta spets. Inte ens Frölunda kunde hitta en förstacenter av klass utan behöll istället Ruohomaa. (Inget ont om honom, men ganska säker på att de letade efter annat).

3 gillningar

Alla var medvetna om att Kents fuskbygge skulle ställa till problem. Alla. Men den stora skillnaden är att Kent inte längre är en del av oss. Tack gode jävla gud för det.

Jag känner ingen panik för Chris har ännu inte gett mig anledning till att få panik. Däremot får man PTSD när man tänker tillbaka på tiden med Kent. Jag är säker på att förändring kommer ske under resans gång och vi kommer plocka in bättre spelare.

Hade det sett ut såhär med Kent, Lindbom m.fl i styret. DÅ hade jag haft jätteont i magen… Kan vara så att jag har en övertro på Chris och Blomman men jag väljer att lita på dessa tills motsatsen är bevisad.

11 gillningar

Jag brukar vara väldigt negativ väldigt snabbt inpå säsongen, men inte denna.

Jag tycker verkligen att det finns någonting som är bättre än förra säsongen,

• Blomman
  • försvarsspelet

Vi alla visste att det skulle bli en tuff säsong, men jag tror att vi reder ut detta. Men samtidigt så får man inte slappa av nu, utan det är viktigt att en del får börja lämna samt att vi tar in mer förstärkning.

Denna säsongen kommer att bli jobbig, men vi reder ut detta, med eller utan kval.

5 gillningar

Ser inte detta som en tränarfråga. Anton har satt en defensiv, struktur och tydliga linjer. Med den spelar trupp vi har så spelar den ingen roll vem vi har som tränare. Ger mig fan på att världens bästa tränare inte hade kunnat göra våran offensiv bättre med det spelar materialet vi har.

2 gillningar

Tror många är i ett brainstormläge utifrån vilka vi kan bli av med. Hansson och Tikka känns omöjliga att spara pengar på.
Nyberg, Seppälä, Brännström och OSL är spelare vi kan använda men som kan frigöra resurser till spelare som kan rädda oss.
Så det är mer “kan vi släppa 4 av dessa 12 så kan det gå att rädda” än sparka alla. Åtminstone från min sida.

Jag hoppas att vi byter ut så mycket som fyra-fem spelare under säsong.

För mig är den största stressen att jag vill ge AB en riktig chans med en ok trupp.

1 gillning

Eller så försöker man vända på det. Hur gör vi för att få ut så mycket som möjligt av spelarna vi sitter med idag? Varför måste det hela tiden sluta i att vi ska sparka?

1 gillning

Finns ingen potential…

1 gillning

Vi verkar uppenbarligen vara uppdelade i två olika läger här.

Den ena tror att man kan få ut mer av den trupp som var en match från att åka ur förra (två tredjedelar av truppen är samma som ifjol).

Den andra menar att vi mer eller mindre kan ta gift på att det inte går att få ut mer av vissa spelare. Därför måste de också bytas ut omgående.

Tror ALLA här är på det klara med att det inte går att byta ut en halv trupp. Men att göra sig av med säg Stakke, Herman, Lindbäck och i absolut bästa fall även Tikka är inte en “nu ska vi sparka allt och alla”-lösning. Det är en fullt rimlig lösning, som förhoppningsvis kan frigöra pengar så att Abbott vid tillfälle kan spetsa truppen. Tills vidare kan dessa spelare ersättas med juniorer som gör ett betydligt bättre jobb dessutom.

Sen är jag lite förvånad att vissa här inne tar så lätt på tre raka nollpoängare. Som om vi inte lärt oss ett skit av de senaste åren.

13 gillningar

Ja, på sikt ska vi absolut byta ut samtliga nämnda. Men. Nu står vi här, med denna truppen och det är fruktansvärt tröttsamt att läsa ”sparka den, sparka han, skicka honom”.

Tro mig. Jag vill givetvis ha in andra spelare på sikt. Men det är inget vi dagligen behöver älta.

11 gillningar

Jag tror man behöver hålla flera tankar i huvudet samtidigt här

Att sparka en spelare, dvs att bryta kontrakten kommer inte göra att vi sparar pengar. Om vi tänker att vi betalar ut återstående lön i en klumpsumma vilket är brukligt, bidrar det till en stor förlust bokföringsmässigt under året, då all kvarvarande kostnad hamnar där

Om vi däremot lyckat överlåta kontraktet, eller får en annan klubba att betala halva lönen mot att ta över kontrakten, då sparar vi faktiskt pengar. Men det kräver att det finns klubbar som vill ta över exempelvis Tikkas kontrakt. Och det kanske Ilves kan tänka sig i bästa av världar

Ja, alltså. Jag tror det är underförstått att vi ska hitta lösningar. Inte bryta rakt av utan att vi frigör en enda krona.

2 gillningar

Som vanligt tycker jag du formulerar allt som jag anser förnuftigt, men inte kan formulera själv. Men jag vill ställa en fråga i samband med ditt inlägg. Vi såg ju igår att vi har bra juniorer, jag kunde inte se någon som underpresterade. Nu till frågan, om vi byter ut spelarna i kedja 4 ( ni vet vilka jag menar) med juniorer så kan ju inte detta kosta något rent ekonomiskt? I detta fall hamnar ju spelarna i fråga på läktaren. Om då juniorerna visar sig tillföra mer, får de kanske fortsätta. Vad händer då med spelarna i fråga som har kontrakt? De kanske dessa själva vill bryta sina kontarkt, eller vill de köra en Johan Sundström? Min poäng är att vi ska inte betala en enda krona för att bli av med dem.

1 gillning

Men värva nåt då! Sparka den och den! Visst, men vem f*n ska spela då? Ni kanske har märkt att kön med spelare som väntar utanför HG är rätt tunn?

Vi har en undermålig trupp med för mycket dökött från förra säsongen men truppen kommer inte se likadan ut på deadline day som den gör idag. Där har ju CA varit tydlig i flera intervjuer. Han säger ju flera gånger att arbetet inte slutar bara för att säsongen börjar. Men det finns ju liksom inte ett ICA där dugliga centrar och poänggörande vingar står prydligt uppradade i olika gångar. Abbott verkar inte funka som Kent och det känns bra. Hellre lite tanke och väntan på rätt spelare än att bara fylla på med kroppar…

Ni vet redan allt detta men tråd efter tråd här inne fylls med inlägg på inlägg vars enda syfte verkar vara att toppa bitterheten och uppgivenheten från tidigare skribenter eller hitta ett nytt kreativt sätt att såga någon spelare på.

Jag lovar att Abbott har radarn igång men vad finns på marknaden som gör skillnad och dessutom vill spela i HV? Helst då av andra motiv, eller iaf inte enbart, än lönechecken.

5 gillningar

Tror alla är helt eniga om att det behöver bytas ut spelare, frågan är bara hur, var och när?
Nubbens generösa kontrakt till medelmåttiga spelare gör ju inte direkt att våra spelare är högvilt för andra klubbar.
Däremot har jag full tilltro till att CA ser precis det vi ser och kommer att agera sen kommer det ta längre tid än vad vi önskar att få iväg spelare.

Övergår också mitt förstånd hur man efter en försäsong fylld m skador väljer att låna ut Träff, helt obegripligt!

Förövrigt så känner jag faktiskt en god tilltro till backsidan, den håller!

2 gillningar

Vi kan inte ens bli av med Strandell som borde ha ett ganska högt värde i HA. Folk tror bara det är att riva ett kontrakt rätt upp och ner. I sista stund handlar det dessutom om människor. Oftast människor med sambo och eventuellt även barn.

Tycker forumet borde kunna hålla en högre nivå än ”sPaRkA” efter tre förluster. Snälla.

Kolla Nyberg. Hur var hans värde när han var petad mot Växjö kontra efter två ganska stabila matcher med få misstag. Chansen att hitta en klubb som är villig att ta över hans kontrakt borde ökat markant.

9 gillningar

Återigen. Om du reagerar på folk som skriver sparka. Visst. Men jag tror de flesta delar din bild. Att det inte bara är att sparka. Däremot tror jag man som jag hoppas och önskar att Abbott jobbar febrilt med att hitta LÖSNINGAR som gynnar både HV (ekonomiskt) och spelaren ifråga (får starta om sin karriär någon annanstans).

Men att ge Tikka, Stakkestad mfl. mer istid kommer absolut inte göra laget bättre. Det är väl lite där problemet är. Laget som det är nu med alla skador kan säkert utvecklas till det bättre men då kan man inte ge ovan spelare ännu mer istid. Dom spelare vi ofta nämner här är fortfarande av Allsvenskt kvalité och kommer alltid ha en uppgift, nämligen spela 0-0. Laget måste bli bättre på sikt och då finns det bara ett alternativ, börja rensa underifrån, bort med dom som bevisligen spelar i fel liga. Alla och då menar jag verkligen alla trodde detta skulle ske långfredagen förra året men klubben valde att behålla lagets 3 sämsta spelare, det är dom som nu enligt ex Davidsson ska göra målen i PP. Suck! Foliehatt eller bara dåligt minne?

Ja och återigen så är det ju det jag försöker ge bild av. Många här har uppenbarligen panik och visst, jag kan ha viss förståelse för det med tanke på historien de senaste åren.

Stora skillnaden är som sagt Chris. Klart han jobbar stenhårt i kulisserna, Day kom från ingenstans. Jag är säker på att nästa spelare kommer vara en lika stor överraskning.

Edit*
Eller var du tryggare när glappkäften sprang runt och droppade information till allt och alla? :wink: